• kantarellkisse

Vi som är ensamstående

Det här är femte tråden för oss som är ensamstående och som försöker få barn genom insemination eller IVF där vi kan prata och stötta varandra

Några länkar för den som vill veta mer:

FEMMIS (Föreningen för Ensamstående Mammor Med Insemination/IVF): www.femmis.se

KLINIKER
    Dansk Fertilitetsklinik: www.danfert.dk
    Trianglen: www.trianglen.dk/
    Nordica: www.nordica.org
    Gaia graviditetsklinik: www.graviditetsklinik.dk
    Gentofte Fertilitetsklinik: www.gentofte-fertilitetsklinik.dk/
    Storkkliniken: www.storkklinik.dk
    Vitanova: www.vitanova.dk
    Diers klinik: www.diersklinik.dk
    AVA-klinikerna: www.avaclinic.com/index.php

PRAKTISKA LÄNKAR:
    Danska kartor: www.krak.dk
    För att hitta och beställa tågresor i Danmark: www.rejseplanen.dk

• Svar på tråden Vi som är ensamstående
  • kantarellkisse

Krasha> Skit skit skit. Jag vet inte vad annat jag ska säga. Det är såååå orättvist. Jag vill se alla medkämpar lyckas, kanske allra mest dem jag "träffade" då i början. Kramar till dig

Känn efter nu om du orkar gå vidare, om IVF är din väg. Jag tror nu att det är min väg. Försökandet nu ser jag nästan som parenteser. Men det är klart att jag hoppas, eller i alla fall hoppas att jag kan hoppas om skillnaden är begriplig. Jag är på dag 6 med insem som dag 1 och planerar redan nästa gång - den sista. Frågan är varför man gör den sista om man slutat tro? Jag tror att jag tror ändå, litegrann. Men sedan blir det IVF. Bara det att det kommer ta mig ett tag att få ihop pengarna.

Vilket land har du tänkt dig? Jag _tror_ att det är Lettland som ligger närmast mitt hjärta (+ att man inte har någon fördel av att köpa 3-pack och jag därför känner att jag slipper fundera på det när jag har dåligt med pengar)

• Metalvalkyria

Vilken klinik, vitanova eller storkklinik?

• kantarellkisse

MV> Ingen aning, har inte varit på någon av dem. Men de ska nog vara ungefär likvärdiga. Ungefär samma inriktning, personal och priser. Vitanova öppnades av barnmorskor som tidigare arbetat på Stork

• Metalvalkyria

Okej bra att veta, hur ska man förbereda kroppen på en graviditet?

• kantarellkisse

Därom tvista de lärde. Jag var jätteduktig i början, innan jag gjort fem försök... Inget kaffe, ingen alkohol, vitamintillskott, vetegräs, bidrottningsgelé och fan och hans moster.

Något mer avslappnad dricker jag kaffe, alkohol (i måttliga mängder givetvis - har druckit ett glas vin vid tre tillfällen efter denna inseminationen) och har inte ens varit ettrig på mig själv om att inte röka. Det fungerade ju inte bättre att plåga mig själv, right? Du talar med en cyniker som bara använder läkarläkemedel...

Men okej. Den bästa förberedelsen tror jag är att psyket är förberett. Att du är i balans och försöker vara så lugn som möjligt trots den tortyr som barnförsökandet innebär (men äggen vet inte att du tänker på dem, så tro aldrig att man kan bli barnlös genom tankekraft!). Gör bra saker och lev. I övrigt är multivitamineraltabletter bra. Se till att du har allt kroppen behöver. Vetegräs var bra av olika skäl som kanske inte har ed fertilitet att göra. Det blev mer balans inne i kroppen tror jag. Bättre nr 2 och matintag, och en aning mer effektiv i arbetet etc. Men äckligt är det. Akupunktur har jag gillat. Det ökar blodgenomströmningen av livmodern och kan då stärka slemhinnan. Men framför allt har det varit så mysigt att bli lite ompysslad. Ju längre processen pågått desto mer har jag varit inriktad på det.

