• Liselottang

Hur ung är för ung?

Läser så många olika trådar som handlar om unga mammor och ekonomi, äldre mammor och ekonomi, mognad, ansvar och skola/utbildning.

Svara med eller utan att ta hänsyn till ovanstående faktorer.

När är man gammal nog att få barn?

• Svar på tråden Hur ung är för ung?
  • Josefin86

Håller också med, INTE under femton, bra att vara lite ÖVER femton också så man kanske hinner vara tonåring en stund, men det finns ju jätte många mammor som klarat föräldrarskapet galant trotts 15 års ålder, så jag drar inga streck över någon

• HellviHumle

Och ännu fker som inte klarat av det.

Josefin86 skrev 2007-10-18 13:23:25 följande:
    Håller också med, INTE under femton, bra att vara lite ÖVER femton också så man kanske hinner vara tonåring en stund, men det finns ju jätte många mammor som klarat föräldrarskapet galant trotts 15 års ålder, så jag drar inga streck över någon
  • jerseyko

När man kan ansvara över sig själv är man mogen att även ansvara över ett barn.

Kan man inte ha mat på bordet till sig själv så ska man inte placera fler stolar vid matbordet.

• Elvis Mamma

Jag tycker nog att under 15 är för ungt, jag var själv 16 när min son föddes å de har gått jättebra men under 15 känns lite väl ungt

Stolt ung mamma till Elvis 060409
  • lindansare

Inte för att jag är en ung mamma - men har däremot vänner som är (var) unga mammor. Om man är mogen nog är ju individuellt. Min syster som är 27 är inte mogen ännu, en av mina vänner som är 20 är definitivt mogen. Däremot tycker jag att ekonomiska aspekter är en viktig måttstock. Man bör kunna försörja sitt barn och inte behöva lita till att samhället skall göra det. Det kan ju vara en faktor som talar för att åtminstonde en av föräldrarna bör ha en inkomst och därmed gått ut gymnasieskolan.

• Ditaa

18-19 år tycker jag är ungt...jag tror att vilka val man gör i livet präglar vilken mognad man har och inte åldern.

• Okaa san

om man nu måste dela in de i grupp..så tycker jag att är du under 17 är du FÖR ung. men fortfarannde ung är du när du är 17.
    annars så tycker jag att de som är viktigt är att man har ekonomi till att kunna ta hand om ett barn, dvs, mamma är ingen ålder det är något man är.

• SnyggEric

19 år min gräns angående vad jag tycker är för ungt.

Eric är snygg idag.
  • BF 2008 02 23

Jag tycker man ska ha provat ha ansvar för sitt eget liv först; kunna sköta ekonomi, hem, arbete. Det gäller pappan också.
    Och det finns dom som flyttat hemifrån tidigt och hunnit lära sig detta men knappast när man är 16.
    Att ha en ekonomi som klarar av att försörja ett barn. Soc är inget alternativ för ett barn.

Dessutom ska båda föräldrarna vara mogna nog att klara av att ordna en fin relation mellan respektive förälder och barn samt växelboende med allt vad det innebär och jada, jada, som kan komma att krävas ifall man separerar i framtiden.

• sabina1983
    jerseyko skrev 2007-10-19 08:02:18 följande:
    När man kan ansvara över sig själv är man mogen att även ansvara över ett barn.Kan man inte ha mat på bordet till sig själv så ska man inte placera fler stolar vid matbordet.
    det där va ett bra svar
Svar på tråden Hur ung är för ung?