• Jenny86

*Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.

Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa... Vad bör man göra då? Sker det avtalet privat eller hur gör man för att få en hyres avi eller liknande??

Kan soc gå med på att utbetala bidrag om man hyr ett rum hos en privatperson? Eller måste man bo i lägenhet... jag skulle vägra bo SJÄLV.

• Svar på tråden *Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.
  • mammutten81

Jag vet inte,men jag hoppas det löst sig för dig jenny.

• felicia6

AF hjälper ALLA som är arbetslösa.. spelar ingen roll vilken ålder man är i.
    Och är du under 20 får du KPU, vilket gör att du får en praktikplats och sen ett bidrag från Försäkringskassan varje månad.. Vet inte helt hur mkt det är på, men runt 2000 tror jag det va..

Sen finns det Folkhögskola som du kan börja på, och kommunen är skyldiga att betala den formen av skola, betala din lunch där osv, fram till du är 20 år. Och där går du med dom som är i olika åldrar och går klart gymnasiet på två år.

Och varför i herrans namn skaffa både lån på bil OCH hus om man inte har råd med det?
    För i hus kan allt hända, och då måste man ha lite pengar över varje månad om nåt skulle gå sönder lr nåt.
    Hur skulle ni göra nu om kyl o frys gick sönder tex?

Och då det är mat för en till, så brukar det inte skilja såå mkt i mat, och huset skulle han ju köpa ändå, så det blir ju inte dyrare om du bor där, så jag förstår som inte skillnaden i pengar riktigt varje månad?
    För om det är så att han verkligen har precis så det räcker till han, så låter det som jag skrev innan, väldigt dumt om nåt i huset kommer gå sönder osv..

• Jenny86

Jag svarar inte så mycket på inlägg för att det känns som att man blir dömd!

Och HAN har mycket väl råd med att ha både bil OCH hus... det är hans ensak och han klarar det fint.. Men jag skulle VÄGRA vara beroende av honom... (mat?? kläder? nöjen och räkningar då? Vem ska betala det??) Hellre lägger jag mig på järnvägsspåret.. Jag är hans flickvän inte hans husdjur eller barn... Mitt eget ansvar. Och eftersom att jag inte får jobb nånstans så har jag bestämt mig för att flytta. För om jag inte gör det så kommer vårat förhållande att gå sönder totalt..

Och då får soc hjälpa mig om de godkänner det.

Och hund ska vi ha ändå fasten vi inte bor ihop.. Vi kommer ju fortfarande träffas.. och även om det nu skulle ta slut så är vi ändå bästa vänner.

• MrsHawkins

Men ni ska ju....eller vill bli...sambos! O då tar man hand om varann!!

• Jenny86

Nej jag vill inte det under de förutsättningarna... Och vi kan inte trolla!

Slutdiskuterat.

• felicia6

Jag dömer dig inte Jenny, jag gav dig ett supertips genom arbetsförmedlingen, eftersom du trodde att du inte fick gå dit alls.
    Och om du vägrar låta han hjälpa dig då du inte har några pengar, och hellre lägger dig över ett järnvägsspår, så varför i hela friden vägrar du bo ensam?

Och sen om jag säger enligt mina tankar o hur jag tänker.

Väljer jag att bli sambo med en person, så tycker jag att man har gått så långt i förhållandet, så att man inte tänker ditt o mitt längre.
    Tycker man inte att förhållandet har gått så långt att man kan dela på allt och låta den andre hjälpa en, så är man inte redo att bo ihop.
    Nu säger jag inte att alla är så, utan så fungerar jag.
    Går jag in i ett samboförhållande anser jag att man ska hjälpa varandra.

Som jag och min sambo nu.
    Han flyttade till mig i januari. Han bråkar med alfakassan (som alla verkar göra) och får inte en krona ut i månaden.
    Jag säger självklart att vi lever på mina pengar till han börjar få in sina pengar, och jag vet att om jag skulle bli arbetslös lr nånting nångång, så skulle han ställa upp på en gång, utan problem.
    Det är väl det ett djupt förhållande innebär. Att man stöttar o älskar varandra även i svåra tider?

• Jenny86

självklart så skulle han betala för mig.. det VET jag.. Men jag VILL inte det,

Han har en massa intressen som han skulle få avstå i från om jag bodde hoss han... då bor jag hellre själv.. och det tänker jag göra...

Jag har blivit försörjd förut och så lågt sjunker jag inte igen...

• MrsHawkins

felicia6

Håller med.

• MrsHawkins

Så du ger hellre upp erat förhållande? Så där lätt bara?

• felicia6

Ja, jag tycker oxå att det är verkar va lättare för dig att bara ge upp, än att kämpa, varför?

Svar på tråden *Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.