• Jenny86

*Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.

Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa... Vad bör man göra då? Sker det avtalet privat eller hur gör man för att få en hyres avi eller liknande??

Kan soc gå med på att utbetala bidrag om man hyr ett rum hos en privatperson? Eller måste man bo i lägenhet... jag skulle vägra bo SJÄLV.

• Svar på tråden *Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.
  • TypeONegative

om man inte har en relation likande gifta människors (jo jag tror lagen är så skum) så har du rätt till bidrag på samma vilkor som de som bor i lägenhet eller vad som.

Har ingen aning om hur avtal ser ut men jag förmodar att det är bra att ha ett.

• Paycheck

Kravet för att söka bidrag är att du kan styrka dina kostnader.
    Hyr du svart blir det svårt.
    Du får säkert bo hur du vill bara du kan bevisa att du gör det.

• Emster

När jag var inneboende bad jag bara min "hyresvärd" (min kompis) att skriva ett papper på att jag bodde där och hur mycket hyran var på, samt att underteckna det. Det dög bra för min soc iallafall.

• MrsHawkins

Så det är lite fusk på G....*ler*

För ni ska väl köpa hus om jag inte minns helt galet?

• Jenny86

jo.. jag har alternativet att flytta till lägenhet själv eller bo inneboende hos honom.. att bo inneboende blir mycket billigare.. :P

Han har ju inte råd att försörja mig :P Och jag dör hellre än att han skulle göra det.

• MrsHawkins

Fast vad då....du ska ju ändå betala för dig.....även som inneboende menar jag...

• kalinan

En liten detalj bara... tänk på att den som hyr ut rum måste redovisa detta som inkomst hos skattemyndigheten och därmed betala skatt på pengarna. Det är därför inte säkert att det är en så lockande affär för den som hyr ut! Man kan ju förstås hyra ut svart, men förutom att det är olagligt innebär det ju att den inneboende inte kan skriva sig på adressen.

Om du ska få socialbidrag till hyran måste det hela alltså ske "vitt", så se till att räkna noga på vad det kommer att kosta för din hyresvärd (sambo?) i sista ändan!

• Anova

Inneboende? ska du ha en del av huset för dig själv?
    Annars räknas ni som sambo om ni bor under äktenskapslikande former.

• Anova

Föresten, ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt, bara om någon av partnera begär det.

Svar på tråden *Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.