• Jenny86

*Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.

Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa... Vad bör man göra då? Sker det avtalet privat eller hur gör man för att få en hyres avi eller liknande??

Kan soc gå med på att utbetala bidrag om man hyr ett rum hos en privatperson? Eller måste man bo i lägenhet... jag skulle vägra bo SJÄLV.

• Svar på tråden *Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.
  • mammutten81

Varför inte flytta hem till föräldrarna tills du får en egen lägenhet?

• kalinan

Kan även tillägga att det inte alls är säkert att soc godtar påståendet om inneboende om de misstänker att ni i själva verket är just sambos... Då kan de vägra att hjälpa dig. De är nog ganska vana vid folk som försöker fiffla lite på det här sättet och låter sig nog inte luras i första taget. Men om er sammanlagda inkomst är så låg att ni inte bedöms klara er kan ni ju få hjälp ändå. Så ärlighet varar nog längst ändå, det är åtminstone min åsikt.

• Jenny86

självklart vill jag vara ärlig... men vad gör man när man inte har mat på bordet?? Och jag vill inte bo själv.

Mina föräldrar är uteslutande.. de bor så långt bort och jag har bott själv i 3 år.

Hans lön kommer säkert inte räknas som för låg.. han har ju lån på både hus och bil... så de kan tvinga han att sälja det... Och det skulle jag aldrig kunna leva med.

Jag är totalt förvirrad och detta är inget jag funderar på att göra... utan jag bara undrade.

I värsta fall får vi väll göra slut så så blir jag tvungen att flytta tillbaka dit jag bodde innan jag flyttade hit... där jag fick soc bidrag.. det är för långt för ett förhållande.. :(

• Anova

Har ni inte nyligen köpt hus?

Jag tror ni har målat in er i ett hörn.. Det enda ni kan göra är att hoppas att socpengarna räcker.. Tyvärr tror jag inte att soc accepterar ert inneboendekontrakt.

Sök arbete så mycket du bara kan och ta allt som du får erbjudande om är mitt råd.

• mammutten81

Varför int egå en kurs via arbetsförmedlingen?
    Då får man ju ersättning.

• Paycheck

Jenny86
    Jag fattar inte men jag gör ett försök ändå.
    Din kille har inte försörningsplikt över dig. Om ni har barn och är gifta är det en annan sak.
    Tala med Soc. och förklara att du saknar medel. Om du har skäl till hjälp så får du det med eller utan kille.
    Jag föreslår att du sen försöker finna ett sätt att ordna din egen försörjning.

• Anova

Paycheck

Stämmer inte. Man har försörjningsplikt även som sambos om ens sambo har en så pass hög inkomst att man hamnar över den norm som finns. Då får man ingen ersättning.

• Paycheck

Anova.
    Ok jag hade fel.

• Jenny86

jag har gjort allt som står i min makt.. sökt ALLA jobb som jag kan tänkas få.. men jag har ingen utbildning och får inte börja plugga och få studielån förrens 2006. Jag är chanslös just nu...

Jo vi köpte nyligen huset.. eller HAN gjorde det.. och då bestämde vi oss för att flytta ihop.. i tron om att jag skulle få börja plugga i år eller få jobb.. men icke sa nicke.. de gick inte..

Jag tror inte jag får hjälp av af för jag är under 20.

• MrsHawkins

AF? Jo....du kan väl alltid få en praktikplats.

Svar på tråden *Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.