• AnneSophie

Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar

Jag vet att det kommer bli upprörda känslor nu men...kan man ärligt BARA skylla på att ägarna är för slappa (som verkar vara det vanligaste argumentet här på FL) med denna typen av hundar?
    Räcker det argumentet verkligen?

I Aftonbladet idag kan man läsa om en rad händelser som skett senaste månaden bara i Frankrike.

"Den tio år gamla flickan lekte utanför familjens hus tillsammans med hundarna, två stora mastiffer som ägs av mammans pojkvän.
    Exakt vad som hände är fortfarande oklart, men bägge hundarna gick plötsligt till attack och började hugga vilt efter flickan, som förtvivlat skrek på hjälp.

Enligt polisen blev mamman vittne till attacken och såg hundarna hugga dotternt till döds."

"Igår fredag blev en 20-årig kvinna svårt sargad i huvudet av två rottweilers i Seine-Saint-Denis. Hundarna var familjens och kvinnans syskon och pappa blev vittnen men kunde inte få bort hundarna i tid. Bägge hundarna avlivades av polis. "

"För tio dagar sedan blev en liten flicka i Langres allvarligt skadad av en Staffordshire bullterier"

"och i slutet av augusti höggs en bara 18 månader gammal flicka ihjäl av en annan typ av bullterrier."

När jag läser (ofta i tysto) trådar om dessa typer av hundar här på FL så skriver ägarna nästan alltid att det är dom snällaste och mjukaste och fluffigaste bästa vänner man kan ha. Jag ska villigt erkänna att jag har så svårt att tro på det där.
    Jag har träffat dessa typer av hundar som nämns i ovan citat, men litar inte på dom. Jag har själv haft hund, tycker jättemycket om hundar...men...nja.

Jag erkänner att jag går långa omvägar kring dessa typer av hundar, speciellt när jag har barnen med mig. Håller barnen på insidan av mig, har mig själv som skydd, om vi möter en sådan hund. Och detta oavsett om jag vet vem ägaren är eller inte.

Hur tänker ni hundägare, och ni andra, när ni läser ovan artikel?
    Det är ju bara en i den långa, tyvärr mycket långa, raden av artiklar om denna typen av hundar senaste åren.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar
  • qenzo

Nej, Skk får inte godkänna raser hursom helst utan godkännande från FCI, eftersom de "arbetar" under dessa.
    Och Pbt är ju inte den enda rasen som inte får reggas i Skk.
    Skk har fö inget emot raserna heller utan dess förare och det användingsområde de florerar i.

Rauija skrev 2007-10-01 09:55:15 följande:
    Fel.VIlket skitsnack!SKK har vist valt att INTE godkänna PB i sverige.Så vi som äger en PB nu har har inget annat val än att regga dom utomlands.
  • minimalin

Jag tror att alla sorters hundar biter, men just "kamphundar" har mer resurser för att verkligen döda offret. Jag har varit mycket i kontakt med rottisar, och enligt mig är de supersnälla! Men skulle de felbehandlas eller ha någon hjärnskada som gör dem aggressiva, så är ju deras käkar mycket starkare än t.ex. en tax!
    Sedan har hundar från olika raser olika temprament, och om en "kamphund" eller vakthund ägs av en person som har fel temprament och värderingar så kan ju den hunden potentiellt bli en mördare! En lugn hund skulle också bli instabil och farlig av fel ägare!

