• Lola Jämtland

Dricka/läsk? (vad säger du?)

Det verkar råda stor förvirring i en tråd om dryck till maten.
    Många verkar inte veta att vissa av oss i Sverige kallar läsk för dricka helt enkelt.

Så nu undrar jag vad Du säger?
    Läsk eller dricka? Alltså om dessa bubbliga drycker som tex Coca-Cola, Fanta o de andra...

//Blir det nånsin våran tur.....
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dricka/läsk? (vad säger du?)
  • Lola Jämtland
    Dino78 skrev 2007-09-16 23:34:20 följande:
    Ja, jag skulle nog uttrycka mig så faktiskt! Vet vad ordet läsk betyder och jag vet vad ordet dricka betyder. Trodde faktiskt inte att folk var omedvetna om att det finns synonymer även när det kommer till detta
    Trodde inte jag heller.....
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • HeddaBigBum
    lövet2 skrev 2007-09-16 23:32:52 följande:
    Allvarligt? Jag har nog aldrig i hela mitt liv hört någon säga läskback ...

Jag hade helt allvarligt aldrig hört någon säga dricka om läsk... förrän tråden om matdryck.

Lika knasigt som att kalla en viss sorts mat för "äta" låter det att kalla läsk för "dricka"... för vissa av oss i Sverige.
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • AmBeZa

Jag säger dricka! Dricker dricka just nu!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ellpi

Läsk förstås! Dricka kan ju vara vilken dricka som helst, alltså mjölk, vatten, saft osv.

• mindless

Jag använder orden omväxlande, men för mig är dricka inget annat än just läsk. Dryck däremot kan vara vad som helst. Detta gäller dock bara för substantivet dricka, verbet kan gälla för alla drycker.

• Smurfan 81
    HeddaBigBum skrev 2007-09-16 23:35:28 följande:
    Jag hade helt allvarligt aldrig hört någon säga dricka om läsk... förrän tråden om matdryck.Lika knasigt som att kalla en viss sorts mat för "äta" låter det att kalla läsk för "dricka"... för vissa av oss i Sverige.
    Håller med!
  • Ellpi
    HeddaBigBum skrev 2007-09-16 23:35:28 följande:
    Jag hade helt allvarligt aldrig hört någon säga dricka om läsk... förrän tråden om matdryck.Lika knasigt som att kalla en viss sorts mat för "äta" låter det att kalla läsk för "dricka"... för vissa av oss i Sverige.
    Här i skåne säger man chips och dippa ocm chips och dip!
  • TrailerTrash

Läsk

Avstängds röv är snygg,den är inte byggd av plastikpadding..
Svar på tråden Dricka/läsk? (vad säger du?)