Det finns några undvikande-grejer. Kaffe är en sak, nikotin en annan. Men så lite mer udda saker, som grukmeja och mycket vitlök. Dricker du te är rött te mycket bättre än svart. Svart blir lite som att dricka kaffe. Alkohol är lite mer omtvistat, Stork avråder helt medan andra kliniker säger att det är ok i måttliga mängder. Och det finns lite rapporter om att de kvinnor som någon gång i processen druckit litegrann blivit gravida lättare än de som inte druckit alls (men att de som drack mer hade svårast att bli gravida) Tänk bara på att du kan vara i process länge länge, och att anpassa förberedelsen till det. JAg gjorde första gynbesök och började förbereda i januari. Det har snart gått ett år och det är givetvis skälet till att jag inte orkat vara stenhård...

• Nunnigumsi

Hej alla!

Jag har bestämt mig för att inseminera i DK eller FIN...men vet ännu för lite om detta..är 37 år och känner mig superstressad! Anledningen till att jag vill göra det är 3 barn och 3 pappor senare..denna gången vill jag inte bli styrd av nån annan tok eller lurad, bedragen och en annan massa SKIT! Nu vill jag bestämma ALLT själv och njuta av alltihop! Men jag vet inte hur jag ska lägga upp det..Pengar??? Tid??? Planering??? Börjar jobba 75% i jan..bor i mitten av Sverige (Örebro) Har ni några tips???

• Singeladopt
    Metalvalkyria skrev 2007-11-17 10:05:47 följande:
    Vilken klinik, vitanova eller storkklinik?
    Hur kommer det sig att du väljer mellan just dessa kliniker? Jag har inte varit på någon än, men väljer mellan Nordica (som verkar billigast) och Gaia (som verkar billigast av de som har öppna donatorer).
    Lycka till i alla fall.
  • bethlurv

Det är lika bra att du lägger av med rökningen redan nu eftersom du ändå måste göra det när du blir gravid om du vill att barnet ska må bra. Dessutom är det inte bra att utsätta barn för pasiv rökning. Glöm inte häller att barnet får i sig nikotin via moderkakan.

Jag har också funderat på hur man ökar sina chanser.

själv äter jag bidrottninggílé samt vitaminer för ammande och gravida.

Bäst är att skippa alkoholen också eftersom det minskar dina chanser och kan skada barnet.

Är glad att jag varken röker eller dricker.

• kantarellkisse
    bethlurv skrev 2007-11-17 23:18:40 följande:
    Det är lika bra att du lägger av med rökningen redan nu eftersom du ändå måste göra det när du blir gravid om du vill att barnet ska må bra. Dessutom är det inte bra att utsätta barn för pasiv rökning. Glöm inte häller att barnet får i sig nikotin via moderkakan.Jag har också funderat på hur man ökar sina chanser.själv äter jag bidrottninggílé samt vitaminer för ammande och gravida.Bäst är att skippa alkoholen också eftersom det minskar dina chanser och kan skada barnet. Är glad att jag varken röker eller dricker.
    Hehe... Jag tror inte det var hon som frågade som rökte - det var ju jag det Och bra kan man ju inte säga att det är. Men jag har ju inte lyckats de 4 försök jag inte rökte heller. Fast visst har jag gjort ett ryck så jag röker inte nu. Nu blir det om det retliga minuset kommer igen på tisdag. Annars är det ju självklart inte ett alternativ att röka sig igenom en planerad och efterlängtad graviditet.

När det gäller alkohol är det faktiskt olika bud. Det kom en forskningsrapport någon gång i våras/somras som visade att de kvinnor som drack lite ibland lättare blev gravida än de som inte drack alls och att de som drack ofta hade svårast av alla att bli gravida. Spekulerades i om det berodde på att alkohol är blodförtunnande och att det kanske var positivt vid infästningen. Men jag vet ju att stork är helt tydliga med att de anser att man inte ska dricka alkohol alls när man försöker bli gravid.
  • kantarellkisse

Alldeles snurrig... Morgonens cb var negativt. Svor ve och förbannelse över allt som har med barnaskapande att göra. Såg sedan en timma senare att det slagit om och det fick mig att ge mig av till det helgöppna apoteket. OM jag måste analysera ett endaste plustecken till spyr jag så jag köpte istället apoliva. Och till min chock, 12 minuter efter test (2 minuters övertid alltså) slog det om och blev knallblått. Mycket bättre än tidigare efter BIM, jag är före BIM nu. Måtte detta gå vägen. Men kors i taket -nu är jag gravid igen!

Svar på tråden Vi som är ensamstående