• Anonym

Flytta utomlands

Jag vet inte riktigt var detta ska placeras men lägger det under myndighetskontakt för det är en del av vad detta ska handla om.
    Jag vill vara anonym!
    Jag och min man har tankar på att flytta utomlands, vila upp från detta land som behandlat oss så illa på många sätt vilka jag inte tänker gå in på här.Vilka myndigheter måste man ta kontakt med inför en flytt? Får man behålla barnbidraget fast man bor utomlands under 1 år?
    Jag är svensk, min man är utlänning. Vi har 4 barn varav 3 bor hemma.
    Jag skulle hemskt gärna vilja prata med nån som bott el bor i Spanien, Bulgarien eller Turkiet.
    Hur är det att bo där? Är det svårt få visum för att bo 1 år där?
    Hade ni ngt jobb när ni flyttade dit? Vad isåfall?
    Är det dyrt att bo i dessa länder? Vet att Bulgarien är billigast men gillar atmosfären i Turkiet mkt bra, fast där är ex matpriserna höga, som i sverige.
    Jag har 1000 frågor men fick hjärnsläpp nu, känner mej bara beredd sälja alla våra saker här hemma,,det är bara materiella ting man kan skaffa nytt av. Men det är ju så mkt att tänka på så jag vet inte i vilken ände jag ska börja ta reda på saker och ting,,snälla hjälp mej,,,,,besvara mina frågor och berätta allt du vet. Tack!

• Svar på tråden Flytta utomlands
  • Sestret

Jag bor i Spanien. Det är helt komplikationsfritt för EU-medborgare att bo här, få spanskt personnummer, jobba etc. Har din make pass från något av EU-länderna?

Har han inte det är processen betydligt mer komplicerad och den spanska byråkratin är inte att leka med. Kan berätta mer om det behövs.

Jag hade inget jobb när jag kom, men det här var andra gången jag flyttade till Spanien och jag har inga barn så var inte i samma situation alls. Jag jobbar mycket med översättning och driver eget företag i en annan bransch. Starta eget företag kräver nog nästan att man pratar ok spanska, annars är det så kompicerat.

Annars kan man väl tänka sig att det finns mycket jobb i turistbranschen. Själv jobbade jag ett tag inom typ motorsport, men det var så dåligt betalt här, inte alls som hemma. Överhuvudtaget är löner här ganska låga, hyrorna höga fast maten billigare. Sjukvård fungerar bra och så vidare. Det är egentligen inte så himla stor skillnad motför hemma.

Det är bara att fråga på om det är något specifikt du vill veta - jag har bott i Andalusien, Barcelona och Mallorca så vet mest om de områdena.

• Anonym

Gud så intressant!!
    Min man är svensk medborgare sen många år, glömde skriva det.Berätta gärna om de andra länderna med.

jag undrar ändå,,kan man liksom bara bestämma sej att där vill man bo, ex spanien, sen åker man dit å fixar bostad osv? Vi har egna företag här hemma som vi vill ta en paus från. Hur är det att starta egen restaurang där tror du? Skulle det löna sej att ha svensk mat med??Känns löjligt fråga såhär men jag måste få lite hum om saker och ting.

• jenny99

Min bästa vän flyttade till spanien och det gjorde hennes pappa med,som är sjukpensionär.

De gjorde så som att min bästa vän jobbade över sista halvåret jämt,sparade pengarna.Och pappan sålde sin bil,sin lägenhet,alla möbler och kläder.De tog endast med sig mobilerna och en res väska med kläder och personliga saker.
    När de kom till spanien så kunde min bästa vän vara ledig från arbete i ca 4 månader pga hennes sparade pengar.Pappan fick sin sjukpansion från sverige insatt på konto som vanligt.
    Dessa pengar blev mer värda i spanien.
    Pappan som var fattig i sverige fick mycket bättre ekonomi i spanien.

Massor av lägenheter i spanien är redan möblerade,och väldigt många bor gärna trångt.Det är inte som i sverige att alla ska ha var sitt rum,i spanien är det vanligt att många delar.
    I spanien tar man inte hem massa vänner som i sverige,där lever man mer uteliv,både barn och vuxna.
    Man tar oftare drinkar,lever ett socialare liv,människorna är trevliga,man ser sällan eller aldrig på tv.

I spanien finns det dyra affärer och butiker,men letar man och tar sig fram överallt så hittar man alla de billiga ställerna man handlar bra och billig mat och kläder på.
    När jag var där så levde vi jätte billigt,åt resturang jämt och handlade billigt,min bästa vän kände ju till massor av ställen precis som vi gör i sverige...
    Taxin där var ochså jätte billig,jämfört med sverige.

Angående om barnbidrag är jag osäker på.

Min bästa vän fick jobb ganska snabbt när hon sökte.Första jobbet var som inkastare (locka folk till resturang).Hon hatade det och slutade efter en timme.Men sen lånade hon pengar av sin pappa och pluggade i 3 månader till flygvärdinna,då fick hon jobb direkt.
    För att klara sig i spanien så började både min vän och hennes pappa plugga spanska direkt...

Min andra bästa vän flyttade till turkiet.Första orten hon bodde på var hemsk,det var fruktansvärd kvinnosyn där,hon kunde inte alls klä sig som här.Men sen flyttade hon till nån turistort,det älskade hon.Hon var där och pluggade språket i 6 månader.
    Eftersom hon inte har barn vet jag inte så mycket mer detaljer om det.

Hoppas du får mer svar.

