• Kattöga

Dexofen/Citodon - hur ofta vågar ni ta?

Har så grymt ont i ryggen, och lyckades (efter mycket tjat) få min MVC-läkare att skriva ut Dexofen.

Men han var ytterst skeptisk, och varnade mig för att man kan bli beroende av dem.

Jag fick inga riktlinjer om hur ofta man kan ta dem... Så där står jag nu med mina Dexofen, och har inte vågat ta någon än. Jag har 10 v. kvar, och förstår inte hur det ska gå till med min ryggvärk...

Vad har ni fått för riktlinjer av era läkare, ni som fått Dexofen eller Citodon utskrivet??
    Hur ofta, och under hur lång tid?

• Svar på tråden Dexofen/Citodon - hur ofta vågar ni ta?
  • Bonanza

Är det inte lite dumt att ha ont i onödan, när det faktiskt är helt ok att äta dexofen/citodon under graviditeten?!

Tiramisú Con Amore skrev 2007-10-13 19:51:21 följande:
    örstår vad du menar själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att det ens kan vara bra för barnet, även om man har ont. Som sagt jag har migrän och jag skulle aldrig ens ta en tablett av de medicinerna oavsett om någon sagt att det ska vara okej. Vill knappt ta vanlig Alvedon och därför brukar jag inte ens ta det när jag får migrän.
    Som svar på TS: jag åt 1-2 tabletter citodon om dagen de sista tio veckorna. Oftast 1,men vissa dagar 2. Ungen föddes och var självklart perfekt!
    Underbara älskade...
  • Majagräddnos

Jag tycker att du skulle ringa sjukvårdsupplysningen eller din läkare som skrev ut tabletterna istället för att fråga på ett internetforum. Inget ont om alla svar, många har säkert koll på sina egna tabletter men jag skulle inte lita på någon annan än en person med legitimerad medicinsk/farmaceutisk utbildning.

• Tiramisú Con Amore
    Bonanza skrev 2007-10-13 19:54:27 följande:
    Är det inte lite dumt att ha ont i onödan, när det faktiskt är helt ok att äta dexofen/citodon under graviditeten?! Som svar på TS: jag åt 1-2 tabletter citodon om dagen de sista tio veckorna. Oftast 1,men vissa dagar 2. Ungen föddes och var självklart perfekt!
    Man gör ju så klart som man vill men TS verkar lite osäker i alla fall i detta läge. Har själv tagit Citodon efter min halsoperation och jag vet hur man mår av dem också, de är alldeles för starka. Tänker bara på bebisen i magen men alla gör vi våra val.
    ღ ♥ ღ Vi väntar en POJKE med BF 5/1-08 ღ ♥ ღ
  • Modesty B
    Tiramisú Con Amore skrev 2007-10-13 19:51:21 följande:
    Förstår vad du menar själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att det ens kan vara bra för barnet, även om man har ont. Som sagt jag har migrän och jag skulle aldrig ens ta en tablett av de medicinerna oavsett om någon sagt att det ska vara okej. Vill knappt ta vanlig Alvedon och därför brukar jag inte ens ta det när jag får migrän.
    Men du vet att om du tex får feber så är det bättre för barnet i magen att du tar febernedsättande, än att temperaturen blir för hög inne i kroppen?
    ღ Isac ღ
  • Tiramisú Con Amore
    Modesty B skrev 2007-10-13 19:58:15 följande:
    Men du vet att om du tex får feber så är det bättre för barnet i magen att du tar febernedsättande, än att temperaturen blir för hög inne i kroppen?
    Jaaa det kan jag verkligen tänka mig att det är
  • Bonanza
    Tiramisú Con Amore skrev 2007-10-13 19:57:39 följande:
    Man gör ju så klart som man vill men TS verkar lite osäker i alla fall i detta läge. Har själv tagit Citodon efter min halsoperation och jag vet hur man mår av dem också, de är alldeles för starka. Tänker bara på bebisen i magen men alla gör vi våra val.
    Man måste klara av att existera också, trots smärtan. Jag mådde inte alls märkligt av citodon, det bara lättade smärtan en bråkdel. Någon som inte alls förstår TS smärta tycker jag faktiskt inte att hon ska lyssna på, däremot på alla de som ätit dessa läkemedel med bra utgång, eftersom det inte är farligt.

