• Pellinell

Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?

I tråd efter tråd (med något gyllene undantag) blommar hatet mot "sambons vidriga ex", "barnens hemska morsa", "kärringen", "haggan", "den jävla biomorsan".
    Indignerade inlägg takar om att barnens mamma minsann ibland dristar sig till att ringa sin exman och tala om barnen och ibland talar hon om annat än barnen! Med min man!!! Hur är det möjligt, när skall hon gå vidare, jag hatar henne, bla bla bla.
    Varför känner ni er så extremt hotade, tjejer? Kan ni inte acceptera att han har haft ett liv före er, och att det ändå tydligen är er han vill vara med nu? Varför så livrädda?
    Eftersom ni knappast kan ta bort henne ur hans och barnens liv, kan ni inte bara släppa henne och låta honom ha sin relation med sina barns mamma? Om ni själva skiljer er en dag, vill ni höra samma skitsnack om er själva från snubbens nya tjej? Skulle inte tro det...

• Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?
  • Jussan

BRAVO Lolalamba! Vilket kononinlägg! 

Alla är vi människor. Ingen ÄR "bio" eller "bonus". Det är livet som gett oss dessa ROLLER. Ingen blir galen bara för att hon eller han genomgår en separation med barn, heller inte blir man en häxa bara för att man träffar någon med barn. Det ÅR svårt att sätta sig in i någon annans situation, men vi kan väl respektera varandras olikheter. Alla tänker och känner inte som jag...

Jag vill inte ha mer med mannens X att gör än ytterst nödvändigt. Men det nödvändiga enligt mig är att man pratar och ibland umgås tillsammans allihop (tex vid födelsedagskalas). Däremot är hon inte välkommen vid våra familj- och vänsammankomster. Vi är heller inte bjudna till deras tillställningar (trots att bonustjejen brukar bjuda oss -Typ: Ni ska få komma på vår inflyttningsfest hos mamma...). Detta funkar bra för oss. Men vi har ytterligare tre barn att ta hänsyn till där bara ett är gemensamt.

Lolalmba: Hoppas skrivkrampen gett sig...

• Lizzard

Anonym (Pinglan): Ja vad ska man göra i det läget annars? Jag och min man har våra regler och principer som vi skapat tillsammans, i hans förra äktenskap var det inte så, hon dikterade och han försökte motsätta sig men det gick inget vidare. Det stör nog henne att det är så annorlunda hos oss och hon tror säkert att jag hittat på alla regler osv helt själv för hon tror ju att han tycker som henne. Så är det inte. Så jag hade ju hoppats att han hade haft kvar sina värderingar och principer om vi skilt oss(sker när helvetet fryser till is) även om han kanske skulle behöva kompromissa med den nya lite grann.

• Anonym
    Jussan skrev 2007-09-14 09:02:06 följande:
    Senast anonym: Hur tolkar du in svartsjuka i inlägg 4? Eller menar du att alla som kritiserar någon egentligen är svartsjuka? Jag tolkar det snarare som att inlägget osar irritation över att vara tvungen att ha en väldigt jobbig person i sitt liv, utan att ha möjlighet att välja bort denna...
    Jag tolkar det som svartsjuka när man går till personangrepp över en persons utseende.
    Så brukar oftast svartsjuka styvmammor prata om exfrun anser jag.
    Vi tolkar m.a.o inte inlägget på samma sätt.
  • lolalamba
    Jussan skrev 2007-09-14 15:02:48 följande:
    BRAVO Lolalamba! Vilket kononinlägg! Alla är vi människor. Ingen ÄR "bio" eller "bonus". Det är livet som gett oss dessa ROLLER. Ingen blir galen bara för att hon eller han genomgår en separation med barn, heller inte blir man en häxa bara för att man träffar någon med barn. Det ÅR svårt att sätta sig in i någon annans situation, men vi kan väl respektera varandras olikheter. Alla tänker och känner inte som jag... Jag vill inte ha mer med mannens X att gör än ytterst nödvändigt. Men det nödvändiga enligt mig är att man pratar och ibland umgås tillsammans allihop (tex vid födelsedagskalas). Däremot är hon inte välkommen vid våra familj- och vänsammankomster. Vi är heller inte bjudna till deras tillställningar (trots att bonustjejen brukar bjuda oss -Typ: Ni ska få komma på vår inflyttningsfest hos mamma...). Detta funkar bra för oss. Men vi har ytterligare tre barn att ta hänsyn till där bara ett är gemensamt.Lolalmba: Hoppas skrivkrampen gett sig...
    Tackar så mycket!
    Sån relation som ni verkar ha till varandra låter toppen! Precis som det ska vara! *Tummen upp för er*

Jag kan bli så uppretad vid diskussioner ang detta pga att jag är själv skilsmässobarn, pappa träffade en ny som inte gillade läget! Idag är jag 33 år, 3 barns mamma utan en mamma i livet. Hon dog för 10 år sedan! Önskar så innerligt att jag hade haft en pappa idag! O det värsta är att han bor nästan granne med mig så jag ser honom var o varannan dag!
    Alla barn behöver sina föräldrar! Vad som än händer!

