• Pellinell

Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?

I tråd efter tråd (med något gyllene undantag) blommar hatet mot "sambons vidriga ex", "barnens hemska morsa", "kärringen", "haggan", "den jävla biomorsan".
    Indignerade inlägg takar om att barnens mamma minsann ibland dristar sig till att ringa sin exman och tala om barnen och ibland talar hon om annat än barnen! Med min man!!! Hur är det möjligt, när skall hon gå vidare, jag hatar henne, bla bla bla.
    Varför känner ni er så extremt hotade, tjejer? Kan ni inte acceptera att han har haft ett liv före er, och att det ändå tydligen är er han vill vara med nu? Varför så livrädda?
    Eftersom ni knappast kan ta bort henne ur hans och barnens liv, kan ni inte bara släppa henne och låta honom ha sin relation med sina barns mamma? Om ni själva skiljer er en dag, vill ni höra samma skitsnack om er själva från snubbens nya tjej? Skulle inte tro det...

• Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?
  • Anonym

till ja du. NEJ alla bryter inte med sina ex även om det inte finns barn med i bilden! Jag är så trött på föreställningen att man inte kan vara vän med sina ex. Jag är god vän med två av mina ex, och tyker inte det är det minsta konstigt.

• Anonym ((he he))

Ja ni, det har aldrig slagit er att det faktum att ni avskyr era barns bio- eller bonusmammor så hårt kan vara ett tecken på att era män/ex-män synes ha extremt dålig smak när det gäller damer.

Jag och min sons bonusmamma kommer extremt bra överens men så har ju mitt ex extremt bra omdöme och smak när det gäller vilka kvinnor han väljer att dela sitt liv med....*fniss*.....

• Anonym

Ja, jag har faktiskt i perioder tvivlat starkt på min mans omdöme. Har kommit fram till att han trots sitt dårliga omdöme tidigare, nu funnit mig! ...eller var det jag som fann honom. Han är iallafall väldigt glad att X:et stack, så att vi kunde träffas. (Obs! Hon är 10 år yngre, men jag är snyggare - och smartare). Skulle aldrig vara sotis på en som henne. Däremot kan jag vara avis på att hon fått så många år med honom - MEN då var ju inte jag ledig...

• Anonym

Tänk då vad osmart hon är när jag är mycket smartare trots att jag slarvar med grammatiken...

• Anonym

Håller inte med om att ALLA styv/bonus mammor är avundsjuka/svartsjuka på sin mans ex
    Att han hade barn innan det VET alla men kanske inte alltid vad det innebär i praktiken.
    Tror inte heller att de flesta bonusmammor har något emot att bonusarnas bioföräldrar har kontakt ang BARNEN förut satt att det hålls på en rimlig nivå, och inte ringer i tid och otid utan litar på att pappan klarar av att ta hand om sina barn när de är hos honom och att han och hans nya får/klarar av att bestämma hur de vill ha det i sitt hem 

En annan sak:
    Du har inte tänkt på att styv/bonusmammorna kanske ibland behöver en ventil att pysa ut all frustration och irrotetion som det trots allt medför många gånger att leva i en familj där det finns en tredje vuxen som har massor att säga till om hur/när de ska tex  fira jul i deras familj.
    Frustration och irritation som om de INTE kunde "pysa ut " den här/spy galla här så skulle den i stället drabba den oskyldiga parten här dvs BONUSBARNEN!

Vad är då bäst att spy galla över all frustration över "knäppa" beslut,plannerings trassel etc HÄR eller att spy ut samma galla hemma där BARNEN blir lidande???

Nej tack och lov för alla vettiga bonus mammor som inser att de behöver göra sig av med ilska och frustration genom att "spy galla" här och i andra liknaden forum så att de ORKAR gå hem och "bita sig i tungan" nästa gång bion gör något i deras ögon "knäppt""elakt""bara för att bråka" etc istället för att tala om för bonusarna vad de egentligen tycker om vad /hur biomamman beter sig.
    Det handlar INTE om att vara avundsjuk/svartsjuk på bion i majoriteten av fallen!!

• Zaria
    Anonym skrev 2007-09-14 12:30:23 följande:
    till ja du. NEJ alla bryter inte med sina ex även om det inte finns barn med i bilden! Jag är så trött på föreställningen att man inte kan vara vän med sina ex. Jag är god vän med två av mina ex, och tyker inte det är det minsta konstigt.
    Håller med,är nära vän med ett ex,och pratar sporadiskt med de 2 andra.Ser iaf ett ex som en nära vän,en vän jag vill behålla oavsett om han skaffar en ny flickvän eller inte.
    Tycker inte heller att det är konstigt.
  • lolalamba

Hepp... nu känner jag för att ta "ton" igen!

Vart ska jag börja?

Av alla här inne på FL har säkert några en positiv inställning till bonusar, säkert MÅNGA som har en negativ syn på bonusar och detsamma om biosar!
    Tycker inte att man ska påpeka att det inte är ALLA som tycker och tänker lika för det tror jag att TS är medveten om! Men frågan är riktad till folk som har problem med boisarna!

Jag tycker att allt liknar skit rentutsagt!

