• Jenny86

*Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.

Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa... Vad bör man göra då? Sker det avtalet privat eller hur gör man för att få en hyres avi eller liknande??

Kan soc gå med på att utbetala bidrag om man hyr ett rum hos en privatperson? Eller måste man bo i lägenhet... jag skulle vägra bo SJÄLV.

• Svar på tråden *Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.
  • JsN

Huset kostar inte honom mer om du bor i det än om du inte gör det, så där är det inga skillnader. HAr han råd att bo i huset utan dig så har han råd att bo där med dig! Mat för en eller två är inte heller någon större skillnad.

Sök ni gärna bidrag, självklart ska du få om du är berättigad, men som sambos räknas inkomster ihop och om du påstår att ni inte är sambos så ljuger du. DET är fel!

Du är 18 och har bestämt att du är vuxen, bete dig som en också då och ta ansvar för din situation!

(Vad då föräldrarna bor för långt bort? Har man inte råd att bo själv och fortfarande iaf borde gå i skolan så är det väl bara att bita i det sura äpplet och flytta dit ändå om man inte kan lösa det på annat vis. Livet är inte vare sig enkelt eller speciellt kul alltid)

• Jenny86

Nej men när du har gått några mil i mina skor då ska du veta att mitt liv varken är roligt eller lätt.

Mitt liv är ett jävla helvete och om du hade förmågan av att läsa så hade du sett att jag skrev att jag INTE funderar på att göra detta! utan bara undrade! Och min sambo är inte nödvändigtvis den jag skulle bo hos då jag INTE vill bo själv igen!

Och du tror inte det kostar mer att bo två stycken som lever på en lön? Vilken planet kommer du ifrån???

Jag har klarat mig HELT själv från den dagen jag fyllde 13! Jag har kämpat förmodligen mer än NÅGON annan har gjort någonsin här inne!!

Så då ska inte någon jävel komma och säga att jag ska betee mig vuxet och bita i det sura äpplet! Du har ingen aning om hur många äpplen jag bitit i!

Att slänga ur sig saker som du gör utan någon som helst grund för det hela, det är FEL!

• Bebbsen05

Men vaddå inte får börja läsa? Gymnasiet tex får du ju börja tom du är 19 år väl?

• Jenny86

Det finns en anledning till att jag slutade gymnasiet och jag tänker inte börja läsa där nu när jag är 19 och de andra 16... och jag skulle aldrig ha råd att plugga nu.. jag skulle bara få 950 kr.

• Bebbsen05

Våren det året du fyller 20 får du lite över 2000 i studiebidrag

• Jenny86

men jag får söka studielån! Det är mer än 2000.

• förstföderskan

som nån annan skrev.. varför inte söka praktikplats? o sen finns de ju jobb du inte behöver ha utbildning för! de värsta du kan göra är att bara "låta de gå" om du förstår vad ja menar.. o om du nu skulle bo som inneboende hos din egentliga kille så kan de kosta er ganska mycket om dom kommer på de!

• mammutten81

Hmmm vad konstigt alltså, jag flyttade till en nystad när jag precis fyllde arton, och fick hjälp av socialen först sedan fick jag praktikplats påposten genom arbetsförmdlingen och då fick man ju pengar.

Vill inte vara elak elelr något men du verka rju inte ens ha talat med arbetsförmedlingen.
    Och på komvux kan man få dispans om man talar med dom, jag började ju plugga där när jag var 19.

• Solaris

Varför börjar du inte på gymnasiet?
    de flesta jag känner i din ålder går på gymnasiet om inte program så går de individuella programmet och får praktisera 3 dagar i veckan och läsa kärnämnen 2 ggr/veckan.

Varför vill du inte börja gymnasiet igen,har inte med saken att göra men varför hoppade du av? har du varit arbetslös hela tiden nu då?

• mammutten81

Men jag vill inte vara dömmande, men jag brukar svara i jenny86 tråd, men hon svara inte alltid tillbaka.

Ställde min fråga där uppe, och tyckte det var hemskt om hon måste flytta från sim kille.

Har själv haft det så men löst det och gav henne tips.
    Men det var nog inte så allvarligt, för hon ska ju köpa en hund.

Svar på tråden *Om jag nu vill bo inneboende hos någon som bor i villa.