• AnneSophie

Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar

Jag vet att det kommer bli upprörda känslor nu men...kan man ärligt BARA skylla på att ägarna är för slappa (som verkar vara det vanligaste argumentet här på FL) med denna typen av hundar?
    Räcker det argumentet verkligen?

I Aftonbladet idag kan man läsa om en rad händelser som skett senaste månaden bara i Frankrike.

"Den tio år gamla flickan lekte utanför familjens hus tillsammans med hundarna, två stora mastiffer som ägs av mammans pojkvän.
    Exakt vad som hände är fortfarande oklart, men bägge hundarna gick plötsligt till attack och började hugga vilt efter flickan, som förtvivlat skrek på hjälp.

Enligt polisen blev mamman vittne till attacken och såg hundarna hugga dotternt till döds."

"Igår fredag blev en 20-årig kvinna svårt sargad i huvudet av två rottweilers i Seine-Saint-Denis. Hundarna var familjens och kvinnans syskon och pappa blev vittnen men kunde inte få bort hundarna i tid. Bägge hundarna avlivades av polis. "

"För tio dagar sedan blev en liten flicka i Langres allvarligt skadad av en Staffordshire bullterier"

"och i slutet av augusti höggs en bara 18 månader gammal flicka ihjäl av en annan typ av bullterrier."

När jag läser (ofta i tysto) trådar om dessa typer av hundar här på FL så skriver ägarna nästan alltid att det är dom snällaste och mjukaste och fluffigaste bästa vänner man kan ha. Jag ska villigt erkänna att jag har så svårt att tro på det där.
    Jag har träffat dessa typer av hundar som nämns i ovan citat, men litar inte på dom. Jag har själv haft hund, tycker jättemycket om hundar...men...nja.

Jag erkänner att jag går långa omvägar kring dessa typer av hundar, speciellt när jag har barnen med mig. Håller barnen på insidan av mig, har mig själv som skydd, om vi möter en sådan hund. Och detta oavsett om jag vet vem ägaren är eller inte.

Hur tänker ni hundägare, och ni andra, när ni läser ovan artikel?
    Det är ju bara en i den långa, tyvärr mycket långa, raden av artiklar om denna typen av hundar senaste åren.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar
  • LjuvligaJulia
    Bellan85 skrev 2007-09-30 00:20:39 följande:
    Jag mailade och frågade SKK förut långt innan denna tråd varför inte PB inte är en godkänd ras och detta fick jag till svar: Amerikansk Pitbull terrier är ej godkänd i SKK då den ej är godkänd av FCI som är den världsomspännande organisation av kennelklubbarsom SKK tillhör. Varför rasen ej är godkänd i FCI beror på att rasen ej är godkänd av den kennelklubb i USA (AKC) som är ansluten till FCI. För att en ras skall godkännas av FCI så måste den erkända kennelklubben i hundens hemland ha tagit till sig och godkänt rasen.SKK godkänner alla raser som är godkända av FCI.MvhKirsi AaltoSVENSKA KENNELKLUBBENInformationsavdelningen
    Tack, väntade på mitt svar på mailet jag skickade till skk igår. Men nu behöver jag ju inte vänta på det svaret mer=) visste ju att de va nåt sånt, men så krångligt med alla org.namn!=)
  • LjuvligaJulia
    Dag o natt skrev 2007-09-30 09:53:08 följande:
    Jag är påläst. Jag skriver "kamphund" och med det menar JAG att det handlar om hundar där man avlat fram ett visst psyke och fysik som lämpar sig väl i om man vill ägna sig åt hundkamp. En Chihuahua kan väl vara ättrig men har inte den uthållighet som gör den till en förträfflig kamphund och det troliga är mer att den hade "flytt" än fightats. De hundar som lämpar sig till hundkamp har en stor uthållighet, har fysik till att döda med kraftiga käkar och blir rasande om den retas/provoceras. Den är konstruerad att döda. Det är en männsklig skapelse som "vi" själva har avlat fram. Visst kan en kamphund vara en trevlig och go familjemedlem och jag tvivlar inte på att det kan vara den "bästa", med en sund avel och sund miljö och en ledare som är konsekvent men trevlig så han man säkert en underbar kompis. Men man måste också veta och ha klart för sig att olika hundar är svaga för olika "retningar". Om min hund inte kan hålla tyst när det knackar på dörren (schäfer), och om grannens Springer spaniel inte kan gå lös på en äng ifall den ser en kanin (jakthund), eller om den andra grannens hund inte klarar motstå en provocering utan att bli rasande (pitbull) så bör man veta det när man skaffar en sådan. Om svagheten vid rasvalet av en jakthund är att man måste klara svårheten att hålla kontakt med sin hund när man vistas där det skuttar kaniner så bör man veta det. Åh, andra sidan så har man en utmärkt jakthund om jakt är intresset. Kaninerna är rasens "retning" och den har svaghet just där (eller styrka). Men har man en kamphund så bör man också veta vad rasens svaghet är och när den kommer. Det är säkert inte så ofta om ens aldrig. Med sund avel kanske man aldrig ser något som inte borde komma fram. Men OM det gör det (vilket är ett faktum att det gör) så är hunden mycket farlig och kan lätt döda. Det är bara vuxet, ansvarsfullt och moget att veta om diverse för och nackdelar och risker det medför beroende på ras man vill leva med.

