• mariahammarberg

lön för OBEHÖRIG lärare?

Maken läser till lärare men har blivit erbjuden ett vick på en skola i ett år (ett läsår)

Har inte hört ngt om lön, hur mkt tjänar man som obehörig?

• Svar på tråden lön för OBEHÖRIG lärare?
  • Kristina E
    NickiA skrev 2007-10-02 14:44:41 följande:
    mariahammarberg: Det är väl egentligen det riktigt tråkiga i siuationen, nämligen att behöriga lärare (med minst 3,5 års studier på universitet) bara har obetydligt mer i lön än en obehörig lärare. Ibland är det alltså till och med så att en obehörig har bättre lön än en behörig.
    Jag tycker att det är ett ännu intressantare fenomen att begreppet "obehörig lärare" är så inarbetat. Har t.ex. aldrig hört talas om obehörig tandläkare eller obehörig logoped. Varför just lärare? Antingen så är man väl lärare eller inte. Är man inte lärarutbildad så är man ju ingen lärare egentligen, eller?
  • Konvaljen

sedan beror det ju på vilken typ av lärare han får tjänst som. En gymnasielärare tjänar ju betydligt mer än en förskollärare exempelvis.

Jag tycker det är tragiskt att han överhuvudtaget blir erbjuden ett vik då han inte är formellt behörig

• filurar

Det har väldigt mycket att göra med vilka ämnen han har. På gymnasiet kan obehöriga yrkeslärare (t.ex. inom byggämnena) tjäna 27000 per månad, medan en behörig svensklärare kanske får 21000. Tillgång och efterfrågan...

"Beror helt på. Som obehörig styrs din lön inte av avtal utan av tillgång och efterfrågan."

Ja, liksom den gör för behöriga lärare, eller det finns väl en minimilön i och för sig, men det är ju ändå den individuella löneförhandlingen som avgör. Fackets minimilöner för lärare har länge legat långt under vad man sedan i praktiken får efter löneförhandling (är min erfarenhet i alla fall).

"Jag tycker att det är ett ännu intressantare fenomen att begreppet "obehörig lärare" är så inarbetat. Har t.ex. aldrig hört talas om obehörig tandläkare eller obehörig logoped. Varför just lärare? Antingen så är man väl lärare eller inte. Är man inte lärarutbildad så är man ju ingen lärare egentligen, eller?"

Håller med om att det är tråkigt att det är så det ser ut, att man ska kunna vara lärare utan utbildning. Ändå är det ju så att ordet används så i språket. Jag kan vara lärare i agility för hundar utan högskoleutbildning t.ex. Kanske kunde man reservera de speciella yrkestitlarna för behöriga ändå, titlar som "gymnasielärare" och "förskollärare", liksom vem som helst kan vara "terapeut" men bara "behöriga" kan vara "psykoterapeuter".

• mariahammarberg
    Kristina E skrev 2007-10-02 16:59:45 följande:
    Jag tycker att det är ett ännu intressantare fenomen att begreppet "obehörig lärare" är så inarbetat. Har t.ex. aldrig hört talas om obehörig tandläkare eller obehörig logoped. Varför just lärare? Antingen så är man väl lärare eller inte. Är man inte lärarutbildad så är man ju ingen lärare egentligen, eller?
    om man jobbar på skola, leder lektioner men inte har lärarutbildning är man vaktmästare då? Skrattande
  • ananda74

min man jobbar som obehörig gymnasielärare på en friskola och han har 23 000/mån. helt OK när man tänker på att han inte läst till lärare. det behöver dessutom inte har nån koppling mellan att vara bra pedagog och en lärare som eleverna respekterar, och att ha lärarutbildning. han har fått de tyngsta klasserna just för att han är så bra och omtyckt och det har inget med utbildning att göra. man kan aldig lära sig att bli pedagogisk och omtyckt om man inte har det i sig, hur många år man än pluggar.

