• AnneSophie

Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar

Jag vet att det kommer bli upprörda känslor nu men...kan man ärligt BARA skylla på att ägarna är för slappa (som verkar vara det vanligaste argumentet här på FL) med denna typen av hundar?
    Räcker det argumentet verkligen?

I Aftonbladet idag kan man läsa om en rad händelser som skett senaste månaden bara i Frankrike.

"Den tio år gamla flickan lekte utanför familjens hus tillsammans med hundarna, två stora mastiffer som ägs av mammans pojkvän.
    Exakt vad som hände är fortfarande oklart, men bägge hundarna gick plötsligt till attack och började hugga vilt efter flickan, som förtvivlat skrek på hjälp.

Enligt polisen blev mamman vittne till attacken och såg hundarna hugga dotternt till döds."

"Igår fredag blev en 20-årig kvinna svårt sargad i huvudet av två rottweilers i Seine-Saint-Denis. Hundarna var familjens och kvinnans syskon och pappa blev vittnen men kunde inte få bort hundarna i tid. Bägge hundarna avlivades av polis. "

"För tio dagar sedan blev en liten flicka i Langres allvarligt skadad av en Staffordshire bullterier"

"och i slutet av augusti höggs en bara 18 månader gammal flicka ihjäl av en annan typ av bullterrier."

När jag läser (ofta i tysto) trådar om dessa typer av hundar här på FL så skriver ägarna nästan alltid att det är dom snällaste och mjukaste och fluffigaste bästa vänner man kan ha. Jag ska villigt erkänna att jag har så svårt att tro på det där.
    Jag har träffat dessa typer av hundar som nämns i ovan citat, men litar inte på dom. Jag har själv haft hund, tycker jättemycket om hundar...men...nja.

Jag erkänner att jag går långa omvägar kring dessa typer av hundar, speciellt när jag har barnen med mig. Håller barnen på insidan av mig, har mig själv som skydd, om vi möter en sådan hund. Och detta oavsett om jag vet vem ägaren är eller inte.

Hur tänker ni hundägare, och ni andra, när ni läser ovan artikel?
    Det är ju bara en i den långa, tyvärr mycket långa, raden av artiklar om denna typen av hundar senaste åren.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar
  • LjuvligaJulia
    qenzo skrev 2007-09-30 12:47:41 följande:
    Ja du tog upp lagen om "störda hundar", men de är inte på ngt vis riktat mot Pbt, utan alla raser faller under samma lagar.Kanske missuppfattade jag det du skriver, men du sa faktiskt först, att renrasiga Pbt var förbjudna att köpa och importera.

mm...jag som sagt vet inte varför jag skrev så men jag syftade på registreringen!

Ja lagen om störda hundar gäller självklart alla raser=) vet inte vart du vill komma?!

• qenzo

Måste bara fråga.. "Chiauan"? Är det Chiahuahua? För isf är det väl inte ngn brukshund direkt :)

LjuvligaJulia skrev 2007-09-30 11:13:15 följande:
    Helt rätt=)kamphund är ett samlingsnamn!
    Sen vill jag bara på ett annat sätt försöka förklara varför de e så mycket "tjat" om pb mm...
    I sverige sker ett visst antal brott, vi räknar in alla brott, och majoriteten av förövarna är personer mellan 24 och 36 år (enl.statistiken) dessa personer sysslar till 70% med droger. Om man ska jämföra oss människor med hundraserna då så skulle man ju kunna säga:
    "Varför förbjuda droger när de finns dem som inte tar som oxå begår brott?!?!?!"
    Samma med tex. PB:
    "Varför förbjuda PB när de finns andra hundar som oxå biter?!?!"
    Det handlar tillslut ändå inte om rasen det handlar om nånting som började för MÅNGA MÅNGA år sedan då PB framavlades för att kampa och det försekommer oxå. Golden Retrivern är en jakt hund från början ingen kamphund. Chiauan är en brukshund ingen kamphund...man måste försöka se den hårfina linjen i allting!
  • qenzo

Men det finns inte såå många etologer/beteendevetare i landet, så det går ju inte att fokucera på direkt :)

stjärnströssel skrev 2007-09-30 11:50:23 följande:
    Grejen är!jag skulle inte ta in honom på mitt dagis för du är presis en sådan där som jag anser inte har någon förståelse för andra människors rädsla för dessa hundar och sedan är du ett praktexemel på att bara vilja bråka med folk!har fått många privata mail i min inbox ang dig..!För mig är du presis en sådan som skaffar sig en penisförlängare!Sen vet jag att du inte har någon utbildning i hundars metalitet eller något!ha ett bra liv!
  • qenzo

