• Tingiling

Ordet "ruva"

Som veteran i IVF-sammanhang (fick idag tillbaka ett embryo efter vår fjärde IVF-behandling) börjar jag bli urtrött på ordet ruva som benämning på perioden från ET till graviditetstest.
    Har tyckt illa om ordet sedan första början, men inte lyckats komma på nåt annat, motsvarande. Upplever ordet "ruva" som fult, lite primitivt, på något sätt djuriskt, nedvärderande. Som om man är en maskin som ska producera nåt.

Snälla, snälla, säg att någon har tips på ett annat ord för RUVA! Tacksam för alla förslag, tveka inte, skriv precis det första du tänker på! TACK!

Kram av Ting som är superirriterad på ruvning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-21 14:27:32:
    Andra ord jag stör mig på är värphöna, äggskörd och GULDÄGG!
    Vi är väl faktiskt kvinnor, inte korkade hönor, vars enda uppgift är att producera, ruva och värpa ägg.. ELLER?!

• Svar på tråden Ordet "ruva"
  • Tingiling
    Fiaflopp skrev 2007-09-21 21:09:00 följande:
    Alla använder ju olika ord till det mesta,bara att inte läsa om man inte vill...
    Tack för den konstruktiva kommentaren! Det kanske inte framgick i mitt inlägg men jag efterlyste alltså förslag på andra ord än RUVA, eftersom man använder ordet som beskriver den tiden rätt ofta.
    Jag retar mig inte på folk som använder ordet ruva, men jag retar mig på folk som skriver t.o.m 2 sura svar på ett inlägg utan att bidra med något.
  • Mian1

Jag gillar verkligen benämningen ruva när jag förstod vad det betyde så fick jag mig ett gott skratt när jag var väldigt ledsen.
    Tycker att ruva är väldigt beskrivande yalande och gulligt men å andra sidan så kommer jag aldrig försöka hjärntvätt min dotter att underlivet heter snippa.

Ruva ett ivf ord som verkar vara bra utbrett har i allafall  stött på det i ett annat forum med

Jepp jag stavar som en kratta, lev med det!
  • Eulalia II

Jag har oxå alltid tyckt att ordet ruva låter nedvärderande på något sätt men aldrig kommit på något neutralt-fint-ödmjukt ord att säga istället.
    När jag hör ordet ruva tänker jag direkt på höna...

• nirakanna2

Kan det vara svårt att hitta alternativ p.g.a. att det utanför IVF egentligen inte finns en motsvarighet. Spontant gravida blir det när gravtestet är positivt, vi som gör IVF vet att vi har ett befruktat ägg i samma ögonblick som det sätts in? Inget svar, jag vet, men en liten filosofisk tanke? Själv har jag bara gjort ett försök och gillar ordet ruva, för hur irrationellt det än må vara, så försöker man verkligen värma och värna det lilla ägget så att det ska stanna kvar... fast man egentligen bara kan vänta och se...

• barbatroll

Nirakanna2:
    Fina funderingar, håller med dig!

• Joboli

Hej!

Jag har tänkt och tänkt på ordet "Ruva" och försökt att komma på något vackert.

Hittade några på latin, men de kanske inte går att använda? Men vackra var de iaf

* Signifer - Teckenbärare

* Teno - Hålla, äga (inne)ha

* Tentatio - Försök, Prövning

* Pugno - Kämpa

* Spes - Hopp

* Tandem - Slutligen/Äntligen

* tracto - Sköta, Behandla

Kram

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Tingiling
    Joboli skrev 2007-09-22 12:20:56 följande:
    Hej! Jag har tänkt och tänkt på ordet "Ruva" och försökt att komma på något vackert.Hittade några på latin, men de kanske inte går att använda? Men vackra var de iaf* Signifer - Teckenbärare* Teno - Hålla, äga (inne)ha* Tentatio - Försök, Prövning* Pugno - Kämpa* Spes - Hopp* Tandem - Slutligen/Äntligen* tracto - Sköta, Behandla Kram
    Underbara ord, Leijonhjärta!! TACK!! Nu måste vi fundera vidare hur vi kan ändra orden till något slags verb i formen "att.."

Känns som om vi är på rätt väg! :)
    Kram av Tingiling som tracto och pugno och odlar massor av spes för att tandem få en liten människa i sina armar!
  • Boot

Ord är kul!

Och tänk så olika man kan se på dem! Jag har alltid använt ord som höna och värphöna när jag haft ägglossning. Långt innan jag ens funderade på barn, redan i tonåren, inget som jag förknippat med IVF alls. Bara ett humoristiskt uttryck, Skrev nyss i min blogg att jag ska värpa på måndag Men jag är "djurmänniska" ut i fingerspetsarna och använder ofta djur i omskrivningar och synonymer.

Jag gillar ord och språk så jag har suttit här en lång stund för att komma på ett bra ord men jag hittade ingen bra omskrivning kanske kan du bara kalla det för vad det är? I slutfasen av min IVF-behandling? Jag är i vecka 1/vecka 2/vecka 3 osv...? Bär på ett embryo? Inte speciellt vackert men vackra ord är ju inte alltid tillräckligt beskrivande så att folk förstår vad som menas. Ett embryos bildning och utveckling kallas embryogenes men vem vet vad det är om du säger så?

Det finns flera synonymordlistor på nätet, www.synonymer.se till exempel om du vill söka efter ett ord som du tycker om.

/Boot...som hade hoppats "kläcka" en bra idé men medicinerad värphöna som jag är så är hjärnan lite ur funktion. ...Stort lycka till med ditt pyre!

• drömfabrik

jag säger att jag är gravid! alltså inte till vem som helst men inom familj å vänner. Kanske min ända chans så jag ÄR gravid;)

• Fiaflopp
    Tingiling skrev 2007-09-22 10:59:27 följande:
    Tack för den konstruktiva kommentaren! Det kanske inte framgick i mitt inlägg men jag efterlyste alltså förslag på andra ord än RUVA, eftersom man använder ordet som beskriver den tiden rätt ofta. Jag retar mig inte på folk som använder ordet ruva, men jag retar mig på folk som skriver t.o.m 2 sura svar på ett inlägg utan att bidra med något.
    Men jisses!
    Lite gladare och trevligare kan du ju bli så bli livet lite roligare!

Säg : dag 1 eller dag 2 då kanske om det låter bättre,alltså i följd av vilken dag efter ET du är på.

Det lät som du klankade ner på oss som tycker ordet RUVA är sött nämligen så därför skrev jag att du inte behövde läsa!
Svar på tråden Ordet "ruva"