Helt rätt=)

kamphund är ett samlingsnamn!

Sen vill jag bara på ett annat sätt försöka förklara varför de e så mycket "tjat" om pb mm...

I sverige sker ett visst antal brott, vi räknar in alla brott, och majoriteten av förövarna är personer mellan 24 och 36 år (enl.statistiken) dessa personer sysslar till 70% med droger. Om man ska jämföra oss människor med hundraserna då så skulle man ju kunna säga:

"Varför förbjuda droger när de finns dem som inte tar som oxå begår brott?!?!?!"

Samma med tex. PB:

"Varför förbjuda PB när de finns andra hundar som oxå biter?!?!"

Det handlar tillslut ändå inte om rasen det handlar om nånting som började för MÅNGA MÅNGA år sedan då PB framavlades för att kampa och det försekommer oxå. Golden Retrivern är en jakt hund från början ingen kamphund. Chiauan är en brukshund ingen kamphund...man måste försöka se den hårfina linjen i allting!

• stjärnströssel
    Rauija skrev 2007-09-29 19:25:55 följande:
    Nja.. har några frågor kvar.Du hittar dom på sidan innan.Tror du att du skulle ta in min hund på ditt dagis?Eller skiter det sig på att han är blandras, har mastiff i sig, väger för mycket, eller pga av KO,n i honom?
    Grejen är!jag skulle inte ta in honom på mitt dagis för du är presis en sådan där som jag anser inte har någon förståelse för andra människors rädsla för dessa hundar och sedan är du ett praktexemel på att bara vilja bråka med folk!har fått många privata mail i min inbox ang dig..!
    För mig är du presis en sådan som skaffar sig en penisförlängare!

Sen vet jag att du inte har någon utbildning i hundars metalitet eller något!

ha ett bra liv!
    stolt mamma till söta fröken Tyra
  • qenzo

Nu är det ju så att dessa lagar INTE bara är till för Pbt, utan alla hundar. Märk också att det står hundar och inte raser.

Munkorgsåläggande och koppeltvång kan vilken hund som helst få efter det första bettet mot hund/människa. Och det är polisen som lägger inte anmälan för ev åläggande.

Jag har dessutom ägnat många timmar åt att försöka hitta den LAG som säger att det är förbjudet att avla fram och importera Pbt.
    Och det finns inget!

Pitbull.se står dessutom klart och tydligt vad som krävs för att köpa en Pbt (renras), och eftersom det är en klubb med mkt sunda åsikter om vad för folk som bör äga dessa hundtyper, samt vad för hund de har i snöret. Litar jag rätt bra på deras uppgifter.
    Det enda som INTE går i Sverige är att försäkra sin Pbt/Pbt-korsning.

