Inlägg från: Fridapida |Visa alla inlägg
  • Fridapida

Smink Smink Smink!

S u s s skrev 2007-10-24 19:17:46 följande:

Oj vad ni har skrivit!I luv this tråd.. Ska nog ta en liten spaningsrunda imorgon, behöver lite hjälp av er experter.Redskap! Vad använder ni för pensel när ni ska ha skuggan som eyeliner? Och vilken har ni när ni lägger skuggan över hela locket?Använder ni primer under skuggan, eller tycker ni att den sitter ändå?Förlåt alla frågor sen jag hoppade in här, men jag kan verkligen inte mkt om smink.
    För det första: Fråga så mycket du vill! Det är ju det tråden går ut på.

Jag är mkt förtjust i Japonesque's borstar, finns på nätet. Men jag gillar även FACE o MAC's borstar. Jag är inte lika imponerad av MUS borstar. De jag gillar från MUS är deras angelbrush, dvs en liten snedställd pensel. Den använder jag när jag lägger eyeliner. Eyeliner "gör" jag av vatten o ögonskugga eller av blend&fix o ögonskugga.

Jag har för det mesta primer under mina skuggor. Jag har även en primer under min foundation, från FACE. Den jag har till ögonskuggorna är från MUS.
  • Fridapida

Lone Star State skrev 2007-10-24 20:33:12 följande:

funderar på klubbkvällen... www.makeupstore.se/sesv/products/eyes/high_te...Jag har aldrig provat.. nån som gjort det? Tycker det känns lite tufft till fest att glänsa lite extra.. Vilken färg? Provade en röd på handen förut och det var väldigt rött... jag vill nog ha en som inte har så mycket färg direkt.. utan bara ljusar upp lite under ögonbrynen tex och kanske på kindbenen osv...Vad tycker ni? Är det fult eller snyggt?
    Jag har en av dem som heter saturn, var inte med på hemsidan.
  • Fridapida
    älsa skrev 2007-10-24 21:06:09 följande:
    Alla ni duktiga smink fantaster!Får man smyga in en fråga i er tråd?Blir det någon skillnad med en primer under den vanliga foundation? Och vad är då skillnaden i så fall?Använder Face liguid foundation så tänkte testa deras fall ni rekommenderar den!Kram
    Alla är så klart välkomna i tråden.

En primer under foundation ger ett jämnare resultat, mer lyster i huden. Jag använder FACE primer, den är jättebra.

Jag har inte provat den foundationen du nämner, men vet att FACE håller hög kvalité på sina foundation.
  • Fridapida
    neoaliya skrev 2007-10-24 22:15:55 följande:
    Jag gick efter gatan när jag blev tilltalad av en väldigt smutsig  skabbig, hemlös kvinna som tiggde om pengar till mat.  Jag öppnade börsen och tog ut hundra kronor och frågade: Om du får  denna peng, kommer du att använda dom till vin i stället för mat? -  Nej, jag har slutat dricka för flera år sedan, svarade kvinnan. Kommer  du att använda dom till shopping i stället för mat? Frågade jag. -Nej,  jag vill inte använda min tid till shopping. All min tid går till att  försöka hålla mig vid liv, svarade kvinnan. Kommer du att använda dom  för att gå till en frisör i stället för mat? Frågade jag - Är du inte  klok, jag har inte varit hos frissan på 20 år, svarade kvinnan. Ok,  sade jag. Du får inte pengarna, jag vill att du istället följer med  mig och min man ut på middag i kväll. Den hemlösa kvinnan svarade  chockad: Tror du inte att din man vill bli arg om jag gör det? Jag vet  att jag är smutsig och luktar förmodligen ganska illa. Då svarade jag:  Det är helt ok, det är viktigt för honom att se hur en kvinna ser ut  när hon slutat med shopping, frisör och vin.
    Hahaha! Smart brud!
  • Fridapida
    Majestic skrev 2007-10-24 22:22:34 följande:
    En fråga bara, jag och ni alla andra också har massor med smink nu undrar jag hur länge är hållbarheten på skuggor tex?? Jag har en skugga från NARS som jag köpte för ett antal år(läs två) sen och den använder jag ff. Kvinnan på MUS sa att deras cover all mix ska kastas efter ett år, är det sant???????
    Cover all mix är ju fetsmink. Det har kortare hållbarhet. Det samma gäller läppstift, foundation, concealer, mascara, lipgloss och allt annat "våtsmink". Torra produkter håller mkt längre. Man känner ju på lukten när ngt är gammalt.

