• Liselottang

Hur ung är för ung?

Läser så många olika trådar som handlar om unga mammor och ekonomi, äldre mammor och ekonomi, mognad, ansvar och skola/utbildning.

Svara med eller utan att ta hänsyn till ovanstående faktorer.

När är man gammal nog att få barn?

• Svar på tråden Hur ung är för ung?
  • OoCarinoO

För det första är det upp till var och en. Jag var 18½ när min första kom för 5 år sen (fyllde år igår)

Men han har en kusin som föddes på sommaren innan han, då var hans mamma 16½.
    Hon har inte fixat rollen som förälder... tyvärr..
    Hon ville mest bli med barn pga uppmärksamheten man får då, hon har tyvärr gjort detta 2 gånger till, men fixar det fortfarande inte. Vill inte gå in på hur. Jag har dessvärre ingen kontakt mer med henne pga detta.

Så det är nog mest individuellt.

Idealiskt är det kanske om man har bostad, jobb, körkort och fast förhållande.
    Men nu är det ju inte så det börjar för alla.
    Jag menar, jag hade jobb och fast förhållande när min första kom in i magen. men bodde hos min mor gjorde vi båda. det funkade för oss och kunde bygga upp ett litet start kapital för oss och våran bebis. så fick vi vårat eget 2 mån innan han kom *perfekt*

lite ot bara

min personliga åsikt är väl att man kanske bör ha avklarat högstadiet åtminstånde under 17 tycker jag känns ungt. men men.. nu är jag 23, snart 24 och har 4 små killar! Och allt funkar super bra!

ha detbra alla mamz!

• issabelle

de finns dom som är 19 å mogna nog till att ta ansvar för ett barn, medans de finns dom som runt 30 å jätt omogna.
    själv var jag 21 när jag fick natalie. vart ifrågasatt av endel i min föräldragrupp för att jag var ung.dom tyckte man skulle ha fast jobb, hus, veta vad man vill med livet!

jag har fast jobb, vet vad jag vill med mitt liv!

vart så less!!!

• Tiiina86

beror på, finns dom som mognar och tar sitt ansvar och så finns dom som inte alls klarar av ett barn vid så tidig ålder. 
    ja vart gravid som 15åring och har klarat av det som helt ensamstående

• Isalel

tycker att man ska gått ut grundskolan, och helst gymnasiet med...
    tror många unga är superbra föräldrar, men jag tycker att man ska kunna försörja sig själv, ha eget boende och ha levt ett litet tag iallafall...
    Om man går direkt från grundskolan till föräldraliv så tror jag att man i slutändan ångrar att man inte fick vara barn klart!
    Men vill förtydliga att det mesta ett barn behöver är kärlek och omsorg och det kan en 15 så väl som 45 åring ge...

• feb05

jag var 18 när mitt första barn kom o 20 när mitt andra kom o jag anser som många andra skrivit att åldern har inget med mognad o göra. så länge man kan ta hand om ett barn o inser ansvaret för det. jag gick inte ur skolan o min gubbe o jag hade bara varit ihop i 5 månader när jag blev gravid men det har funkat hur bra som helst är på vårt 4 år nu ihop, min gubbe fick fastjobb strax efter jag blev gravid men jobbade innan dess oxå. jag själv läste upp mina betyg när pojken började på dagis o fick mig en utbildning samtidigt som jag väntade bebis nummer två. så inget är omöjligt. men det bästa är ju om man gått ur skolan som sagt o så. men mognads mässigt finns ingen ålder.

• Wicke
    När man som någon tidigare skrivit, förstår att barn inte är något man kan sätta i andra hand, de går alltid först. När man känner att man har kärlek att ge, inte är ute efter att få. När man har möjlighet att ge upp en del av sitt eget för någon annan och dennes behov och även inse att man får något, helt ovärdeligt för att man gett upp den delen av sitt eget då tycker jag att man är "redo" för barn.
    Dt går inte att säga vid vilken ålder man känner detta. En del förr en del senare.
    "Att vara mamma/förälder är ingen ålder"!
    ¤You can have a piece of me-Watch Out!!!¤
  • Solitär
    Liselottang skrev 2007-10-04 18:52:49 följande:
    Läser så många olika trådar som handlar om unga mammor och ekonomi, äldre mammor och ekonomi, mognad, ansvar och skola/utbildning.Svara med eller utan att ta hänsyn till ovanstående faktorer. När är man gammal nog att få barn?
    Man är redo för att få barn när följande förutsättningar är uppfyllda:

1) Man kan försörja barnet
    2) Man känner sig redo

Om något av dessa två kriterier inte är uppfyllda, är man för ung för att skaffa barn.
  • 3mily

Jag anser att man inte ska vara under 15 när man skaffar barn.
    Min bästis fick barn när hon var 16 och min lillebror fick barn när han var 15 och de ahr gått bra för båda och andra jag känner i samma ålder men jag anser inte man ska vara yngre.

Liselottang skrev 2007-10-04 18:52:49 följande:
    Läser så många olika trådar som handlar om unga mammor och ekonomi, äldre mammor och ekonomi, mognad, ansvar och skola/utbildning.Svara med eller utan att ta hänsyn till ovanstående faktorer. När är man gammal nog att få barn?
  • Eme91

Håller med 3mily inte under 15..

Mamma i mars =) *
  • I Love You Three

Jag tycker 18, främst för att skolan oftast börjar bli klar då.. man har hunnit med lite sommarjobb sånna saker.. kommit in lite grann i vuxen livet. Jg är själv 19 och fick mitt första barn för 5 månader sen

Svar på tråden Hur ung är för ung?