• Pellinell

Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?

I tråd efter tråd (med något gyllene undantag) blommar hatet mot "sambons vidriga ex", "barnens hemska morsa", "kärringen", "haggan", "den jävla biomorsan".
    Indignerade inlägg takar om att barnens mamma minsann ibland dristar sig till att ringa sin exman och tala om barnen och ibland talar hon om annat än barnen! Med min man!!! Hur är det möjligt, när skall hon gå vidare, jag hatar henne, bla bla bla.
    Varför känner ni er så extremt hotade, tjejer? Kan ni inte acceptera att han har haft ett liv före er, och att det ändå tydligen är er han vill vara med nu? Varför så livrädda?
    Eftersom ni knappast kan ta bort henne ur hans och barnens liv, kan ni inte bara släppa henne och låta honom ha sin relation med sina barns mamma? Om ni själva skiljer er en dag, vill ni höra samma skitsnack om er själva från snubbens nya tjej? Skulle inte tro det...

• Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?
  • Anonym (ja du)

Pinglan - Skiljer man sig så får man räkna med att anpassa sig, inte att alla andra ska anpassa sig efter en själv. Och annars också iofs, eller ska man instruera förskolelärare hur de ska uppfostra barnen också?
    Livet är inte lätt för ngn och har man separerat så får man räkna med att bita i det sura äpplet och acceptera att nya "låtsasföräldrar" kan bli en del av barnens liv. Så länge de inte behandlar ens barn illa så får man faktiskt ta det.
    Och detta säger jag INTE i egenskap av bonusmamma utan som bonusbarn, oftast är det bioföräldrarnas bitterhet och svartsjuka (oavsett vad man inbillar sig) som är jobbigast för barnen.
    Men det är självklart, i de allra flesta fall så bryter man helt med sina ex (även om undantag finns), oftast finns sårade känslor med och man vill kunna lämna det bakom sig. Har man barn går inte det, vilket oftast blir jobbigt för alla inblandade.
    Bioföräldrar vill gärna det som är bäst för barnen men alltför ofta så blir det bara en (omedveten) maskering av vad föräldern själv vill.

• Pellinell

Anonym (ja du): de allra flesta bryter inte helt med sina ex om det finns barn i bilden. Tvärtom, de allra flesta inser att de måste försöka samarbeta något för barnens skull.

• Pellinell

Meteoriten: haha, snarare synd om henne som har fått den mjäkliga loosern på halsen

• Anonym (ja du)
    Pellinell skrev 2007-09-14 11:02:02 följande:
    Anonym (ja du): de allra flesta bryter inte helt med sina ex om det finns barn i bilden. Tvärtom, de allra flesta inser att de måste försöka samarbeta något för barnens skull.
    Det var ju det jag skrev? Att i vanliga fall (alltså när det inte finns barn med i bilden) så bryter man helt. När det finns barn med så går inte det och det är ju självklart att det blir jobbigt.
  • Meteoriten

Pellinell: Ja, jag undrar när hon ska upptäcka det! Han går t.o.m. böjd eftersom han saknar ryggrad!!! Ska vara lite snäll också, han är bättre som pappa än partner, alltid något!

• Jussan

De senaste inläggen verkar lukta svartsjuka... eller...

• Pellinell

Okej Anonym ja du, jag missuppfattade ditt inlägg.
    Meteoriten: haha

• Mandi74
    Pellinell skrev 2007-09-14 09:24:09 följande:
    Åå vad skönt att det finns vettiga styvmammor även här! Började nästan misströsta... blir så glad av ditt inlägg, maandi74. Skönt också med BeemBe, som "nu har hittat sin plats", det är ju det det handlar om! Alla skall få plats i de nya familjekonstellationerna, både styvmor, far och mor.Jussan, håller med anonym om att inlägget om babianen verkar svartsjukt och barnsligt... att angripa någons utseende brukar ju handla om osäkerhet kring sin egen betydelse och plats.
    Skönt att man kan göra någon glad.

Vissa jular har det nästan varit som "Tomten är far till alla barnen" hemma hos oss. Lite komiskt, men kul har vi haft och ingen har behövt fira jul utan barnen.
  • gumsan76

Jag har skrivit ett antal inlägg här på FL om frustrationen man kan uppleva när man kommer in i ett förhållande där det finns barn sedan tidigare. Det kan säkerligen uppfattas ibland som svartsjuka på exet när man sitter och "spyr galla" i någon tråd. Men, TS, jag hoppas du också har förståelse för hur man kan uppleva det från andra sidan. Man träffar en man som man förälskar sig i, man träffar barnet som det fungerar jättebra med, MEN sedan får mamman nys om ens existens och då KAN det bli problem. Självklart inte i alla fall, men i MITT fall har det varit så. Jag är inte en av de "bonusmammorna" som MÅSTE vara med på utvecklingssamtal och föräldramöten, jag har gjort helt klart för barnet att jag inte är någon ny mamma utan pappas flickvän osv osv.

Det finns alltså fall där det är EXET som inte kan släppa taget över det förflutna, som inte klarar att pappan har gått vidare och framförallt som inte fixar att barnet tycker om den nya kvinnan! Vad detta beror på, ja det vet ju bara mammorna själva.

• Khalandraa
    lolalamba skrev 2007-09-14 07:52:05 följande:
    Jag förstår precis hur du menar!Är själv skilsmässobarn o är vuxen idag! Därför tycker jag att det är hemska att detta med styvmödrar bara blir värre o värre ju längre tiden går! Jag vill inte att mina barn ska få må så som en annan har gjort under barndommen! Fy fy...
    Samma här. Min fars fru efter min mor var en riktig ragata som jag aldrig stod ut med... Tänker göra mitt yttersta för att min bonusson inte ska se mig så
Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?