• Dag o natt
    lollisen skrev 2007-09-30 20:18:51 följande:
    Men herregud människa, hade du vetat vad en kamphund är, så hade du inte skrivit som du gör här! En kamphund är nått man driver en hund till att bli, den föds inte till det!Vissa hundraser kan lämpa sig bättre till kampandet just pga fysik och ett TÅLIGT psyke, annars klarar sig inte en kamphud om de inte har ett bra psyke. Kamphundar ska INTE ge sig på en ägare eller en annan människa, det är inte vad de är till för, förr i tiden avlivades de hundar man använde till kamp, om de visade aggressivitet mot människor. En kamphund, en hund man använder till kamp mellan andra hundar har man bara format att de inte ska tåla andra hundar, inte att de ska hugga varenda kotte de ser. Blir så trött på människor som tror sig veta vad en kamphund är, som tror att det är en ras... Dag o natt skrev 2007-09-30 09:53:08 följande:
    Jag vet att man driver en kamphund till att bli kamphund och att det inte något den föds till. Var skrev jag att kamphund var en ras? Är du så trött så får du gå och lägga dig, eller hoppa ur diskussionen om du inte orkar argumenta mot någon som inte tycker samma som du gör! Du tappade min poäng i hela mitt inlägg. Antingen skrev jag en svårförstådd text eller så läste du slarvigt? Men återigen finns det raser som har större tendenser till att bli rasande än andra. En del raser flyr vid provocering eller trängda situationer, medan andra tar för sig och kanske rent av blir laddade. De "raser" (olika raser, men liknande anamnes) som vi nu talar om här och nu har använts till kamp just för att de har ett så starkt psyke att de inte viker undan. Frågan är om en sådan ras är lämplig att leva hos gemene man? Det är ett faktum att det faktiskt händer mycket. Och helt klart är det ett problem. Är det verkligen rätt att vem som helst får äga en sådan ras? (Återigen ingen specifik ras) För HUNDARNAS bästa så hade det varit bättre om de inte fanns. Då hade de inte riskerat att hamna snett och hos fel ägare. Eller så hade det kanske varit lämpligt att ha lite hårdare krav på VEM som köper en sådan hund.
  • stjärnströssel

She is back *asg*

stolt mamma till söta fröken Tyra
  • Dag o natt

qenzo:
    Vad är det för skillnad mellan "American Pitbullterrier" och "Pitbullterrier"? Är den sistnämnde från england och hur skiljer sig dessa i rent utseende?

• stjärnströssel
    Rauija skrev 2007-10-01 09:55:15 följande:
    Fel.VIlket skitsnack!SKK har vist valt att INTE godkänna PB i sverige.Så vi som äger en PB nu har har inget annat val än att regga dom utomlands.
    Amerikansk Pitbull terrier är ej godkänd i SKK då den ej är godkänd av FCI som är den världsomspännande organisation av kennelklubbar
    som SKK tillhör. Varför rasen ej är godkänd i FCI beror på att rasen ej är godkänd av den kennelklubb i USA (AKC) som är ansluten till FCI.

För att en ras skall godkännas av FCI så måste den erkända kennelklubben i hundens hemland ha tagit till sig och godkänt rasen.

SKK godkänner alla raser som är godkända av FCI.

Mvh
  • Rauija
    stjärnströssel skrev 2007-10-01 13:06:07 följande:
    Amerikansk Pitbull terrier är ej godkänd i SKK då den ej är godkänd av FCI som är den världsomspännande organisation av kennelklubbarsom SKK tillhör. Varför rasen ej är godkänd i FCI beror på att rasen ej är godkänd av den kennelklubb i USA (AKC) som är ansluten till FCI. För att en ras skall godkännas av FCI så måste den erkända kennelklubben i hundens hemland ha tagit till sig och godkänt rasen.SKK godkänner alla raser som är godkända av FCI.Mvh
    Vart hittade du och kopierade den texten?
  • stjärnströssel
    Rauija skrev 2007-10-01 13:13:42 följande:
    Vart hittade du och kopierade den texten?
    min vännina som jobbar på skk!
  • Rauija
    stjärnströssel skrev 2007-10-01 12:35:30 följande:
    Nu vet jag att du inte har någon kunskap el utbildning i hundars beteende el raskunskaper
    DU tror heter det.
    Gäller det alla som har andra åsikter än dig?
    Jag tycker en hel del om dina kunskaper oxå.... men håller dom för mig själv.
  • stjärnströssel

ring informationsavdelningen eller be dom maila..så får du samma svar!

Svar på tråden Fjärde incidenten på en månad: Flicka dödad av familjens hundar