• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • 3busungar

mama72:
    vet inte om det här exakt det receptet men det verkar någorlunda lika iallafall men är kopierat från ica kuriren..

Cheesecake med pepparkakor

Av: Lisa Eisanman Frisk och Monica Eisenman

Typ: Dessert
    Kategori: Bakat

Foto: Roland Persson

Ingredienser 8-10 bitar:

ca 25 pepparkakor
    75 g smält smör
    800 g philadelphiaost
    2 1/2 dl strösocker
    2 msk vetemjöl
    2 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    1 tsk malen kanel
    1 tsk malen ingefära
    1/2 tsk malen kryddnejlika
    4 ägg
    ca 10 pepparkakor
    Glasyr
    100 g philadelphiaost
    1 dl florsocker
    några pepparkakor
    Så här gör du:
    Sätt ugnen på 175 grader. Kör pepparkakor och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.
    Rör ihop philadelphiaost och socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.

Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15?20 minuter eller tills kakan har stelnat något. Lägg försiktigt ut 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten. Grädda
    i ytterligare 35?40 minuter i nedre delen av ugnen. Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten. Blanda philadelphiaost och florsocker till glasyren. Bred den över kakan. Dekorera med pepparkakor.

• Mrs Kaffelatte
    Mistoffelees skrev 2007-12-15 22:22:12 följande:
    Rocky Road Fudge fast utan dumlekolor iROCKY ROAD FUDGEca 50 rejäla bitar200 gr mörk choklad200 gr mjölkchoklad25 gr smör1 burk sötad kondenserad mjölk (397 g)2 tsk vaniljsocker2-3 dl minimarshmallows2½ dl rostade jordnötter, helst osaltadeKlä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, mjölk och kondenserad mjölk. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet. Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar. Skär i rutor. Förvara i kyl.
    Tackar och bockar!!!
  • MarLe71

Vad bakar DU för småkakor till jul?  Vill ha lite tips & ideer!

Gabriel Juni 2005 & Gustav Mars 2007
  • AnnaK

lite småkakor...

Julkakor med kanel

Det här behövs för ca 45 st:
    200 g smör eller margarin
    1 dl socker
    3 3/4 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    1/2 tsk bakpulver
    Topping:
    175 g mandelmassa
    1 äggvita
    1/2?1 tsk kanel
    Garnering:
    1/2 dl hackad mandel
    Ugn: 175º

Klicka för större bild
    Gör så här:
    1. Arbeta samman matfettet med socker, vetemjöl, potatismjöl och bakpulver till en deg.
    2. Dela degen i två bitar. Rulla ut dem till rullar, 3?4 cm i diameter.
    3. Hacka mandeln ganska fint och rulla rullarna i det. Skär rullarna i skivor och lägg dem på bakpappersklädda plåtar.
    4. Riv mandelmassan grovt och arbeta samman den med äggvita och kanel.
    5. Lägg en liten klick mandelmassa som en topp mitt på varje kaka.
    6. Grädda mitt i ugnen 12?15 minuter.

SYLTLÄNGDER MED MANDEL
    100 g mald sötmandel
    200 g mjölkfritt margarin
    1 dl socker
    4 dl vetemjöl
    3 msk fast sylt

--------------------------------------------------------------------------------

Blanda ihop allt utom sylten.

Låt vila kallt en stund

Platta ut till fyra st 2,5 cm breda längder. Gör en fördjupning i mitten, fördela sylten däri.

Grädda i 175° i mitten av ugn 12-15 min.

Skär sneda kakor medan de är varma.

MANDELTEBRÖD
    500 g mandelmassa
    2-3 äggvitor
    blockchoklad
    nötter

--------------------------------------------------------------------------------

Riv mandelmassan grovt på rivjärn.

Blanda med äggvitan till en smidig massa.

Spritsa kakor på plåt

Garnera i mitten med en nöt.

Grädda i 200° ca 8 - 10 min.

När kakorna kallnat, pensla under med smält choklad.

HÄSTSKOR
    200 g margarin
    1 dl florsocker
    3,75 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    1 msk vaniljsocker
    blockchoklad

Arbeta ihop margarin, mjöl och socker, låt vila kallt en stund.

Baka ut hästskor, ca 40 st.

Grädda i 175° ca 12 min.

När de svalnat, doppa i blockchoklad.

Stenhammarskakor

På Stenhammarsslott i Sörmland på prins Wilhelms tid bakade man ofta de här kakorna, som verkligen är lättbakade.

Det går bra att göra bara en halv sats.

300 g smör eller margarin

7 1/2 dl vetemjöl

3 dl socker

1/2 tsk hjortronsalt

75 g korinter

75 g finhackad sötmandel

Pensling och garnering:

ägg, hackad sötmandel

Arbeta samman ingredienserna till en smidig deg, som delas i 6 bitar och rullas till fingertjocka längder och läggs på smord plåt.

Platta till dem något, pensla med uppvispat ägg och strö över mandel.

Grädda i 200 12 ? 15 minuter. Skär sneda bitar medan längderna är varma. Ca 75 st

Nötkakor

200 g smör eller margarin

1 1/2 dl socker

2 dl nötkärnor

4 dl vetemjöl

Garnering:

1/2 nötkärna

Mal nötkärnorna, blanda sedan ihop alla ingredienserna till en deg. Rulla små kulor och lägg på smord plåt. Tryck ner en halv nötkärna i varje kaka.

Grädda i ganska svag ugnsvärme 175 i ca 8-10 min.

Muscovadohjärtan

ca 40 stycken

Ingredienser
    200 g vetemjöl
    100 g Dansukker Mörkt Muscovadoråsocker
    125 g smör
    1 äggula
    1 tsk Dansukker Vaniljsocker

Garnering
    Dansukker Flor med jordgubbsmak
    vatten

Blanda samman vetemjöl, muscovadoråsocker, smör, äggula och vaniljsocker till en deg. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylskåp i 1 timme.

Kavla ut degen, ca 2 mm tjock, och tag ut hjärtan med mått. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200° i ca 5 minuter. Låt svalna på galler.

Blanda samman flor med jordgubbssmak och lite vatten och garnera kakorna.

Polvorones
    2,3 dl smör
    1 dl florsocker
    1 msk vaniljsocker
    1 tsk mald kanel
    5 dl vetemjöl
    1 dl pecannötter, hackade
    1 krm salt
    florsocker att strö över

Pecannötterna ger kakorna en särskilt härlig, nästan lite bränd smak. Det går också bra att använda valnötter.

Sätt ugnen på 160 grader. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker och kanel. Vänd ner mjöl, nötter och salt. Forma till 2-3 centimeter stora bollar. Placera dessa på en osmord bakplåt.

Baka i 20-25 minuter eller tills de blivit fasta och fått ljusbrun färg. Rulla dem i florsocker medan de fortfarande är varma. Låt dem kallna, helst på galler. Rulla dem i florsocker igen när de kallnat.
    Förvara i lufttäta burkar.

Det här behöver du:
    2½ dl vetemjöl
    2 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ dl socker
    100 gr smör
    kokosflingor

Gör så här:
    Sätt ugnen på 200 grader. Blanda vetemjöl, kakao och vaniljsocker. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt mjölblandningen. Arbeta ihop degen. Gör en rulle och skär den i 30 bitar. Rulla varje bit till en kula. Här kan ditt barn hjälpa till. Doppa varje kula i kokosen. Ställ kakorna på en plåt. Grädda kakorna 7-10 minuter.

• Mama72
    3busungar skrev 2007-12-15 22:44:31 följande:
    mama72:vet inte om det här exakt det receptet men det verkar någorlunda lika iallafall men är kopierat från ica kuriren..Cheesecake med pepparkakorAv: Lisa Eisanman Frisk och Monica EisenmanTyp: DessertKategori: BakatFoto: Roland Persson Ingredienser 8-10 bitar:ca 25 pepparkakor75 g smält smör800 g philadelphiaost 2 1/2 dl strösocker2 msk vetemjöl2 tsk vaniljsocker1/2 tsk salt1 tsk malen kanel1 tsk malen ingefära1/2 tsk malen kryddnejlika4 äggca 10 pepparkakorGlasyr100 g philadelphiaost 1 dl florsockernågra pepparkakor Så här gör du:Sätt ugnen på 175 grader. Kör pepparkakor och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.Rör ihop philadelphiaost och socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15?20 minuter eller tills kakan har stelnat något. Lägg försiktigt ut 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten. Grädda i ytterligare 35?40 minuter i nedre delen av ugnen. Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv. Kakan är godast om den får stå i kylen över natten. Blanda philadelphiaost och florsocker till glasyren. Bred den över kakan. Dekorera med pepparkakor.
    Tack!
  • qulan

Någon som har receptet på socker spån ??? jag har letat mig tokig vet inte vart jag har gjort av mitt ..

• Bebis juli 08
    Mistoffelees skrev 2007-11-29 20:07:01 följande:
    Ni som gjort Rocky Road Fudge, vad för slags mörk choklad använder ni?Har en massa 70% mörk choklad hemma(för mörk för att äta som den är tycker jag), blir det för beskt, är det bättre med typ marabous mörka choklad?
    Jag gjorde med mörk blockchoklad - det blev supergott!!
  • AnnaK

ett väldigt gammalt recept

Sockerspån

Tio ägg och 400 gr. (1 skålp.) florsiktadt socker vispas en halftimme; då det börjar hvitna, röres 400 gr. (1 skålp.) godt hvetemjöl däruti. Sedan utbredes denna smet i lagom stora bakelser på smorda plåtar att gräddas i ej för varm ugn; då de uttagas, krökas de öfver en träkafle, medan de ännu äro varma.

• qulan

Åhh tack tack !!

Få se om jag lyckas göra nått av receptet bara

AnnaK skrev 2007-12-16 12:44:52 följande:
    ett väldigt gammalt receptSockerspån Tio ägg och 400 gr. (1 skålp.) florsiktadt socker vispas en halftimme; då det börjar hvitna, röres 400 gr. (1 skålp.) godt hvetemjöl däruti. Sedan utbredes denna smet i lagom stora bakelser på smorda plåtar att gräddas i ej för varm ugn; då de uttagas, krökas de öfver en träkafle, medan de ännu äro varma.
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!