• sara1981

Bästa vitvarorna!

Anta att ni ska köpa hus/lägenhet.
    Köket är nytt och har nya vitvaror, vilket märke på vitvaror skulle göra bäst intryck på er?
    Förutsatt att det är likvärdiga funktioner och utseende? Det handlar alltså bara om märkets betydelse!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bästa vitvarorna!
  • maha6305

Electrolux lever bara på namnet!

• Champagne

Vi har siemens tvättmaskin och torktumlare
    Miele kyl och frys
    Husqvarna ugn och spishäll

Jag föredrar inte ett märke framför ett annat, utan tittar på tex olika funktioner, användarvänlighet och design när jag väljer vitvaror.

• sara1981

Vi har funderat lite på husqvarna ugn och kyl/frys.. Men ingen av oss vet om det är ett "bra" märke?
    Hällen blir förmodligen en bosch för de hade en bra induktionshäll till bra pris just nu.. Diskmaskin vet vi inte då vi måste ha en 45 cm och det hade bara whirpool och siemens? (rostfritt)

• Marie IE B

Husqvarnas grejer är riktigt bra.
    Om valet står mellan Whirlpool och Siemens för diskmaskin så hade jag tveklöst valt Siemens.

• FixarFrasse

Löjligt mycket har samma komponenter.
    Ta t ex glashällar (spisar), flera väljer SC (Scott Ceran) som leverantör (kolla på er häll så ger jag mig fanken på att många av er har ett SC/Scott Ceran märke någonstans oavsett fabrikat). Spring ut och kolla själv, så ser nog många av er det.

Vad de billigare märken ofta snålar på är t ex isolermaterial, även om de rent funktionellt är lika bra. En lågprisugn t ex får ofta varmare ytor och därmed sämre (=högre) energiförbrukning. Det finns t o m lågprisugnar med utmärkta element där man ska sätta en skyddsplåt i luckan när man kör grillelementet varmt; detta för att inte knapparna ska smälta/bli värmeskadade!

Glöm inte bort energiklassningen. Förutom att du får en billigare drift kan mycket väl maskinen vara längre p g a detta. T ex två kylar med likadana kompressorer kan vara olika länge p g a att den ena måste starta mycket oftare p g a sämre isolering.

De stora/vanliga märken är tämligen likvärdiga. Man kan låta utseendet fälla avgörandet.

• FixarFrasse

Och Marie!
    Jag skulle nog säga tvärtom; anledningen till att Ikea väljer Whirlpool är för att det är bra grejor. Man höjer självmant garantitiden till 5 år om de köps via Ikea. Och tro mig, Ikea vill inte riskera pengar på underleverantörers kvalitet.

• Dundermamman

Jag väljer inget av alternativen!
    För mig är det Cylinda som gäller
    Har kyl/frys, helintegrerad diskmaskin, inbyggnadsmicro, varmluftsugn, induktionshäll, tvättmaskin & torktumlare från Cylinda och är helnöjd! Bara den frihängande fläkten är annat märke (Gorenje).
    Det känns att det är kvalité...jämför bara med vänninans diskmaskin från Electrolux som installerades i januari-07 och som strulat så det behövts reparatör 3 ggr hittills Förvånad!! I hennes diskmaskin är det mesta plast...tom spolarmarna är av plast! Hennes kyl/frys, även den från Electrolux, låter mer än vad min diskmaskin gör!
    Nej, kvalité lönar sig i längden!

• Helena77

Hallå,du har ju missat det allra bästa märket...Cylinda!
    Här är allt Cylinda.

• Dundermamman
    Helena77 skrev 2007-09-12 12:38:50 följande:
    Hallå,du har ju missat det allra bästa märket...Cylinda!Här är allt Cylinda.
    Precis!
Svar på tråden Bästa vitvarorna!