• Liselottang

Hur ung är för ung?

Läser så många olika trådar som handlar om unga mammor och ekonomi, äldre mammor och ekonomi, mognad, ansvar och skola/utbildning.

Svara med eller utan att ta hänsyn till ovanstående faktorer.

När är man gammal nog att få barn?

• Svar på tråden Hur ung är för ung?
  • Disela

Hmm, när man är mogen nog att inse att barnen växer upp, att de inte är små och "söta" hela livet. När man kan försörja både sig och barnet, när man på egen hand klarar av allt vad ett föräldrarskap innebär, när man har eget tak över huvudet och när man själv känner sig mogen.
    Jag är 21 och min dotter är drygt 4 månader. Vissa anser att jag är för ung, jag anser att jag är lagom. Vill kunna prata med min dotter när hon är 14 och har problem, vill kunna ut och leka i snön när hon är 4. Känner att 21 är en perfekt ålder just för mig.

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • anne h
    Liselottang skrev 2007-10-04 18:52:49 följande:
    Läser så många olika trådar som handlar om unga mammor och ekonomi, äldre mammor och ekonomi, mognad, ansvar och skola/utbildning.Svara med eller utan att ta hänsyn till ovanstående faktorer. När är man gammal nog att få barn?
    När man är mogen att ta hand om ett barn, när man inser att barnet går i första hand, när man på alla vis (ekonomiskt, känslomässigt, kunskapsmässigt mm...) ensam klarar av att ta hand om det på bästa sätt.
      är man gammal nog, oavsett hur många år man då är..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • moosen

Jag tycker det är upp till var och en.

Jag kan personligen säja att jag inte har någon utbildning, (hoppade av gymnasiet) och haar hattat mellan olika jobb.
    Hade ett jobb när jag blev gravid men fick sparken när dom fick reda på det.
    Vi hade bestämt innan att vi ville skaffa barn direkt då och vi klarar oss utmärkt!
    Vi flyttade mitt upp i allt och sambon skaffade nytt jobb, med sämre lön och vi kan till och med lägga undan pengar varje månad!

Jag får iofs inte minibeloppet eftersom jag hade ett bra heltids jobb för några år sen, men det blev ju inte super mycket mer...

Jag tycker snarare att det är en mognadsfråga. Man ska ha kommit förbi party tiden helt enkelt. Sen tror jag på att allt ordnar sig.

• kaksmulan
    susye skrev 2007-10-04 18:54:56 följande:
    man bör väl ha avslutat skolan o börjat jobba så man kan försörja sitt barn tycker jag
    word
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Johanna 87

det idealiska är väl att man hunnit gå ut skolan, "lekt av sig" lite och jobbat ett tag, sen finns det ju självklart 16åringar som blir jätte bra mammor och pappor, men det är ju en annan femma

• Idaaa1982

Tycker som så.. När man har egen bostad och är självförsörjande! När man kan ta hand om sig själv utan att leva på andra då kan man nog även ta hand om ett barn!

• SaramedM

Åldern är inte det viktiga
    Men alla som planerar barn måste kunna försörja dem och ha jobb och bostad.

• Markusmamma

Jag tycker det är upp till var och en.

det är bara en själv som vet när man är mogen för o vilja ha barn, finns ingen ålder tycker jag.

• silhuett

Jag tycker man är alldeles för ung när man är 14.
    Jag tycker man fortfarande är lite väl ung för det stora ansvaret när man är 16-17.
    Under tonåren utvecklas man så otroligt mycket, man blir ju en vuxen under den här tiden, och det tycker jag är viktigt att man får bli. Att man får göra misstag och lära sig av dem.
    För ett barn behöver ju vuxna föräldrar.

När man är 17-18 är man i princip vuxen, man har börjat få ta mer eget ansvar i livet och kan nog vara kapabel att ta ansvar för en annan människa.

Men det är ju också individuellt, så det beror på hur man är som person. Men jag tycker att när man _planerar_ barn så ska man vara myndig först.
    Sen händer det ju att man kan bli gravid väldigt tidigt, men då hoppas jag att man har myckt stöd och hjälp omkring sig från föräldrar och vänner.

• TyraPaloma

Jag tycker att gränsne går vid 15. Varför? Jo för innan man fyller 15 år får man i laglig mening inte ha samlag/sex.

Sen är det högst individuellt. Jag tror inte att alla som är 16 är mogna för barn. Långt ifrån alla är det.

Min mamma var 15 när hon blev gravid. Det gick bra. Jag var 17, det är snart 5 år sedan nu. Mina barn får väl utdöma om sådär 10år hurvida jag lyckats eller ej, det är ju egentligen inte uppp till mig att bedöma. Jag hoppas ju såklart på ett positivt omdöme.

Svar på tråden Hur ung är för ung?