Jag vill bara klargöra så att jag ff inte går runt å tror att du menar galet :D
    Ska inte dra mer i det där nu, då jag vet att det var reggningen du menade.
    Ibland blir det lite galet ;)

LjuvligaJulia skrev 2007-09-30 12:59:09 följande:
    mm...jag som sagt vet inte varför jag skrev så men jag syftade på registreringen!
    Ja lagen om störda hundar gäller självklart alla raser=) vet inte vart du vill komma?!
  • LjuvligaJulia
    qenzo skrev 2007-09-30 13:05:30 följande:
    Jag vill bara klargöra så att jag ff inte går runt å tror att du menar galet :DSka inte dra mer i det där nu, då jag vet att det var reggningen du menade.Ibland blir det lite galet ;)
    Helt ok, jag blir bara lite snurrig=) svårt att hålla tråden, måste ju tänka tillbaka! Hahaha... lilla Chiahuahua (hehe svårt o stava) är klassad som en brukshund. Den är tuff och villig och faktiskt ganska lättlärd. Den kräver jättemycket av sin förare. Min pappas fru skaffade en o trodde hon bara behövde ge den mat mer lr mindre men nu står jag här med en trottsig liten rackare 3 dar i veckan och tränar sök...hehe. Ronja e inte stor men hon e hel grym på det!=) Hon började trotsa och de blev totalt kaos hos farsan och dem funderade på avlivning för dem trodde de va fel på hunden men hn blev precis som vilken annan hund bara understimulerad!
    Jag vet inte att om det är sagt o klart att den står under bruks men mer o mer hör man kring den och vi som arbetar med alla typer av hundar har räknat in den som en brukshund!!=) Kul faktiskt=)
  • gummelum

Hjäp!!!! Kan inte fatta att det finns dom här inne som tror att det är lika stor chans att en goldenretriver biter som en rottweiler. Hundarna har juh helt olika mentalitetet. Alla hundar oavsett ras  är under ansvar av ägaren men då ska man juh även vara införstådd i hur hundrasen fungerar. Nån skriver att man istället ska titta på bitstatestiken där tydligen goldenretriver och labradoren ligger högt på listan- varför.. jo för att det är dom mest poppulära hundraserna och många människor (barnfamiljer) tycker att det är en snäll hundras som ska utstå barn som sliter och klänger. titta på gängmedlemmarna vill dom äga en goldis eller en chihuavva ? nej för det finns inget tufftt i en sån hund, dom vill ha en hund med den fysik och utseende som de hundar diskutionen gäller. kamphundar ger ganska mycket pengar i den kriminella världen.. plus ett skydd och status. Många av dessa raser är även smärttåliga, heta och har mer kamplust än tex en labrador. Raserna har svagheter men problemet ligger hos människan som utnytjar och använder djur i fel syften och sammanhang.

• LjuvligaJulia
    gummelum skrev 2007-09-30 13:16:04 följande:
    Hjäp!!!! Kan inte fatta att det finns dom här inne som tror att det är lika stor chans att en goldenretriver biter som en rottweiler. Hundarna har juh helt olika mentalitetet. Alla hundar oavsett ras  är under ansvar av ägaren men då ska man juh även vara införstådd i hur hundrasen fungerar. Nån skriver att man istället ska titta på bitstatestiken där tydligen goldenretriver och labradoren ligger högt på listan- varför.. jo för att det är dom mest poppulära hundraserna och många människor (barnfamiljer) tycker att det är en snäll hundras som ska utstå barn som sliter och klänger. titta på gängmedlemmarna vill dom äga en goldis eller en chihuavva ? nej för det finns inget tufftt i en sån hund, dom vill ha en hund med den fysik och utseende som de hundar diskutionen gäller. kamphundar ger ganska mycket pengar i den kriminella världen.. plus ett skydd och status. Många av dessa raser är även smärttåliga, heta och har mer kamplust än tex en labrador. Raserna har svagheter men problemet ligger hos människan som utnytjar och använder djur i fel syften och sammanhang.
    JA ÄNTLIGEN NÅN SOM FORMULERAR DET BÄTTRE ÄN MIG. Tack jag har gnagt på men inte fått till de lika bra! Skitbra skrivet!!!=)
  • stjärnströssel
    gummelum skrev 2007-09-30 13:16:04 följande:
    välkommen in i diskutionen *bugar*
    stolt mamma till söta fröken Tyra
  • stjärnströssel

mycket bra skrivet gummelum!

stolt mamma till söta fröken Tyra
  • gummelum

värker i hundälskarhjärtat när man tänker på hur folk kan bete sig..!!

Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar