Cecilia> Jag blir jättenyfiken på möjligheten att använda en känd kvinnas ägg, var kan man göra det? Jag kommer inte att göra det isf, men även jag backar i adoptionsköerna och kan nästan tänka mig hellre att göra embryoadoption i Riga än ivf. Det där med gener är inte så viktigt, och embryoadoption är ju mer fix o färdigt och kräver ingen nedreglering etc. Fast jag tror just nu att det är ivf jag är påväg mot trots allt.
Jag ser att det skrivits mycket i tråden om öppen/anonym och jag tror att vi kan sätta stor tilltro till oss själva och barnen. Det behöver inte bli krångligare än vi gör det, åt ena eller andra hållet.Det viktiga är att ha beslut man kan stå för och leva med själv. Jag var jättesäker på detta med öppen donator när jag väl valt det, jag valde så småningom donator med stor omsorg och tillgång till stora profilen. Han (som med tiden blivit dem, jag har bytt tre gånger) har blivit mänsklig för mig. Inte som man, men som en givare. Någon jag känner värme inför även om det är en främling. Så mycket mer så när jag är en främling som fått den stora äran och förtroendet att ta emot något som kan bli till en del av ett barn. Inte med det menat pappa eller partner, helt enkelt en givare... Nu ser det ut att jag kommer att gå vidare till ivf, och då blir donatorn anonym. Och det gör inte så mycket. Barnet är barnet ändå. Och givaren fortfarande en givare av det jag behöver mer än något annat. Nu är detta med anonym och öppen mer en fråga i periferin, nu när det liksom ställs mot barnet i fråga om ivf.
När det gäller försök tror jag att det är gott att ta ett försök i taget, och vila ibland emellan försök som inte lyckats. Jag är glad att jag gjort det, för annars har livet varit ständigt i mens, testfas eller tortyrveckorna. Ibland måste man landa och bli sig själv. För att ha något att försöka härma under nästa tortyrongång. Men det här året är och förblir hemskt luddigt, knappt så att något annat än de sex försöken skett
Jag har glömt allt annat viktigt...