Jag sa till min sambo när vi träffades. "Vad som än händer, be mig aldrig att välja mellan dig o mina barn för det är bara du som förlorar!"
    Idag finns han här o är en underbar bonus till min dotter som förlorat sin pappa pga ett nytt samboförhållande!
  • Anonym (ja du)
    Anonym skrev 2007-09-14 12:30:23 följande:
    till ja du. NEJ alla bryter inte med sina ex även om det inte finns barn med i bilden! Jag är så trött på föreställningen att man inte kan vara vän med sina ex. Jag är god vän med två av mina ex, och tyker inte det är det minsta konstigt.
    Nej, och jag skrev inte heller alla, men att de allra flesta gör det.
  • Mandi74
    Anonym skrev 2007-09-14 13:42:38 följande:
    Nej tack och lov för alla vettiga bonus mammor som inser att de behöver göra sig av med ilska och frustration genom att "spy galla" här och i andra liknaden forum så att de ORKAR gå hem och "bita sig i tungan" nästa gång bion gör något i deras ögon "knäppt""elakt""bara för att bråka" etc istället för att tala om för bonusarna vad de egentligen tycker om vad /hur biomamman beter sig.Det handlar INTE om att vara avundsjuk/svartsjuk på bion i majoriteten av fallen!!
    Jag känner mig som en vettig bonusmamma men jag sitter inte här och spyr galla över bonusbarnen ändå. Inte mina egna heller för den delen.

Men jag tror att vissa som skriver inte blir mer snälla mot sina bonusbarn bara för att de skriver här, utan den frustration eller vad det nu kan vara som de skriver om här tar de med sig hem och låter det gå ut över barnet oxå. Tror inte att man kan generallisera på något håll, utan det är nog induviduelt från familj till familj.
  • lolalamba
    Mandi74 skrev 2007-09-15 01:48:40 följande:
    .Men jag tror att vissa som skriver inte blir mer snälla mot sina bonusbarn bara för att de skriver här, utan den frustration eller vad det nu kan vara som de skriver om här tar de med sig hem och låter det gå ut över barnet oxå. Tror inte att man kan generallisera på något håll, utan det är nog induviduelt från familj till familj.
    Jag tror inte samma som dig där...
    Jag tror när bonusen sitter o skriver så har de kvar känslan när de kommer ut till tex köket o barnet är där... Klart att barnen märker att det är nått!

Sen samma sak när de får medhåll så blir de inte mer rakryggade och tar tag i problemet utan vill mer hävda sin rätt!
    Tycker att om man har sånna problem med bonusen så pratar man med sambon om det... Talar om att det inte är nått som man VILL känna utan det bara finns där och be om hjälp!
    Eller annars gå till en kurator eller nått... Få utlopp där istället för många ggr tror jag inte att det har med att man är "sotis" på barnen utan man har helt enkelt en dålig självkänsla om det är avundsjuka vi pratar om då...

Måna bonusar har skrivit att de känner avundsjuka osv o det tror jag beror på att man ser snett på barnet för att man vill vara nummer 1 för mannen och man kan inte konkurera mot ett barn!
  • Anonym

jadu: du skrev "Det var ju det jag skrev? Att i vanliga fall (alltså när det inte finns barn med i bilden) så bryter man helt."

Det hade jag svårt att tolka som något annat än att man bryter helt om det inte finns barn i förhållandet.

• TeamX

Att vara vän med SITT ex är en sak, en annan är om den nya frun eller mannen vill vara det. Inte så vanligt tror jag men när det finns barn med i bilden så har man ju oftast någon form av kontakt med sin mans eller kvinnas ex, helt naturligt!! Kanske kan det leda till vänskap också, men det är nog inte så vanligt. Oftast är exet bara något nödvändigt ont, som "hänger med på köpet" eftersom ens partner har barn. I mitt fall tycker jag att det är trist att inte kunna ha någon kontakt alls med min stysons mamma, men efter drygt fem år så har jag gett upp försöken. Hade varit skönt att kunnat prata med henne om vardagliga saker som rör hennes son, som dessutom bor här på heltid, men hon är en vuxen människa, vill hon inte så vill hon inte. Det är ju faktiskt hennes son det handlar om och det borde rimligtvis i första hand vara i hennes i intresse att lära känna mig (eller åtminstonne ha en viss hum om vilken typ av människa jag är). Jag tar ju hand om HENNES son på heltid!! De gånger hon ringer hit så har det tom hänt att hon lagt luren i örat på mig, höjden av barnslighet!! Ringer man hem till någon kan man iaf säga hej, och be att få prata med den man söker. Om det beror på svartsjuka eller ej har jag ingen aning om, fattar överhuvudtaget inte hur en vuxen människa som gör så tänker! Speciellt inte med tanke på att det är 8 år sen min sambo och hans ex separerade och jag och min sambo bott tillsammans i fem år!

• Anonym (ja du)
    Anonym skrev 2007-09-15 11:18:51 följande:
    jadu: du skrev "Det var ju det jag skrev? Att i vanliga fall (alltså när det inte finns barn med i bilden) så bryter man helt."Det hade jag svårt att tolka som något annat än att man bryter helt om det inte finns barn i förhållandet.
    Det berodde nog snarare på att det inlägget var ett svar på ett svar på mitt tidigare inlägg, om du hänger med. Hade du läst det längre inlägget lite längre bak och svaret på det inlägget som jag sen svarade på hade du nog förstått vad jag menade med den meningen.
Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?