• 1980 längtar

Vinterskor???

Vinterskor är ju som med allt annat, en enda djungel!!
    Min dotter är 22 månader och går på dagis!! Jag måste köpa ett par vinter skor till henne självklart! Vi har ett par nu, men de kommer bli för små på ett tag!!

Fick nys om ett finskt märke: Kuoma och var in och tittade på dem idag, men tyckte att de var väldigt dyra: 550 kronor och det var de billigaste!! Så jag var in och tittade på en annan affär som sålde PAX skor och på dem så står det att de är vattentäta och försäljaren sa att Kuoma inte är det, det är bla därför de är så lätta!!

Så nu undrar jag, vad har ni för erfarenhet av vinterskor!! Prisklass?? Märke?? Billigt/dyrt??? Berätta för mig

• Svar på tråden Vinterskor???
  • MBert

Jag förstår dig. För det första betalade i alla fall inte vi de där 800 kr utan snarare 600 kr och har varit jättenöjda! T.o.m. i 15 minusgrader!
    Men inte kan man väl begära att en och samma skor ska klara, eller rättare sagt vara anpassade och sköna för både 30 minusgrader och snöslask. Vänd på det, det är som en sko ska vara sköna att ha både sommar och vinter, klara både 30 plusgrader och snöslask. Jämför med kläder, inte har du samma kläder på om det är plusgrader som 30 minus. Fötterna svettas om du har för varma skor och det blir plusgrader.

• 1980 längtar

Jo givetvis så svettas fötterna när det blir för varmt, men skorna ska ju andas också så det inte blir sjöblött inne i skon med
    Jag tycker personligen att det är viktigt med bra skor pga väta innifrån och utifrån och kyla! Nu leker ju barnen i snön och om det är 5 plus i luften så är det ju massor med minus grader i snön fortfarande, men slasket kommer man inte ifrån om man rör sig mellan snöhögarna  som exempel och därför tycker jag det är bra om de klarar hålla lite tätt i alla fall

• MBert

Skor med "andas-membran" gör just det, andas, men de släpper inte ut svett. Det är skillnad. De släpper ut normal avdunstning men inte svett.

• goldcoast

Vi har i alla år köpt KAVAT till våran dotter.
    Har vart perfekta.

• MBert

Kavat funkar bäst på en "medelsvensson", alltså barn som varken lätt blir varma eller kalla om fötterna.
    Kavat har ingen andasfunktion och förebygger därför inte fukt inuti p.g.a. fotens avdunstning. Foten blir fuktig och känns svettig vilket i sin tur ökar risken att man fryser, speciellt om man har bomullsstrumpor.
    Kavat fungerar inte på fötter som är lite extra frusna. De håller inte värmen tillräckligt bra helt enkelt.
    Men de fungerar som sagt alldeles utmärkt i södra Sverige till barn som varken är varma eller frusna.

• J essica

Vi har alltid köpt Vikings goretex kängor till dottern. kanonbra skor Har aldrig läck in och hon har aldrig blivit kall om fötterna. Kostar runt 700kr tror jag.

• 969803

Vi har alltid köpt Koumaskor till barnen,det är den absolut bästa vinterskon.
    När dom blivit äldre (skolåldern)så har vi köpt viking. Det är också en mycket bra sko.

Jag lägger gärna mycket pengar på vinterskor,för det är så viktigt att fötterna hålls varma.

En fråga till er som använder kavatvinterskor: Tycker ni att fötterna hålls varma i dom?
    Själv har vi provat dom en vinter och fötterna blev kalla efter en kort stund ute. Vi blev tvungna att köpa nya. Kavatstövlarna kostar ju en hel del och ändå så höll dom inte. För övrigt tycker jag att deras sandaler och höstskor är jättebra.

• 1980 längtar

Skakar lite liv i denna tråd igen

Fick veta igår av min kompis som är dagisfröken att Kuomaskorna INTE håller fötterna torra vid snöslask
    Så hon själv köper Kavatskor som hon är väldigt nöjd med

Typiskt och jag som köpt Kuoma skor, men å andra sidan behöver man kanske fler än ett par skor ändå, så jag få ge min ut på sko jakt igen

• Niinis

men oj vad alla verkar tycka olika!:) vi ska nog satsa på viking eller ecco iår, har aldrig provat dom innan så det blir intressant:)

• Kirste

Kuoma skor håller fötterna torra även om det är snöslask.. Har använt dessa skor till sonen sedan han började gå vid 1-års ålder.
    Han har aldrig varit kall om fötterna heller.

• 1980 längtar

Jag får se hur det blir med snöslasket Jag får starta en tråd till våren och se hur pass nöjda vi är med våra vinterskor

• nanci

Ja, lova att du gör det!!! Det ska bli jätteintressant. Vi försöker förgäves hitta ett par där man får ner dotterns feta vader :)

1980 längtar skrev 2007-10-10 20:45:23 följande:
    Jag får se hur det blir med snöslasket Jag får starta en tråd till våren och se hur pass nöjda vi är med våra vinterskor
  • jagälskarallaminabarn

Jag tänkte köpa Kuoma men det har varit lögn i 17 att hitta dem här, skulle behövt ringa runt som en galning. :( De fanns i alla fall inte att uppbringa i Stenungsund där jag bor om jag nu inte sett fel förstås. *suck*

Var på en skoaffär och hörde med dem idag och de rekommenderade skor av märket Ponny. De har Symatex som är liknande Goretex och då behöver vi inte ha allväderstövlar enligt försäljaren som både jag och sambon fick bra förtroende för. Vi betalade nästan 600 kr/par (har tvillingar) men det tycker vi det är värt med tanke på att man som sagt slipper skaffa allväderstövlar som annars ju också kostat en slant.

Andra märken han tyckte var bra var Ecco och så något mer som hade Goretex eller Symatex, skulle tydligen vara sådant i för att de ska vara riktigt bra och man ska slippa köpa andra skor eller stövlar.

Lycka till! :)

• 3stjärnor

har en flicka på 20 månader som oxå går på dagis har köpt kavat skor till henne 400kr kostade dom...

• 1980 längtar
    AnnaKennyLea skrev 2007-10-11 14:30:20 följande:
    har en flicka på 20 månader som oxå går på dagis har köpt kavat skor till henne 400kr kostade dom...
    Ett helt kanonpris för Kavat skorna
  • 3stjärnor

1980 längtar: vadå va det inget bra pris eller?

• 1980 längtar
    AnnaKennyLea skrev 2007-10-12 13:23:21 följande:
    1980 längtar: vadå va det inget bra pris eller?
    Absolut ett bra pris ju Tycker det är tråkigt att bra skor ska kosta mycket och 400 är vad jag vill lägga max på ett par skor till min dotter just nu!! Men det är ju min åsikt Tycker du gjorde ett bra köp
  • coolabruden

hej. alla barn som jag har skött har haft kuomas vinterstövlar..
    jag har själv ett par som jag använder när jag jobbar, är nu mammaledig men annars.
    och det står på dom att dom är vatten täta. men inte vet jag.
    dyra det är dom men jag tycker dom är bra. kommer säkert att köpa såna åt Noah

• MBert

nanci, satsa då på kängor typ Ecco eller Viking. Då behöver du inet oroa dig för att få ner breda vader.

Ska man skor elelr kläder med andasmembran (Goretex, Finetex, Sympatex, och allt vad de heter) så kostar det tyvärr en del men de är desto bättre. Andas komfortabelt och helt vattentäta vilket gör att man slipper satsa på gummistövlar (eller allvädersstövlar). Då kan det vara värt de där kronorna extra ändå.

• invo

Det lät ju som en grymt bra idé ju! Så vet vi inför nästa säsong. Mina två barn på 3 och 1½ kommer att springa runt i ecco, jag håller tummarna för att de är bra.

1980 längtar skrev 2007-10-10 20:45:23 följande:

Svar på tråden Vinterskor???