• Anonym (orolig)

huvudförhandling

Finns det någon som nyss varit upp i huvudförhandling i vårdnadstvist och har lust att berätta hur detta går till.Efter nästan 4 års vårdnadstvist med turer fram och tillbaka i rätten mm är det dags för HF den 17 okt, och jag är skitnervös. Hoppas någon kan lugna mig lite...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-16 14:44:09:
    I morgon 17/10 kl 10.00 är det dags och jag har så himla ont i magen.Känns som om hjärnan är alldeles tom pga alla tankar.

• Svar på tråden huvudförhandling
  • Tessa17

Jag skall också på huvudförhandling till TR nästa vecka och är oroligt.Du är inte ensam.Hoppas det går bra.

• Anonym (orolig)

Tack Tessa 17. Vad handlar din förhandling om? Min handlar om det ena barnets boende+ensam vårdnad. Hoppas det går bra för dig med.

• Anonym (Frustrerad)

Har inte ditt ombud berättat för dej hur det går tillväga? Jag ska dit till våren någon gång. Jag tror att man ska prata för sig själv mycket mer än inför interimbeslut. Dessutom kan man ha med vittnen som vittnar för att man är en bra förälder och har fin kontakt med barnet. Man frågas väl ut varandras ombud antar jag, fast ombuden svarar inte lika mycket åt en utan man ska svara o prata själv så det gäller att va förberedd.

• Anonym

Jag har nyligen varit hos hovrätten och vann där.
    Men det var helt annat..boende och ensam vårdnad var klart redan,jag vann att pappan hade noll umgänge.

• Anonym (orolig)

Anonym (frustrerad) Jo min advokat har berättat för mig men jag skulle vilja få lite tips på er som varit med om detta. Min advokat har sagt att många tycker att detta är det värsta dom varit med om. Jag har 3 vittnen med mig men har ju ingen aning om vad pappan kommer med för folk och vet inte hur jag ska orka med hans lögner ännu en gång då han är en världsmästare på att manipulera folk. Förstår ej heller vem som skall kunna vittna till hans fördel då han aldrig haft sin sambo eller någon annan med då vi träffats. Är så himla orolig för detta...

• Anonym (Frustrerad)

(orolig): Tänk istället på vilket helvete ditt liv skulle vara om detta aldrig blev klart! I längden kommer det att bli det bästa även om det är jobbigt en tid. Förhoppningsvis är väl detta sista stadiet. Jag har oroat mig på precis samma sätt som du, men försök att ta det lugnt när du pratar och känn efter. Det gör inget om man blir berörd. Ta upp exempel på situationer när du har velat göra på ett annat sätt än pappan därför att du vet bättre vad som är bra för ditt barn. Man kan ju aldrig komma överens med motparten och ju desperatare han bli desto mer smutskastning blir det, men visst är det skönt att få upprättelse och berätta om saker som pappan ex påstår från sin egen synvinkel. Det är ju det rätten går på. Gå på din intuition.

• Anonym (orolig)

Tack (anonym frustrerad) för ditt svar. Jag ska tänka på att jag gör detta för mitt barn och att det här förhoppningsvis ska vara det sista man får gå igenom efter ca 4 års helvete med pappans lögner. Min advokat ringde i dag och pappans advokat hade hört av sig om vi inte kunde komma överens utan huvudförhandling.Varför gör han detta då han vet att vi har noll samarbete ? Är han kanske rädd att "förlora" i en HF ? Vi har ej kunnat komma överens innan och jag och barnen skall alltid göra som pappan säger. Han kan aldrig gå med på mina förslag. Jag skall kämpa in i det sista för barnen!!!

• Tessa17

Min förhandling handlar om vårdnad och umgänge.Jag har utredaren från Familjerätt som vittne vi skall på förhör under sanningsförsäkran. Det är klart att jag är nervös, jag vet inte vad förvänta sig. Skall ha en sammanträde med min advokat innan vi går dit.

• Marcupilami

Har varit på muntlig förberedelse + huvudförhandling i tingsrätten och sen huvudförhandling i hovrätten för att knäppskalle-exet stämde mig och sedan överklagade. Det gällde vårdnad/boende/umgänge om vårt barn. Han förlorade.

1. Rättens ordföranden/domaren drar dagordningen.
    2. Båda ombuden gör sakframställan. Den som är käranden (har stämt) börjar först.
    3. Vittnesförhör med parterna. Käranden börjar med sitt ombud. Svarandens ombud förhör sedan.
    3. Forts. Svaranden börjar partsförhör med sitt ombud och blir sedan förhörd av kärandens ombud.
    4. Vittnen kallas.
    5. Slutplädering från ombuden, käranden börjar.
    6. Domaren meddelar när domen finns att tillgå. Då kan man ringa till kansliet och få domen.

7. När domaren och de andra så önskar, kan de ställa frågor när som helst under rättegången.

dator heter det. datOR...
  • Trollet i skogen

Alla vittnen dina och ex mannens ska du veta om före. Det måste man medela rätten och advokaterna.

Det är lite som på TV, utom att man inte behövde gå fram till ett vittnes bås. Du får ha med dig personer som lyssnar eller är stöd för dig, om dom ska vittna får dom sitta utanför före vittnesmålet.

Det går ut på att du ska visa att du har "rätt" varför du ska ha vårdnaden/ umgänget eller vad ni är i rätten för.

Lycka till!!

Svar på tråden huvudförhandling