Jag tycker att ögonskuggor blir dåliga när de blir gamla, fäster sämre. Men det är nog inte lika dåligt för huden som en dålig foundation.
  • Fridapida
    Sessan85 skrev 2007-10-24 23:10:23 följande:
    slänger in lite frågor om smink som nyligen blivit ett intresse för mig! *några bra tips på foundation? hittills har jag haft en lumene men den har nu utgått ur sortimentet! vill ha en bra, men inte alltför dyr!*gillar sotiga ögon! har bara billiga hm-skuggor som jag börjat tröttna rejält på! vad ska man satsa på för skuggor om man som jag vill ha sotiga eyes?*till dessa ögon, vad ska jag då ha på läpparna?? vill inte va FÖR MYCKET...nu kör jag bara med lite idomin.några mer måste-ha-prylar i sminkväskan??har ögonbrynspenna, men behöver snart köpa en ny, tips?precis köpt ny mascara å kajal å har även såna där kulor till kindbenen från oriflame!
    Hej o välkommen!

Jag har fastnat för mineralfoundation, är du bekant med det? Det finns en länk i TS till everydayminerals. De har bra o billigt smink. Beställ först prover gratis (enbart frakt) för att hitta rätt färg.

När det kommer till att sota gillar jag att använda celebration (svart), Devildust (lilasvart), Inka (bronbrun). Alla är eyedust från MUS. Jag gillar MUS skuggor överlag eftersom de är pigmentrika o finns i så många fina färger!

Ögonbryn, snyggast resultat får man oftast om man lägger en ögonbrynskugga med en snedställd borste. MUS har två olika varianter av brynskuggor (beroende på vilken färg man har). Den snedställda borsten är även bra att ha till att lägga eyeliner eller sudda en kajal.

När jag sotar så använder jag alltid en ganska korallrosa färg på läpparna, ganska ljus. Jag gillar framför allt Estee Lauders läppstift Crystal Coral 311, och ett liploss från MUS som är ganska rosa "la-la".

Andra måsten... Jag vill alltid ha tre saker: Ett allround lipgloss som är diskret o mjukt, MAC Glossbitality. Det andra jag vill ha är en ljus ögonskugga som jag har även när jag inte är sminkad för övrigt, den har jag bara för att ljusa upp. Då använder jag Muffin från MUS. Sist vill jag ha en snygg rouge, jag är förälskad i NARS Orgasm. En ljus persikorosa rouge med skimmer. Den har jag på kinerna och i globlinjen när jag inte är sminkad ordentligt.
  • Fridapida
    Bellan85 skrev 2007-10-25 09:53:36 följande:
    Någon som vet någon hemsida där man kan se vilka nyanser man passar i..
    Nej, tyvärr inte. Är det foundation eller ögonskuggor du tänker på?
  • Fridapida
    Majestic skrev 2007-10-25 17:30:00 följande:
    Yooo brudar, vad händer??'Nyss hemkommen från jobbet och MUS klubbkvällen (eller eh, jag fick utnyttja mina 20% lite tidigare). Köpte en ny cover all mix, wooden metal (olivgrön metallic kajal), Amazon och Oliv skuggor. Sen beställde jag 2 Japonesque, mycket smink igår och idag!!Hörde mycket gott om de här förresten -----> satine.se/system/webshop.asp&FID=442&...
    Åh vad roligt!
    Jag är tvungen att spara pengar så jag måste hoppa över klubbkvällen!

Vilka borstar köpte du från Japonesque?

Vad var det du menade från satine?
  • Fridapida
    älsa skrev 2007-10-25 18:03:51 följande:
    Fridapida: Tack för ditt svar! Då slår jag till på en primer För jämn hy med lyster låter ju perfekt
    Visst gör det. Den kostar 300 kr, men är otroligt dryg. Jag har snart haft min ett år, och den är inte ens halvtom.
  • Fridapida
    Fluffguf skrev 2007-10-25 19:23:52 följande:
    Vad bra! 300 känns ju mycket, men inte om man kan ha den länge. Basen är ju det som är värt att lägga pengar på. Tex ögonskuggor tycker jag att man kan hitta riktigt bra billiga.
    [/citat]

Absolut. Basen är viktigast.
    Linny skrev 2007-10-25 19:38:39 följande:
    [citat]
    Ah, jag är nog lite av båda Fridapida: Vilken primer har du förresten? Alltså inte eyeprimer..Imorgon kör jag lite lugnare färger än idag Ska inte skrämma livet av arbetskamraterna. Blir nog Goldglow (MUS), Chocolate Cherries (PL) och Glam Choc (MUS)
    Jag använder FACE primer. Jättenöjd med den.
Svar på tråden Smink Smink Smink!