• Tingiling

Ordet "ruva"

Som veteran i IVF-sammanhang (fick idag tillbaka ett embryo efter vår fjärde IVF-behandling) börjar jag bli urtrött på ordet ruva som benämning på perioden från ET till graviditetstest.
    Har tyckt illa om ordet sedan första början, men inte lyckats komma på nåt annat, motsvarande. Upplever ordet "ruva" som fult, lite primitivt, på något sätt djuriskt, nedvärderande. Som om man är en maskin som ska producera nåt.

Snälla, snälla, säg att någon har tips på ett annat ord för RUVA! Tacksam för alla förslag, tveka inte, skriv precis det första du tänker på! TACK!

Kram av Ting som är superirriterad på ruvning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-21 14:27:32:
    Andra ord jag stör mig på är värphöna, äggskörd och GULDÄGG!
    Vi är väl faktiskt kvinnor, inte korkade hönor, vars enda uppgift är att producera, ruva och värpa ägg.. ELLER?!

• Svar på tråden Ordet "ruva"
  • Woza

Jag håller med dig Tingeling. Jag gillar inte alls ordet Ruva. Jag skulle vilja ha nån bra synonym till det.

Att hönor är stolta och vaksamma över sina ägg när de ruvar och det i sig är vackert håller jag med om, men nja - det funkar inte för mig (även om jag efter ET kommer att vara stolt och vaksam).

Jag vill mer se det som att jag inbjuder till att stanna ett tag (typ 9 månader), jag erbjuder en varm skön plats. Jag vill tom fresta ägget att stanna kvar, förleda det från andra tankar. Kanske vi inte kan hitta ett nytt ord utan mer ett sammanhang, en hel mening.
    Jag letar vidare.

• Ebba74

heheh, jag håller med, ordet ruva låter skitfult tycker jag, för det accepterar jag naturligtvis de som tycker annorlunda. Det har ju varit användbart för oss som håller till här, man fattar direkt vad som menas.

Tycker inte att ts på nåt sätt varit nedsättande mot dem som gilla det ordet!

Funderar på alternativa ord, det fanns ju också en hel del bra förslag från leionhjärta.

Annars tänkte jag att man kunde säga att man befinner sig i fas 3, om man tänker sig att sprayen är fas 1, injektonerna fas 2 och tiden efter äp och et fas 3.

Hmmm, ska funderar vidare på nåt vackrare ord kanske! Kul tråd!

ebba

• Fossa

Jag håller med om att fågellustifikationerna fastnar i halsen efter ett tag.

Mitt förslag: "genomlida ett outhärdligt vakuum" :-/

• Joboli

Jag tkr inte att ruva är så fult, som jag sagt tidigare i tråden. Men jag försöker att hitta ett synonym till Tingiling och även er andra Kul att försöka hjälpa till.

Låg i sängen i morse och funderade, när jag kom att tänka på:

"Den slutliga väntan" Eller låter det fel kanske? Kanske låter hemskt? Vad vet jag, men som sagt så var ju alla bidrag välkommna Jag har gjort ett försök iaf

Kramar

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Ebba74

haha, jag tycker fossas "genomlida ett outhärdligt vakuum" är väldigt träffande iaf!! det är ju så det känns.

• Höstanemon

Även jag använder ogärna ordet ruva. Det är inte mer än ganska OK. Till mina nära vänner brukar jag säga att "nu är det bara att vänta". Väntan kanske är ett ord som fungerar. Inte så märkvärdigt, inte långt att varken säga eller skriva.

Allt gott!
    //Höstanemon

• Skånehopp

Hmm, svårt tänker...

"embryobärare", nej, lät inte så kul men ändå lite fint för det är ju det man är / ska bli.

• Tingiling

Härligt med så många som reflekterar, analyserar och slår sina kloka huvuden ihop för att hitta ett förslag på ord till tiden mellan ET och test!
    Vänta har jag själv använt, väntans dag 1 etc, men det hade varit fint med ett NYTT ord, något vi själva känner att är beskrivande för precis den känslan man har när man bär omkring på ett befruktat ägg i sin livmoder och önskar, hoppas och ber att det ska bli ett barn av det.
    Vi fortsätter brainstorma! :)

• Joboli

Denna tråd var rolig, men herregud va man tänker på den, heeeeela tiden Iaf jag Man brainstormar när man ska sova och när man vaknar, i kön på konsum, på jobbet, på väg hem men kul är det, snart ska vi komma på nåt.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Ordet "ruva"