Det finns biosar som är rena rama pesten som är ena riktiga ragator. De är "sotis" som folk skriver på den nya kvinnan osv, de lägger sig i hur barnen ska skötas, inte litar på pappan och den andra kvinnan, ringer i tid och otid!
    För det första... Jag som bio födde mitt barn för att ta hand om det själv tillsammans med pappan. Det är hur JAG/VI vill forma mitt barn till en vuxen individ som ska gälla. Finns ingen annan människa på denna jord som kan komma o tala om för mig vad som är rätt o fel! Helt plötsligt så står man i en seperation o pappan träffar en ny kvinna som jag då helt plötsligt ska lämna över barnet till då o då... Då kommer den naturliga reaktionen " Vem är hon? Vart står hon i livet? Hur ser hon på barnuppfostran? Etc... Där kanske NI står helt olika i tyckande o tänkande! Helt plötsligt så står inte mannen för era regler utan då har de SINA regler!

Som mamma märker man att barnen kanske har svårt att anpassa sig efter det! O som mamma så vill man ju sitt barn bästa! Eller hur? Då försöker man prata med pappan om barnet men DÅ LÄGGER MAN SIG I DERAS LIV och blir en PISSJOBBIGT EX!

Sen finns det bonusar då... Som inte klarar av detta! Klart att man vill som kvinna ha sin man, sina barn, sin egna familj i fred, men som det ser ut i dag så är det MÅNGA som är skilda, har barn sedan tidigare och jag tycker att ALLA tillsammans ska kunna försöka mötas upp för alla barns bästa! Hans barn/Hennes barn/ Deras gemensamma barn... Så det blir lika för alla!

Jisses, jag har själv varit bonus och har mina regler o uppfostran med mig för mina tre barn! Träffar en man som har två barn som har sina regler och uppfostran! Weee.... Hur löser man detta?

kompromissa! Tala med bion, berätta vem du är, fråga vad hon har för regler hemma, dela med dig dina åsikter/tankar/rädslor för hur det kan komma att bli så kan man oftast mötas upp!
    Det är väl inte en fråga om konkurans? Utan det hela borde gå ut på hur man kan göra detta för allas trevnad!

Det kan bli mycket med bion/bonus i en början, men det lönar sig i slutänden!
    Ni vet var ni har varandra, barnen kan inte spela ut er mot varandra!

Härom dagen så ringde mitt barns bonus. Vi pratade om ett föräldrarmöte som ska vara...
    Då kommer det fram att min son är lite uppkäftig, lat o likgiltig! (Barnet bor hos´mitt ex o henne) Usch vilken tråkig ålder han är i nu sa hon...
    Jisses, jag tog mig ett snack med grabben och talade om vad som gällde!
    Han vrålade till mig" Ska du oxå börja nu...Pappa ringde nyss o skällde på mig!"
    Stackars barn... 4 vuxna (min sambo oxå gick på honom) som ser efter honom o försöker få honom att få en bra uppväxt o växa upp till en fin ung man!

Egentligen, tänk vilken lyx för barnen om allt fungerar! 4 personer som bryr sig om dem!

Hepp.. nu har lolalamba kramp i fingrarna. Skulle nog kunna diskutera detta i en evighet!

Nu menar jag inte att ALLA kan ha en bra relation till ex, men i det stora hela så tror jag att saker går o ösa om inte bitterhet, svartsjuka, hämd o allt skit som finns fanns!

Vi är vuxna människor och borde ta o lägga mer energi på det som är viktigt än på det som är oviktigt!

• Anonym (styvmamma)

Jag tänker inte lämna min åsikt, eller förklara varför jag känner som jag gör. Situationen och bakgrunden är så komplicerad att skulle jag bara säga bu eller bä i frågan skulle jag bli påhoppad och i frågasatt direkt.
    Jag är svartsjuk och lider av panikångest då mitt bonusbarn kommer ja. Det står jag för, men bakgrunden och situationen är så pass invecklad och komplicerad att jag varken har tid eller ork att förklara mig.

• Teschty

Jag e inte det minsta svartsjuk. Jag gillar dock inte biomamman alls men av den anledningen att hon missköter sin son till tusen. Jag önskar hon kunde behandla honom med respekt o ge honom vad en 3 åring förtjänar. Att hon gör allt för att jävlas med oss skiter jag fullkommligt i, men när hon drar in sin egen son så går man för långt.
    Jag önskar vi kunde ha en annan relation med bion, att man kunde mötas på halva vägen, hjälpas åt från bådas håll. Men svartsjuk, nope, inte det minsta! Däremot tycker jag synd om henne att hon e så himla låg som människa!

• lolalamba

Anonym (styvmamma) skrev 2007-09-14 14:32:36 följande:

Jag tänker inte lämna min åsikt, eller förklara varför jag känner som jag gör. Situationen och bakgrunden är så komplicerad att skulle jag bara säga bu eller bä i frågan skulle jag bli påhoppad och i frågasatt direkt.Jag är svartsjuk och lider av panikångest då mitt bonusbarn kommer ja. Det står jag för, men bakgrunden och situationen är så pass invecklad och komplicerad att jag varken har tid eller ork att förklara mig.
    Ingen som trackar dig för dig!
    Tycker synd om dig som inte kan njuta med din familj!

Jag hoppas det ordnar sig för dig i framtiden så alla mår bra! Inge kul o gå med ångest när barnen ska komma!

*varm kram*
Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?