Grisöron
Kan en hund bli dålig i magen av grisöron?
Vi köpte 2st igår och han åt ½ igår och andra halvan imorse och idag så är han lite taskig i kistan...inte diarée men dålig.
(Han är valp).
Kan en hund bli dålig i magen av grisöron?
Vi köpte 2st igår och han åt ½ igår och andra halvan imorse och idag så är han lite taskig i kistan...inte diarée men dålig.
(Han är valp).
LillaLulla:
Finns det orökta grisöron? Men jag vet inte om jag törs prova. Fast tuggbenen har han ju klarat av och det är ju torkad hud som är virad....hm. De större benen tittar han knappt åt, leker lite med ibland bara och de små äter han upp på en gång.
sataya:
Men dom är härliga
haha jo men vänta bara:) hahaha
min försöker busa jämt, försöker hoppa på min mage osv vilket inte är speciellt skönt då man har en bebis där.. men annars är hon underbar ser sådan stor skillnad på henne nu och då vi tog henne...
Cheera - ja, det finns torkade grisöron. Men jag vågar inte riktigt heller köpa grisöron (alls!) pga den stora kvävningsrisken. Så vi kör märgben istället, okokta. Enda nackdelen med det är att Rally blir så "in i" sitt tuggande att hon börjar morra åt katterna, som kommer och ska ha sig ett litet smakprov. Jag avbryter henne då, innan hon blir riktigt hysterisk!
Grisöron är goda, men ack så förrädiska.
Många hundar blir riktigt risiga i magen faktiskt.
Är grisöronen rökta är det värre än lufttorkade, som går att få tag i .
Om det inte finns andra än de, brukar jag torka av dom först med hushållspapper- då ser man hur mycket fett som kommer av.
Grisöron som man kan köpa i mataffärer i plastpåseförpackning är inte att leka med heller.
Dogman och andra tillverkare... hemska som hundarnas magar risar ihop sig direkt av.
En annan "trigger" vad gäller hundar som blir risiga i magarna, är otvivelaktigt FROLIC.
Alla hundar av Collie-typ osv med dokumenterat känsliga magar- blir rejält dåliga och inte alltför sällan av bara en halv eller en Frolic.
Frolic innehåller nämligen en massa kadaver och annat skit som definitivt inte är bra för vare sig hundar eller andra djur.
Hittar man grisöron gjorda av majs osv är det mkt bättre, då har man helt gått bort från det animaliska fetterna- vilket gör att magarna inte blir dåliga.
Min ena tik ÄLSKAR grisöron, men hon får bara ett i veckan, på lördagar hos "mormor". Då är det fest. Får hon fler så spyr hon lätt. Men då är hon väldigt känslig också för allt hårt i magen.
Måate berätta hur det går till när hon får grisöron. Det börjar med att jag öppnar bildörren, hon skuttar in och tittar på mig. Då säger jag: "Mormor?"
Då skriker hon rakt ut och börjar prata. Hela vägen. Nu är det ju bara 4 km :)
Ut som ett skott hos dem, skäller till vid dörren, och så när min far öppnar så tittar hon inte ens på honom, utan kutar till tvättstugan, ty där ligger de åtråvärda i en påse!
Sen när hon märker att ingen kommer, då går hon och hämtar min mor, vallar in henne där, och sätter sig och väntar. Hon får ett öra, och så ut i hallen, dansar runt och kastar det i ca 5 minuter, och sen äter hon det.
Sen kan hon vara social med oss andra
mina vuxna hundar blir lösa i magen av att äta grisöron.. dörför får dom inte fler än ett var å inte alls så ofta.. men de e inget farligt skulle jag tro
våran dalmatiner tös på 9 månader kan äta hur många som helst, blir ingen reaktion i magen. men hon verkar å andra sidan ha en järnmage, verkar tåla allt och äter gärna allt med.
Jag har slutat att ge grisöron då jag såg en hund som hade fått matstrupen upp sprättad av just ett grisöra..
Nej men usch! Då ska han verkligen inte få nå mer grisöron för han är jätteglupsk. Vill ju inte riskera strupen på honom.
Mamma gav alltid våra hundar nå vita runda ben med ett hål i mitten och så lite kött kvar på dom...vart får man tag på sådanna?
Kan dom äta morötter? Tiken vi (mamma) hade var helt frälst i morötter och Edvin försökte sno dotterns i fredags som hon gick och gnagde på....
Köp märgben och ta ut märgen (vilket också är lösande) och lägg i rå nötfärs och sedan in i frysen.
Mycket bättre och godare än grisöron + att det tar längre tid att äta upp!
rubina:
Blir inte det lite väl kallt? Fast hundar kanske inte har så känsliga tänder som vi har
Nej då , det är ingen fara.