• Tingiling

Ordet "ruva"

Som veteran i IVF-sammanhang (fick idag tillbaka ett embryo efter vår fjärde IVF-behandling) börjar jag bli urtrött på ordet ruva som benämning på perioden från ET till graviditetstest.
    Har tyckt illa om ordet sedan första början, men inte lyckats komma på nåt annat, motsvarande. Upplever ordet "ruva" som fult, lite primitivt, på något sätt djuriskt, nedvärderande. Som om man är en maskin som ska producera nåt.

Snälla, snälla, säg att någon har tips på ett annat ord för RUVA! Tacksam för alla förslag, tveka inte, skriv precis det första du tänker på! TACK!

Kram av Ting som är superirriterad på ruvning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-21 14:27:32:
    Andra ord jag stör mig på är värphöna, äggskörd och GULDÄGG!
    Vi är väl faktiskt kvinnor, inte korkade hönor, vars enda uppgift är att producera, ruva och värpa ägg.. ELLER?!

• Svar på tråden Ordet "ruva"
  • Mamma till Cleo och Abbe

Tänk va olika det kan vara:) Jag är ingen veteran utan helt ny i sammanhanget, påbörjar vårt första ivf-försök under hösten- Fast det kanske inte är det viktiga..

Jag tycker tvärtom att ordet ruva är jättefint. En höna är så oerhört stolt och aktsam om sitt/sina ägg som hon ruvar så jag har valt att se den innebörden i det hela. Inte att det skulle vara primitivt och vill likna oss vid hönor. Men som sagt smaken är som baken... (Fast orden värphöna, äggskörd och guldägg har jag inte hör så många gånger oc tycker samtidigt dessa inte känns helt okej "i munnen"...)

Stort lycka till under din "väntan", hoppas så att ni äntligen lyckats:)

• Joboli

Jag har inte tänkt på ordet "ruva" som något fult? Tvärtom, jag tycker det är vackert.

Men nu var ju inte det svaret på din fråga.

Värphöna och äggskörd kan jag  hålla med om, men guldägg ser jag inget fel med.

Vad har du för förslag själv?

Lycka till med ditt embryo

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Tingiling
    Joboli skrev 2007-09-21 14:58:37 följande:
    Vad har du för förslag själv? Lycka till med ditt embryo
    Tack! Tyvärr har jag inga förslag själv, därför startade jag den här tråden, i hopp om förslag..
    Vänta i olika former och vändningar passar liksom inte eftersom ju gör så mycket annat än väntar. Hoppas, önskar, ber, analyserar, spekulerar...

Idéer någon?
  • Yoga

Ting, jag ska fundera.. håller till viss del med dig om "ruva" även om jag nu tyckte att Aljas79:s tolkning var fin och söt. Men äggskörd, värphöna och framförallt guldägg är jag allergisk mot. Vet eg. inte varför, man kanske bara blir led på alla lustifikationer efter några år.. (BIM är också en favorit..)

OBS, ta inte illa upp ni som gillar dessa uttryck, alla får absolut göra som de vill

• Fruttan

Tingiling: Jag håller faktiskt med dig. Att ruva låter inge fint... Det är inte heller ngt man kan säga till någon som inte är insatt, de skulle ju se ut som frågetecken Innan jag var insatt i den här världen så tolkade jag ruva som tiden innan ÄP när man "ruvade fram" en massa ägg...

Det är väldigt svårt att komma på ngt bra uttryck. Det är ju frågan om det ska vara ngt man gör? Eller en benämning för perioden? Eller något man är under den tiden? För-gravid, innan-gravid, nästan-gravid, kanske-gravid...

Äh, jag kommer inte på nåt bra! Men blir också glad om nån annan gör det.

• anny78

Jag tycker ruva e fint. Men kanske blir mindre fint om man ruvat X antal ggr utan resultat...

• Fiaflopp

Alla använder ju olika ord till det mesta,bara att inte läsa om man inte vill...

• Michas

Jag brukar säga att jag är vikarierande gravid Man ÄR ju faktiskt gravid ett tag, vare sig det handlar om några timmar, några dagar eller 9 månader.

• Fiaflopp

Jag retar inte upp mig på ordet veteran tex,fast jag inte tycker att det passar...Flört

• Leilani

Kan man inte säga att man befinner sig mellan ET och testdatum helt enkelt?
    Eller att man är i sista fasen av ivf-et?
    Eller att man bär på ett embryo?

Har oxå lite svårt för vissa benämningar, som tjejmagen, tanten, ruva, guldägg osv.
    Men ordet ruva har jag nog använt själv ett par ggr, just för att folk på FL vet direkt vad man menar...

Svar på tråden Ordet "ruva"