• Tingiling

Ordet "ruva"

Som veteran i IVF-sammanhang (fick idag tillbaka ett embryo efter vår fjärde IVF-behandling) börjar jag bli urtrött på ordet ruva som benämning på perioden från ET till graviditetstest.
    Har tyckt illa om ordet sedan första början, men inte lyckats komma på nåt annat, motsvarande. Upplever ordet "ruva" som fult, lite primitivt, på något sätt djuriskt, nedvärderande. Som om man är en maskin som ska producera nåt.

Snälla, snälla, säg att någon har tips på ett annat ord för RUVA! Tacksam för alla förslag, tveka inte, skriv precis det första du tänker på! TACK!

Kram av Ting som är superirriterad på ruvning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-21 14:27:32:
    Andra ord jag stör mig på är värphöna, äggskörd och GULDÄGG!
    Vi är väl faktiskt kvinnor, inte korkade hönor, vars enda uppgift är att producera, ruva och värpa ägg.. ELLER?!

• Svar på tråden Ordet "ruva"
  • Joboli

Slutfas - Slutfas - "jag är i slutfasen av min IVF behandling"

Väntar - Väntans tid
     - " jag är i väntans tid av min IVF behandling"

Längtar - Längtans tid - Jag är i längtans tid av min IVF behandling"

Bära - Bärandets del - Jag är i bärandets del av min IVF behandling

Önskar - Önskandet - Jag är i önskandet av min IVF behandling

men va svårt att sätta ord på den känslostormar man har när man är i slutfasen av sin IVF behandling.

Jag fortsätter att brainstorma

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Wicca

Hej jag har ett litet förslag, om det är så bra vet jag inte, men jag tycker att det låter ganska gulligt: Nästar. Som småfåglar gör ni vet. Jag och min man håller själva på och genomgå en ICSI behandling óch gillar inte heller ordet "ruvar".

• Fossa

Wicca: Den gillade jag trots fågelassociationen

• Wicca

Förlåt, Fossa, menade jag ju!!! Iblnd är felskrivar fingret i farten

• Fossa

"Frossa" är inte så långt ifrån sanningen det heller

• Wicca

*skrattar* Inte här heller. Hormonerna gör en ganska matglad, tyvärr.

• Petters

Hmmm... Förstår inte vad ni pratar om Har just ätit en macka och sitter nu här med en chokladkaka...

Jag har inte kommit så långt än att jag provat på den känsla ni försöker beskriva. Började själv spraya för 11 dgr sedan.
    Men tycker att ni har många bra idéer! Hoppas att jag själv kan bidra med något bra så småningom...

• Leilani

Brainstormar jag med:

"Jag har ett embryo till låns"

"Jag är gravid tills motsatsen bevisats"

"Jag har ett embryo på odling i magen"

"Behandlingen är klar, nu får ödet bestämma"

"Mellan hopp och förtvivlan"

"Väntar på testdatum"

Hmm, några kanske var töntiga o tråkiga men det bjuder jag på!

• tandrollet

Leilani: Jag gillar "mellan hopp och förtvivlan" , det är ju så det är....

Ad astra per aspera - till stjarnorna genom svarigheter
  • Eulalia II

"ödets väntan" ....?

Man kan ju inte påverka resultatet mellan ET -> tesdag, alltså det är bara ödet som bestämmer om det skall lyckas och vi kan bara vänta, vänta, vänta

Många har fått toppenägg tillbaka och testat minus medan andra har fått "skruttägg" tillbaka som resulterat i ett barn, alltså det måste vara ödet som bestämmer då.... eller hur?

• Future

Vilken rolig tråd! Jag tar nog inte så illa upp av ordet ruva personligen, tycker det är rätt så gulligt. Men jag kan förstår om associationer till hönor inte är det man riktigt vill förknippas med (inte djurriket och det nedvärderande formen! ).

Hmm.. Vad tror ni om "plantera"? Att bära ett frö? "Vi har planterat ett frö"?

"Väntans tider" är ju annars något jag verkligen kan associera med "ruvningen"... Huvva!

• mariachi

Det är svårt att sätta ett ord på ruvningstiden. Jag skulle nog skippa att kalla det nått och helt enkelt säga 1 dag efter transfer, 2 dagar efter transfer. Eller första dagen i graviditeten, andra dagen i graviditeten. Fast det är ju lite tufft att säga graviditet när den inte är bekräftad. Att kalla någonting frö låter nästan lite töntigt (ursäkta mig!!), men vadå frö?! Jag är ju inte mer blomma eller växt än jag är en höna.

Hehe, rolig tråd!

mariachi74.blogspot.com - om barnlöshet
  • tandrollet

"Ödets väntan" låter bra...

Ad astra per aspera - till stjarnorna genom svarigheter
  • Tingiling
    Wicca skrev 2007-09-24 20:13:33 följande:
    Hej jag har ett litet förslag, om det är så bra vet jag inte, men jag tycker att det låter ganska gulligt: Nästar. Som småfåglar gör ni vet. Jag och min man håller själva på och genomgå en ICSI behandling óch gillar inte heller ordet "ruvar".
    Nästa är ett fint ord, men kanske lite väl fågelassocierat, även det..Men ett jättebra förslag - tack Wicca! :)
  • Mejas mamma

(*viskar* Jag gillar ordet "ruva" på ägget man fått tillbaka! )

Svar på tråden Ordet "ruva"