• mariahammarberg

Visst, har inget emot obehöriga men enligt ny LAG måste skolorna anställa behöriga dvs färdigutbildade lärare i först hand.
    Tjänsten mannen får är då ingen behörig har sökt. han är "mest" behörig då han är under utbildning så att säga

• Indianica
    Konvaljen skrev 2007-10-02 17:28:00 följande:
    sedan beror det ju på vilken typ av lärare han får tjänst som. En gymnasielärare tjänar ju betydligt mer än en förskollärare exempelvis.Jag tycker det är tragiskt att han överhuvudtaget blir erbjuden ett vik då han inte är formellt behörig
    Sant. Ju högre åldrar man undervisar mot, desto högre lön, generellt. Men generellt är svenska lärareockså som grupp lägst avlönade i hela Europa, också i botten i världen.

Jag har ingen egen erfarenhet, men det sista jag läste var att snittlön för gymnasielärare ligger runt 26 ooo/mån här och enl. Aftonblaskan tjänar INTE yrkeslärarna mer, de ligger snarare ngn tusenlapp under. Förskollärarna ligger tyvärr i "botten" lönemässigt.

Jag tycker också det är hemskt att obehöriga lärare anställs. Jag håller själv på att läsa till lärare i 5.5 år och tycker ungarna är "värda" de åren det tar. Men om man som skola måste välja mellan att anställa någon utan en enda högskolepoäng och någon som kanske läst på lärarprogrammet i ett tag iaf är väl det senare att föredra. Men det är konstigt om man måste göra så, för det är ett stort överskott överallt på behöriga lärare som desperat vill ha jobb..... Ofta vill man anställa obehöriga lärare för att just hålla nere lönerna (tror jag, vilket annat skäl skulle finnas?)

Så tja...Jag tror runt 20 000 för en obehörig lärare är rimligt.
  • Tokaungen
    ananda74 skrev 2007-10-02 20:27:41 följande:
    det behöver dessutom inte har nån koppling mellan att vara bra pedagog och en lärare som eleverna respekterar, och att ha lärarutbildning. han har fått de tyngsta klasserna just för att han är så bra och omtyckt och det har inget med utbildning att göra. man kan aldig lära sig att bli pedagogisk och omtyckt om man inte har det i sig, hur många år man än pluggar.
    Att vara lärare handlar mindre om att vara omtyckt eller respekterad av eleverna och mer om att undervisa och bedöma (och betygsätta) elever! Har läraren inte rätt kunskap om det så är det eleverna som förlorar på det oavsett om läraren är engagerad och omtyckt.
  • R Mutt
    NickiA skrev 2007-10-02 14:44:41 följande:
    mariahammarberg: Det är väl egentligen det riktigt tråkiga i siuationen, nämligen att behöriga lärare (med minst 3,5 års studier på universitet) bara har obetydligt mer i lön än en obehörig lärare. Ibland är det alltså till och med så att en obehörig har bättre lön än en behörig.

Jag hade bra mycket mer än 3,5 års högskolestudier inom relevant område när jag jobbade som obehörig lärare.

Kristina E skrev 2007-10-02 16:59:45 följande:
    Obehörig lärare är en lärare utan examen, det är väl inte så konstigt?

Jag har tex en termin kvar på lärarprogrammet (saknar 20p/30hp pedadogoik, men har egentligen fler poäng inom pedagogiskt område än den genomsnittlige läraren då jag även läst spec.ped.. Har dessutom fler ämnespoäng än vad som krävs)

Tycker inte jag förtjänar att kallas lärare mindre än vad tex en at-läkare förtjänar kallas läkare.
    Min shoppingblogg: mamacheapo.blogg.se/
  • lilla hej

jag tycker det är mest tragiskt att jag som många andra har utbildat oss till lärare men nästan inte fått en chans att arbeta som det...

Svar på tråden lön för OBEHÖRIG lärare?