• Sestret

Här i Palma finns det en svensk restaurang som det verkar gå ok för. Man kan kanske tänka sig en restaurang med svenska influenser snarare än helsvensk? Just här är det mycket konkurrens men samtidigt även ett högt influx av turister. Högsäsong juli, augusti, september, men egentligen är hela året fullt av turister förutom kanske november, januari, februari. Trots det är det en utpräglad säsongsbransch här, något som kan vara värt att tänka på. Barcelona är mer ett året-runt resmål, men lokalhyrorna i centrum är vansinniga. Andalusien är mitt favoritställe, men turistorterna där är inte så roliga. Kanske bo på landet och ha restaurang inne i en av städerna?

Det är så svårt att komma med vettiga råd eftersom allas situation ser så annorlunda ut. En bra sak med Spanien är att det inte blir problem för er att bo och arbeta här, en dålig sak är att det är onödigt komplicerat med allt som har med pappersarbete att göra. Att köpa en restaurang kan jag tänka mig är ett ordentligt projekt.

Förresten, köpa restaurang här på Mallorca ska man göra på vintern. Då är restaurangägarna trötta efter sommaren och har ingen inkomst och vill gärna sälja. Så har man ett par månader på sig att göra i ordning inför turistanströmningen till påsk. Här finns det säkert möjlighet att få skandinavisk advokat/bankhjälp också.

Leva i Spanien är annorlunda mot hemma som det beskrivs ovan, man är definitivt ute mer. Men det finns väldigt fina lägenheter med öppen planlösning som man möblerar själv också om man inte vill bo i de gamla mörka möblerade som det alltid tycks finnas så många av överallt. Vi bor i en ljus och härlig femrummare och har tillgång till pool i Palma, men det tog oss ett par månader att hitta den!

Innan jag flyttade hade jag tre jobb och jobbade jämt jämt jämt. Men hade egentligen inga planer på att stanna här. Det bara blev så. Jag hade ett kapital som jag fortfarante inte har använt upp, tre år senare. Om jag hade startat mitt företag direkt hade det nog varit annorlunda. Min sambo har även en del pengar investerade i lägenheter och resturanger här, så visst finns det pengar att tjäna. Problemet är väl att man måste ha ett kapital att utgå ifrån. Ska man låna pengar i Spanien kan man bara låna till 80% av köpessumman och sedan kan man räkna på att ytterligare cirka 10% av köpesumman tillkommer i form av skatter och administrativa avgifter.

• Anonym

så snäll ni är. Jag har verkligen fått svar på en hel del av mina frågor. Nu har man nåt att bita i.
    Kapital det ahr vi, inga problem, men man kanske ska ligga lite lågt i början med att ex starta eget och istället försöka jobba åt nån annan?
    Kanske det räcker med att mannen jobbar och jag kan vara hemma med barnen? Hur mkt går er hyra på iomräknat i svenska kronor? (Palma)
    Kan ni länka till några sidor där man kan se på ev boende,lgh,,både möblerat och omöblerat. Seriösa uthyrare.

Vilka snälla hjälpsamma människor det finns,,,tack än en gång!

• Anonym (europa)

Anonym TS, du kan Alltid kolla in pa eu kommisionens hemsida och ta reda pa vad som galler barnbidrag i det land ni skall flytta till. Sen skall du vara forsiktig med FK nar ni talar om att ni skall flytta, jag fick d problemet att dom "bara" betalade mig barnbidrag till och med sista manaden innan flytt detta till trots att jag var noga med att saga att jag inte vet om vi kommer att stanna i detta land vi bor i, enligt dom sa sager eglerna att dom "kan" betala ut barnbidrag 6 manader efter att man har lamnat sverige, men da skall man ha en bostadsadress kvar i sverige osv...

• Anonym (jag)

Läste tråden och blev jätteintresserad själv!!!! Hur funkar det med skolor och dagis för barnen? Hur mycket kapital är man tvungen att ha? och skulle jag, som ensamstående, och mitt barn kunna leva ett bra liv där?(trygghet och sådant). Tacksam för svar!

• Anonym

BRA att fler frågar,,,jag kommer ej på alla frågor själv. Va kul!!blir riktigt ivrig här

• Anonym (jag)

Om bara någon kunde svara..

• Åsa

Vet inget om Bulgarien eller Turkiet men att tänka på när det gäller många länder, däribland Spanien, är att det normala är att köpa sin bostad (ägandelägenheter, inte riktigt detsamma som bostadsrätter), och att det inte går att utgå från att det är billigt; på Spaniens turistorter drar det uppåt samma priser som i dyrare svenska städer. Hyr man brukar det vara av lägenhetsägare som själva sätter hyran. Köper man lägenhet får man själv köpa all utrustning som spis, kylskåp etc.

Om man kan leva på en lön beror väl mycket på vilken standard man kan acceptera. Det finns hemmafruar i Sydeuropa men då brukar de antingen ha väldigt välbärgade makar eller acceptera svensk standard à la 50-tal. (En tvåbarnsfamilj i Paris har i genomsnitt en lägenhet på 45 kvadratmeter såg jag i en artikel och dator etc är inte särskilt utbrett bland "vanligt folk" utanför de nordiska länderna.) Lite lustigt med tanke på de vanliga diskussionerna tycker jag det var när en italiska här i området sade att det var så bra att man här i Sverige klarade sig på en lön, det gjorde man inte i Italien menade hon.

Svar på tråden Flytta utomlands