• SaramedM

spyfobi!!!!!

Som "tur" så är hon förkyld så hon kommer att vara hemma imorgon också

Frosk skrev 2007-11-25 20:51:38 följande:
    Jag känner precis som du! Har ingen lust att lämna dottern på dagis imorgon när barn på avdelningen jämte spydde i fredags. Jag vekligen hatar detta!
  • SaramedM

Vi kan inte pussla!

Alla har jobb

Vet någon nått om kbt via nätet?

Maria och Måns skrev 2007-11-25 22:01:00 följande:

Du behöver inte känna dig ensam, det går magsjuka på min sons dagis och vi har pusslat med farmor, mormor osv för att inte behöva lämna, min son har inte varit på dagis på snart 2 veckor. Stackarn. Men man går inte säker någonstans. Hörde att flera barn spytt i Ikeas resturang denna vecka - fy pyton! Det verkar som om folk som inte får lämna på dagis pga 72 timmars regel istället åker till ikea med sina små smittbärare.
  • SaramedM

Nej men jag tror inte jag är så illa däran än att det inte skulle kunna hjälpa.
    Men denna vinter är min ¨ångest på väg åt helt fel håll och jag vill mota Olle i grind så att det inte blir värre

Men jag klarar ändå inte att skicka M till dagis morgon

Men åka till stan, följa med jobbet på julbord osv det måste jag för att inte helt fastna i min ångest.

Stargirl skrev 2007-11-25 22:12:23 följande:
    Ursäkta om jag är en glädjedödare men KBT och spyfobi funkar inte. Turst me.......eller så hade jag världens sämsta KBT terapeut. Hon tyckte att jag skulle utsätta mig för "faror" som att åka buss och hålla i stängerna ocg sedan äta ute UTAN att tvätta eller sprita händerna. Äta oskalad och otvättad frukt, gå på toa utan att tvätta händerna och gå på IKEA mitt i vintern på en lördag osv. Sen så skulle jag sluta med alla mina säkerhets beteenden som att fråga barnen om ngn kräkts på dagis eller hålla dem hemma i magsjuketider. No way.......Sista steget är ju att faktiskt KRÄKAS med hjälp av kräkmedel. Hello....aldrig i livet. Jag utsatte mig för detta ett par ggr men sen så sa jag tack men nej tack. Dåre....Jag har en bekant som jobbar med en annan sorts terapi och han sa att just social fobi (som detta är) är extremt svårt att bota med KBT men den lindras kanske en aning. Hypnos ska vara det bästa men antagligen så hade jag en dålig sådan oxå för det blev inte bättre. Ett par dagar efter så kände jag mig bättre men sen blev det värre igen.
  • SaramedM

En annan fråga;
    Hur många blir egentligen sjuka varje år?

Det borde ju rimligen vara större chans att klara sig än att inte klara sig även med småbarn? Eller?

• SaramedM

Go girl!

zasata skrev 2007-11-26 19:16:37 följande:
    idag har jag köpt pizza och gått i stan i 2timmar!!
  • SaramedM

Jag har sagt att jag hatar att spy och sen bett dem ringa
    Mer behöver de liksom inte veta

Iorlover skrev 2007-11-27 20:08:50 följande:
    Måste fråga HUR du berättade för dagis? Jag skulle vilja tala ut ordentligt om min fobi. Har mest dragit de på skämt liksom.
  • SaramedM

Aktiveringen är inga problem, jag hade M hemma tills hon var över 3
    Däremot kan jag ju inte vara borta från jobbet så fort det går magsjuka på dagis.

Buddaboll skrev 2007-11-30 13:52:35 följande:
    Dmed N och A: en vecka ser jag inte som nåt konstigt men har läst flera stycken som skivit att de skall ha sina barn hemma till jul, och då undrar jag hur 17 skall man sysselsätta barnen?En vecka kan jag förstå inga problem ,men jag vet från jobbet att man kan ha magsjuka på en förskola från november till slutet av april, har själv varit med om detta och om man då tänker ha barnen hemma hela magsjukeperioden då undrar jag hur man tänker aktivera barnen, för man kan ju inte träffa andra barn, för de kan ju vara smittade med magsjuka och att låsa in sig i flera veckor med barn är ju en anings konstigt!
  • SaramedM

Samma med mig, försöker att inte läsa så mycket

Jag ger M magdropparna för att hon alltid har haft problem med magen och det är en enorm skillnad!
    Jag hoppas också att de har effekt mot magsjuka, men det vet jag inte

jezzie skrev 2007-12-04 12:40:20 följande:
    Läser här ibland men försöker inte kika in för mycket, det finns nog många saker som gör en påmind om denna hemska sjukdom iaf. Är hemma, fl med minsta sonen så nu har jag haft hemma den stora från dagis ett par dagar för de har misstänkt att det finns magsjuka där. Undrar hur det sk gå sen då vi båda ska jobba, blir ju svårt att hålla hemma barnen i förebyggande syfte då.... Har frågat förr, men finns det någon bevisad effekt av att äta semopers magdroppar, alltså att man står emot magsjuka bättre???
  • SaramedM

Nej det är på akuten,närakuten och barnakuten

zasata skrev 2007-12-04 15:34:22 följande:
    men det e på sepciella avdelningar osv..
  • SaramedM

Panik...
    En tjej kräktes just här och har gått hem nu

Det känns som säkert att någon mer blir sjuk och smittar mig eller att hon smittade mig

Jag klarar inte att se min dotter lika sjuk som i fjol igen

• SaramedM

nej det var förmodligen smitta kvar på golvet,soffan etc och man tar i handtag och blir sjuka

Luftburet är det inte om du inte står brevid den som kräks

EN annan gemmansam nämrare är tex handtagen in på öf i detta fall

milla2 skrev 2007-12-11 19:09:36 följande:
    men om det blev föräldrar som blev sjuka av att vara i ett rum som nån kräkts i då måste det väl vara luftburet eller har jag fel?
  • SaramedM

nej inte just då,
    Men det är klart att bor man i samma hus så finns smittan lite överallt
    Din kille rör ju saker med sina händer, och kräkpartiklar kan ju landa på möbler,sängen etc

milla2 skrev 2007-12-11 19:15:16 följande:
    ok då förstår ja men man måste väl typ stå på en person som kräks för att bli smittad då? för vi säger jag sitter i vardagsrummet å min kille spyr i sovrummet då borde väl inte jag få det?
  • SaramedM

varför vill du inte ta med honom?

Det är ingen stor risk att han blir sjuk om han sitter i en vagn med dig

milla2 skrev 2007-12-13 08:49:15 följande:
    jag vill shoppa men vill inte ta med min son tror ni att det smittar på honom om han åker med
  • SaramedM

I fjol blev vi det, men då gick hon inte på dagis

I år får vi se...
    Peppar peppar ta i trä inget hittils

Långan skrev 2007-12-13 10:01:19 följande:
    Ni som har lite större barn/dagisbarn. Blir ni magsjuka varje år??
Svar på tråden spyfobi!!!!!