Vad gäller Id-märkningen så kan jag bara i min lilla by, som har ca 50 innevånare räkna upp 5-6 hundar som saknar märkning.
    Det är då inga Pbt. Så att märkningen inte fungerar, ser man ju precis överallt.

LjuvligaJulia skrev 2007-09-29 18:25:31 följande:
    (Fel länk) jag tror du missförstår mig. Det är som du säger, det finns ingen lag som säger att Pb är olagliga MEN: Enligt djurskyddsförordningen är det förbjudet att köpa eller avla fram hundar som har extremt stor kamplust lätt blir retade och angriper bara med svårighet kan förmås att avbryta ett angrepp har benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar Hunden måste uppfylla samtliga punkter för att förbjudas. När lagen infördes 1997 beslutades att de som redan har en sådan hund måste ha den kopplad och försedd med munkorg på allmän plats.  Förbuden gäller inte någon hel ras utan endast individer. Det är alltså tillåtet att inneha en pitbull om den inte uppfyller kriterierna som lagen sätter upp för en mentalt störd hund. Jag tycker inte det ärsynd på PB rasen för jag anser att de finns inte tillräkligt många renrasiga Pb längre ändå. Det skattas att de finns mellan 1000-1500 sen e resten blandraser.Många oseriösa uppfödare blandar med div.amstaffraser, herdehundar..mm. de e dem hundarna jag anser farliga (om man ska gå på ras). det finns för många oseriösa hundägare som förstör för dem som verkligen kan o klarar de. Tråkigt men sant! Sedan 2001 finns dessutom lagen om id-märkning registrering...hur många Pb e de?
  • qenzo

Ja Pbt är nämnd i flera meningar där :D
    Bla har de tagit upp att Norge förbjudit den tillsammans med flera andra raser.
    SKK skriver massor i hela bladet att de inte är för ett förbud av raser utan enskilda hundägare.

Ingenstans finns att finna ett förbud av vare sig renras eller blandras :)

logg81 skrev 2007-09-29 19:33:37 följande:
    Jag läste nåt kamphundslexikon på skk´s hemsida och Pitbull står nämd i en förordning. Men jag kan inte få ihop det till att den skulle vara förbjuden... Det var någon länk som var bifogad här  på foumet...
  • qenzo

Ja du tog upp lagen om "störda hundar", men de är inte på ngt vis riktat mot Pbt, utan alla raser faller under samma lagar.

Kanske missuppfattade jag det du skriver, men du sa faktiskt först, att renrasiga Pbt var förbjudna att köpa och importera.

LjuvligaJulia skrev 2007-09-29 20:25:12 följande:
    Läs tidigare inlägg så fattar du...jag sa något helt annat!
  • qenzo

Följer man rek på Pitbull.se's sida så är man nog rel säker på att få en renrasig Pbt.
    Visst finns det kryphål, men det finns ju inom all hundavel.

LjuvligaJulia skrev 2007-09-29 21:49:49 följande:
    Jo men som sagt, ska jag upprepa mig=)?Jag skrev i tidigare inlägg att det faktiskt inte handlar bara om PB men men de e den mest utsatta rasen för oseroös avel så vad ska jag säga?!Skulle aldrig skaffa mig en PB även om jag velat, risken för att den inte e ren e ju stor då du kan köpa  falska reg.bevis. Mitt ord mot PB handlar därför om att dem e så få i sverige skattat enbart ca.1000 stycken och frågan e hur många som e falsk reggade!De e ju blandraserna PB som e dem mest överlag opålitliga och imed att många skaffar dem som "penisförlängare" så ser jag självklart att jag hoppas de blir nån typ av lagändring!
  • LjuvligaJulia
    qenzo skrev 2007-09-30 12:38:19 följande: 
    Nu är det ju så att dessa lagar INTE bara är till för Pbt, utan alla hundar. Märk också att det står hundar och inte raser.Munkorgsåläggande och koppeltvång kan vilken hund som helst få efter det första bettet mot hund/människa. Och det är polisen som lägger inte anmälan för ev åläggande.Jag har dessutom ägnat många timmar åt att försöka hitta den LAG som säger att det är förbjudet att avla fram och importera Pbt.Och det finns inget!På Pitbull.se står dessutom klart och tydligt vad som krävs för att köpa en Pbt (renras), och eftersom det är en klubb med mkt sunda åsikter om vad för folk som bör äga dessa hundtyper, samt vad för hund de har i snöret. Litar jag rätt bra på deras uppgifter.Det enda som INTE går i Sverige är att försäkra sin Pbt/Pbt-korsning.Vad gäller Id-märkningen så kan jag bara i min lilla by, som har ca 50 innevånare räkna upp 5-6 hundar som saknar märkning.Det är då inga Pbt. Så att märkningen inte fungerar, ser man ju precis överallt.
    Jag sa inget om att de bara gäller PB, märk väl i början av min text. Jag vet vad jag skriver!!!! Jag fattar inte riktigt vad du menar med ditt svar på min text o vad de har med mig att göra!
    De som är e de som Bella85 skrev och jag va plump mycket tidigare i ett annat inlägg när jag sa att dem e olagliga....vet inte hur jag tänkte men jag tycker jag har förklarat för dig mer än väl vad jag menade. Annars kan du ju alltid gå tillbaka o läsa om minainlägg igen så jag slipper upprepa mig!
  • qenzo

