• sarah

Fläskfile + sås

Jag ska göra potatisgratäng med fläskfile och vill ha lite tips.
    Jag brukar alltid kryffa filen, ytsteka och sen in i ugn.
    Men kan man göra något annat gott?
    Vill gärna ha tips på marinader/kryddor som blir gott till gratängen.

Sen efterlyser jag också en god sås till detta, kall eller varm

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Fläskfile + sås
  • bebbe made in italy

brukar ta creme fraiche, vitlök svartpeppar och salt och röra ihop. Mums så god kall sås!!!

• Mariarv78

Hej!
    Helstek filén i ugnen, skär sedan upp den i skivor som är ca 2 cm tjocka. Placera ut dem i en ugnsfast form. Skär upp soltorkade tomater och salami, samt fäska champinjoner, bryn champinjonerna i stekpanna innan. Rör ihop soltorkade tomater, salami & champinjonerna med riven västerbottensost el. någon annan smakrik ost. tillsätt lite olivolja samt lite vinäger.

Låt det stå i ugnen & gojsa till sig i 20 minuter, men kolla så att filén inte blir torr.

Kan serveras med vilen sås som helst! Det blir ju lite sås/sky i formen oxå!

Lycka till!

• Ziitoo

Skär fläskfilén i 2cm "tjocka" bitar och linda sen bacon runt och stek, det är supergott. Till det brukar jag köra bearnaisesås(eller hur det nu stavas) och tsatsiki. Du kan ju även köpa frityrsmet och göra friterad fläskfilé. eller varför inte inbackad fläskfilé, MUMS! =)

Längtan är obeskrivlig!
  • bebbe made in italy

ja smördegsinbakad fläskfille med god sås och champinjoner. MUUUUUMS

• sarah
    bebbe made in italy skrev 2007-10-10 13:34:08 följande:
    ja smördegsinbakad fläskfille med god sås och champinjoner. MUUUUUMS
    Hur gör man det?????
    och kan man ha ngt annat än champinjoner? min man får ont i magen av Champinjoner (läs han avskyr champinjoner)
  • Marija79

Gör en skåra längs hela fläskfilén, blanda crème fraiche, peppar, salt och dill och fyll i skåran.Kryddda fläskfilén innan och smörj in med flytande margarin.
    In i ugnen på 175C till den får fin färg.
    Stekt klyftpotatis eller grattäng till det!
    Kall sås:
    1 crème fraiche
    1msk mango chutney green label från Sharwoods
    1tsk majonäs
    lite peppar och salt

Enjoy!

• sarah

åhhh jag är ju alldeles hungrig nu ju!!!

• annca

Väldigt enkelt:
    Skär filén i medaljonger och marinera i CajPs grillsås.
    Stek hastigt.
    Fräs ur pannan med lite vermouth, smula i ädelost och några torkade trattkantareller och späd med grädde. Red ev med lite redningsmjöl. Lägg i medaljongerna igen. Låt bli varmt men inte koka igen. Smaka av med svartpeppar.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • bebbe made in italy

man skär fläskfillen i skivor och steker och sedan kavlar man ut en smördegsplatta, lägg valfri sås (tex den jag skrev innan) i botten och varva med fläskfille och såsen. baka ihop smördegen så det blir ett paket lixom och in i ugnen tiden står på smördegspaketet... Ha typ hasselbackspotatis till, svingott. jag tål inte champinjoner men älskar det ändå får oxå ont i magen, (har chrons sjukdom)

• PerG

Går det inte med kantarellsås istället?.. ;)

Det är iallafall otroligt gott till fläskfilé (går lika bra med fläskkotlett också för den delen.. ;)

sarah skrev 2007-10-10 13:42:25 följande:
    Hur gör man det?????och kan man ha ngt annat än champinjoner? min man får ont i magen av Champinjoner (läs han avskyr champinjoner)
  • Mollymajs

Du kan gör smördegsinbakadfile med fyllning av valfri smältost eller. Vi brukar göra på crembonjuor svampost men vitlök eller anann går lika bra. jätte gott med potatisgratäng till.

Stek filen först runtom nästan helt klar. Skär en skåra sen längsmed hela filen o fyll med osten. linda in den i smördeg och ungsbaka. MUMS

• MissMartin

Jag har ett tips på en SUPER GOD sås om ni tycker om vitpeppar!

Vitpepparsås
    1-1½ tsk krossad vitpeppar (jag brukar krossa själv i en mortel)
    1 hackad gul lök
    3 dl grädde
    1tsk svart vinbärs gelé
    salt

Fräs lök och vitpeppar i smör.
    Häll över grädden.
    Koka upp och låt koka tills grädden tjocknat tills sig.
    Häll i gelén och låt den smälta med.
    Smaka av med lite salt.

Smaklig måltid!

• Tuzza

Jag brukar bryna filén runt om i stekpanna, med lite kryddor. Sen lindar jag in den i bacon, lägger i en smord form. Runt om lägger jag stekta champinjoner. Sen åker allt in i ugnen i ca en timme. 225 grader.

• eileme84
    Mollymajs skrev 2007-10-10 21:20:51 följande:
    Du kan gör smördegsinbakadfile med fyllning av valfri smältost eller. Vi brukar göra på crembonjuor svampost men vitlök eller anann går lika bra. jätte gott med potatisgratäng till. Stek filen först runtom nästan helt klar. Skär en skåra sen längsmed hela filen o fyll med osten. linda in den i smördeg och ungsbaka. MUMS
    åh det lät ju inte helt fel :S
Svar på tråden Fläskfile + sås