• Lola Jämtland

Dricka/läsk? (vad säger du?)

Det verkar råda stor förvirring i en tråd om dryck till maten.
    Många verkar inte veta att vissa av oss i Sverige kallar läsk för dricka helt enkelt.

Så nu undrar jag vad Du säger?
    Läsk eller dricka? Alltså om dessa bubbliga drycker som tex Coca-Cola, Fanta o de andra...

//Blir det nånsin våran tur.....
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dricka/läsk? (vad säger du?)
  • Rokka Jill
    mindless skrev 2007-09-16 23:40:12 följande:
    Jag bor på västkusten, och som sagt, jag använder dricka som synonym till läsk. Visste faktiskt inte att andra använde det som synonym till dryck. Märkligt att jag aldrig stött på detta tidigare.
  • Lola Jämtland
    Rokka Jill skrev 2007-09-16 23:40:28 följande:
    men hur frågar man en gäst"vad vill du ha att dricka?" (så formulerar vi frågan härt typ)svarar man "dricka" då?
    Ja......så kan man ju svara tex.
    Konstigt? Nä, inte för oss som använder ordet!
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Valkyriah
    mindless skrev 2007-09-16 23:40:12 följande:
    Jag bor på västkusten, och som sagt, jag använder dricka som synonym till läsk. Visste faktiskt inte att andra använde det som synonym till dryck. Märkligt att jag aldrig stött på detta tidigare.
    Bor också på västkusten
    Fast är man på resturang brukar de väl fråga vad man vill ha att DRICKA?
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • tottalisa

Jag säger läsk och läskback. Men jag tror att jag hört drickaback också.

• Billy och Jag

Jag tycker att det låter bättre att säga "Vill du har en dricka" än att säga "vill du ha en läsk".. Läsk låter lite konstigt.. som snask... Eller snacks.. jag säger iaf godis och chips eller vad det kan vara..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Rokka Jill
    danstina skrev 2007-09-16 23:40:43 följande:
    Rokka Jill skrev 2007-09-16 23:38:32 följande: Hahaha!! Så säger jag faktiskt. Men det innebär ju inte att jag inte vet att det egentligen heter ostbågar. På samma sätt får man ju hoppas att de som säger "dricka" är införstådda med att det faktiskt heter Läsk och att Dricka är slang. Precis som ostkrokar.
    Så om jag frågar "vad vill du ha att dircka?" så svarar den som vill ha läsk "läsk" fast människan normalt säger dricka?
  • Ellpi
    HeddaBigBum skrev 2007-09-16 23:39:34 följande:
    Alltså ni säger chips om chips, och dippa om dip?Jag är nog lite trög så här sent på kvällen... eller är "chips och dippa" ett verb... sorta? Är det dags för mig att sova?
    Chips om chips och dippa om dip! Jag är dock inte här i från ursprungligen så jag säger det mest bara för att fula mig! Tycker det låter helkonstigt just eftersom dippa är ett verb. Jag är ju dock helt okonsekvent eftersom jag använder ordet dricka som synonym till dryck.
  • mindless

"Fast är man på resturang brukar de väl fråga vad man vill ha att DRICKA?"

Självklart, men då är det ju i verbform. Och på den frågan skulle jag nog svara läsk [om det var det jag ville ha].

• Grodan Soda
    HeddaBigBum skrev 2007-09-16 23:39:34 följande:
    Alltså ni säger chips om chips, och dippa om dip?Jag är nog lite trög så här sent på kvällen... eller är "chips och dippa" ett verb... sorta? Är det dags för mig att sova?
    Dippa är ett verb. Chips är inte ett verb.
Svar på tråden Dricka/läsk? (vad säger du?)