Nej en labbe är inte framtagen för att göra så mkt annat än approtera vilt, men en Pbt är inte framtagen för att attackera människor och djur som rör sig i dess vardag heller... Om vi nu ska hårddra det hela ;)
    En Pbt ska inte attackera människor alls dessutom...

Att raser tas fram med olika mentaliteter r ju ingen nyhet, men det gäller för ägaren att TA VARA på den mentaliteten på ett KORREKT sätt.
    För de Pbt/amstaff osv som har BRA ägare, aktiva och kunniga. Ja det är inte de du ser på tidningarnas Löp.

danstina skrev 2007-09-30 09:32:57 följande:
    Jag har inte läst tråden men svaret på TS fråga är helt klart NEJ, man kan inte enbart skylla på hundens ägare. Visst, i vissa fall kan man kanske det men inte i alla. Och är man något så när insatt i hundars komplexa psyke så håller man med mig. Självklart kan de så kallade "kamphundarna" vara absolut underbara hundar, något de oftast är också. Och visst, en labrador kan lätt bita ihjäl ett litet barn om det vill sig så, så är det ju. MEN! Olika raser har olika typer av psyke. Många hundar är framavlade för att jaga fågel, andra för att leta djur i gryt, en tredje för att kunna spåra och söka i svåra terränger och i vatten. Många hundar har ett psyke som gör att när de väl bitit sig fast så "kan den inte" släppa. De SKA hålla fast, de ska inte ge upp, de dör hellre än ger sig. Behöver jag nämna att labradorer, golden retrivers och taxar inte är några typiska exempel på detta? Att säga att hundar blir elaka ENBART på hur de tas om hand är inte sant. Det kan lika gärna bero på deras genetiska förutsättningar. Att hävda något annat är okunskap alternativt en önskan om att det inte ska vara så.
  • qenzo

Som jag sa så kanske jag missförstått dig. Men du måste förstå att jag blir lite "på" när du skrev om saker som inte har ngn sanning.

Och eftersom vi pratade om just Pbt och du sedan länkade och klistrade in till bla punkterna för hundar med stor kamplust etc. Ja då trodde jag ju naturligtvis att du FF hävdade att det gällde Pbt.

LjuvligaJulia skrev 2007-09-30 12:52:44 följande:
    Jag sa inget om att de bara gäller PB, märk väl i början av min text. Jag vet vad jag skriver!!!! Jag fattar inte riktigt vad du menar med ditt svar på min text o vad de har med mig att göra!De som är e de som Bella85 skrev och jag va plump mycket tidigare i ett annat inlägg när jag sa att dem e olagliga....vet inte hur jag tänkte men jag tycker jag har förklarat för dig mer än väl vad jag menade. Annars kan du ju alltid gå tillbaka o läsa om minainlägg igen så jag slipper upprepa mig!
Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar