• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • Kaldorei

Fick inget svar i den andra julrecept tråden så jag postar väl samma fråga här.

**hm, jag satt precis å funderade lite. tänkte jag skulle koka kola å knäck imorgon. men kom på att vi kanske inte har nån bra kastrull till det. den vi har e jättestor sån gammal emaljkastrull. eller så har vi en liten aluminiumkastrull.... kanske inte blir så bra å koka i nån av dem....

men så kom jag på att vi ju faktiskt har en teflonwokpanna, dvs en stekpanna emd lite högre rundade kanter, undra om det går att koka i den?? nån som provat eller tror sig veta hur det kan funka??**

• Nessii
    Kaldorei skrev 2007-12-14 16:22:46 följande:
    men så kom jag på att vi ju faktiskt har en teflonwokpanna, dvs en stekpanna emd lite högre rundade kanter, undra om det går att koka i den?? nån som provat eller tror sig veta hur det kan funka??**
    Jag tror det kommer att gå alldeles utmärkt att göra knäck i en sån panna.. Knäcka på du.
  • annicavillhabeis
    Kaldorei skrev 2007-12-14 16:22:46 följande:
    Fick inget svar i den andra julrecept tråden så jag postar väl samma fråga här. **hm, jag satt precis å funderade lite. tänkte jag skulle koka kola å knäck imorgon. men kom på att vi kanske inte har nån bra kastrull till det. den vi har e jättestor sån gammal emaljkastrull. eller så har vi en liten aluminiumkastrull.... kanske inte blir så bra å koka i nån av dem....men så kom jag på att vi ju faktiskt har en teflonwokpanna, dvs en stekpanna emd lite högre rundade kanter, undra om det går att koka i den?? nån som provat eller tror sig veta hur det kan funka??**
    Ingen vanlig kastrull bara? det går utmärkt att koka knäck i. fast tror inte det spelar så stor roll egentligen vad man kokar den i, blir nog knäck vilket fall
  • Kaldorei

Hehe =) Jo, vi har vanliga kastruller, tänkte mest om det fastnar å sådär, å sen e dem så små dem vi har... antinge har vi små eller en jättestor..... därför jag kom på idé å göra i wokpannan.... får väl testa å se hur det blir =)

annicavillhabeis skrev 2007-12-14 16:48:24 följande:
    Ingen vanlig kastrull bara? det går utmärkt att koka knäck i. fast tror inte det spelar så stor roll egentligen vad man kokar den i, blir nog knäck vilket fall
  • Mamsingen

Vill bara varna för Leilas marmelad. Den blev rent ut sagt vidrig (och snordyr). Usch, blev så besviken

• Shaun the sheep
    MagdaA skrev 2007-12-14 15:19:12 följande:
    var köper ni cellofan?
    Jag köpte på Åhléns
    Vilmer ♥070529♥
  • FrippeFripp

hej hej!! har massor med vit choklad hemma..har ni något tips på vad jag kan göra för julgodis??=) Sen hur förvarar ni era grejjer ni gör? har varit idag på öb och köpt sånna fina gammeldags glasburkar..kan man bara lägga ner typ godis i dom? håller dom??
    TAcksam för hjälp ;Å

• ÄlskadeUnge

Tänkte bara höra med er som kanske är vana att baka, kan jag frysa ner en chokladtårta utan att den blir konstig? Alltså det är ju ingen fyllning eller nått utan bara "sockerkakan" eller vad man ska säga :)

• FrippeFripp

japp det kan du!! GAranterat, när ska ni ha den??=) jag brukar göra det och de funkar, låt den tina framme långsamt sen då du ska ha fram den

lajndan skrev 2007-12-14 22:15:19 följande:
    Tänkte bara höra med er som kanske är vana att baka, kan jag frysa ner en chokladtårta utan att den blir konstig? Alltså det är ju ingen fyllning eller nått utan bara "sockerkakan" eller vad man ska säga :)
  • ÄlskadeUnge

Okej, vad bra :) Måste baka ikväll för att hinna och vi ska ha den på söndag.. har så himla mycket att göra imorgon :/ tack för svaret Skrattande

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!