• 1980 längtar

Vinterskor???

Vinterskor är ju som med allt annat, en enda djungel!!
    Min dotter är 22 månader och går på dagis!! Jag måste köpa ett par vinter skor till henne självklart! Vi har ett par nu, men de kommer bli för små på ett tag!!

Fick nys om ett finskt märke: Kuoma och var in och tittade på dem idag, men tyckte att de var väldigt dyra: 550 kronor och det var de billigaste!! Så jag var in och tittade på en annan affär som sålde PAX skor och på dem så står det att de är vattentäta och försäljaren sa att Kuoma inte är det, det är bla därför de är så lätta!!

Så nu undrar jag, vad har ni för erfarenhet av vinterskor!! Prisklass?? Märke?? Billigt/dyrt??? Berätta för mig

• Svar på tråden Vinterskor???
  • Lilla Lotta

Köpte skorna Friends på Coop, bäst i test i Vi Föräldrar tror jag.

• 1980 längtar

Vi ska köpa Kuoma från Finland Jag har bestämt mig nu när alla är så nöjda med Kuoma skorna

Men jag tycker att det är hutlöst att måste betala över 500 kronor för skor till barn! Såg att Eccos skor går på nästan det dubbla, hoppas verkligen att du får det du betalar för...

Fortsätt gärna att skriv om era erfarneheter om skor, det är garanterat fler än jag som känner mig fast i skosnåren

• Zeraphia

Vi har kört kavat, de är varma och torra. Det är dessutom högt skaft på dem (ingen snö som letar sig in) och de är lätta att ta på själv (sonen gjorde det ett bra tag innan han fyllde två).

• Marelb

Ecco är dyrast -och sämst! i alla fall i Vi föräldrars test förra året. Visst kanske det har hänta saker på ett år men tvivlar starkt på att det har blivit mycket bättre. Skulle aldrig betala 700-800 spänn för en sko som inte är bra. Det som var dåligt var att den inte höll värmen -vilket känns väldigt viktigt. Vattentäthet fick Ecco högsta betyg, men vad hjälper det när den är sämst på att hålla värmen. Denna sko kom alltså på delad sista plats totalt i testet. Ni kan beställa detta själva för en liten slant, på deras hemsida. Bäst i test var vinterskor från Coop Forum... Något förvånande. De var också de billigaste skorna.

Det är svårt att veta vad man ska köpa men jag blev avskräckt från Ecco i alla fall!

• Marelb
    Lillan74 skrev 2007-10-04 12:34:11 följande:
    Jag har köpt Coop friends skorna till tjejen den här vintern. Tycker med att över 500:- är för dyrt.
    Just det! Det är den skon som är bäst enligt testet! Högsta betyg för BÅDE värme och vattentäthet som jag tycker är viktigast. Bäst totalt sett också. Den fick en 3:a på stövelns vikt och en 4:a på torktid. Ska nog titta på den tror jag...
  • nanci

Coop Friends fick typ sämst i test i årets Vi Föräldrar-test, i år vann Ecco.

Marelb skrev 2007-10-04 18:06:51 följande:
    Just det! Det är den skon som är bäst enligt testet! Högsta betyg för BÅDE värme och vattentäthet som jag tycker är viktigast. Bäst totalt sett också. Den fick en 3:a på stövelns vikt och en 4:a på torktid. Ska nog titta på den tror jag...
  • Marelb

Är det sant? Ja, det är då märkligt hur det kan bli så...

• nanci

De byter ofta underleverantörer mellan säsongerna. Det är därför det ibland är bättre att köpa exv Gore-tex för de har hård koll på de som producerar produkter för att inte varumärket Gore-tex ska hamna i vanrykte.

Marelb skrev 2007-10-05 20:57:59 följande:
    Är det sant? Ja, det är då märkligt hur det kan bli så...
  • MBert

Årets test av vinterskor publiceras i det senaste numret av Vi Föräldrar.

Eccos (Ice Breaker) blev bäst i test tätt följd av Viking medan Coop Friends fick sämst betyg!
    Det priset som nämns på Ecco betalade inte vi (betydligt mindre) men det beror kanske på var man handlar.

Men som jag skrev innan så beror det på vilka krav man har på skorna. Mest kyla eller mest snöslask?
    De behöver faktiskt inte klara BÅDE 25 minusgrader och snöslask, eftersom det sällan är snöslask vid 25 minusgrader Då kan man liksom välja antingen eller. De allra flesta vattentäta vinterskor klarar, tro't eller ej, flera minusgrader och det räcker i södra Sverige (inkl. Stockholm, Göteborg och Malmö).

• 1980 längtar

Mbert: jag har läst den testen i Vi föräldrar och tycker att det känns lite jobbigt att måsta betala så mycket för tex Ecco för att få dem att klara väta och kyla Här uppe har vi både kallt och blött om vartannat och blir det som förra vintern så måste man ha skor som klarar både och då vi hade 30 minus ena dagen och andra dagen + grader

Men nu har jag fått så många bra svar om andra erfarenheter om skor och vi har som sagt var bestämt oss och hoppas att det finns skor i Finland imorn när vi åker över

Svar på tråden Vinterskor???