TS - jag glömde skriva att jag fick dexofen den här gången, men behövde knappt ta några alls. Men de fick jag ta fram tills två veckor innan förlossningen, och så skulle jag följa reglerna på bipackssedeln helt enkelt.
    Underbara älskade...
  • Majagräddnos

Apotekets information om läkemedel kan man ringa dygnet runt. Tror att en legitimerad apotekare skulle kunna hjälpa dig vidare också 0771- 450 450

• Tiramisú Con Amore
    Bonanza skrev 2007-10-13 20:00:41 följande:
    Man måste klara av att existera också, trots smärtan. Jag mådde inte alls märkligt av citodon, det bara lättade smärtan en bråkdel. Någon som inte alls förstår TS smärta tycker jag faktiskt inte att hon ska lyssna på, däremot på alla de som ätit dessa läkemedel med bra utgång, eftersom det inte är farligt.TS - jag glömde skriva att jag fick dexofen den här gången, men behövde knappt ta några alls. Men de fick jag ta fram tills två veckor innan förlossningen, och så skulle jag följa reglerna på bipackssedeln helt enkelt.
    Som sagt alla gör vi våra egna val, och tur är väl det
  • Anki71

Vill bara säga att jag har tagit dexofen ända från början pga op av diskbråck. Jag åt starkare tidigare och fick dessa när ja blev gravid, jag tar 2st om dagen tillsammans med 1g alvedon.. Är hjälpsam även mot foglossningen som jag dras med, min läkare sa att jag kunde öka med två st men att bebisen KAN bli lite orolig efter födseln pga att det är vanebildande. Är nu i v 31.

• Lillsnuttan

Dexofen innehåller ett ämne som heter Dextropropoxifen. Det är en opioid besläktat med tex morfin. Det finns ingenting som styrker att barnet i magen kan ta skada av det. Däremot är dextropropoxifen ett medel som många kan vara överkänsliga mot och därför skrivs det inte ut lika ofta som förr. Det har skett många dödsfall pga detta ämne. Därför finns det lite man kan tänka på innan man äter det som gravid - Kan jag eller barnet vara överkänslig?
    FAROR-

Överkänslighet mot aktivt innehållsämne eller mot något hjälpämne.

Patienter med missbruk (av alkohol eller läkemedel).

Patienter med depression med suicidbenägenhet eller suicidförsök i anamnesen.

Samtidig användning av alkohol eller av vissa läkemedel (se Varningar och försiktighet och Interaktioner).

Effekt och säkerhet har ej fastställts hos barn. Dexofen ska därför inte användas till barn.

Lägg märke till det sista...

• Kattöga

Tack för alla svar. Uppskattar att få info om vad andra blivit rekommenderade av sina läkare.

Jag ringde f.ö. och hörde med dem på Apoteket, men de kan "bara" det som står i Fass - och det har jag kollat upp på webben.
    Dexofen är A-klassat, d.v.s. man har inte sett några skador under graviditet - men det finns ju inga garantier, förstås, så är det ju.
    Det står också att det finns risk för beroende, men det finns ingen beskrivning om hur man kan använda preparatet för att undvika beroende. (Fass brukar heller inte innehålla den typen av information.)

En del erfarna läkare har genom studier av sina patienter kunnat se var ribban för beroende ungefär kan tänkas ligga (även om det naturligtvis är olika för olika individer) och kan därför rekommendera hur man ska använda läkemedlet, men det är inte alltid möjligt att hitta en som är erfaren vad gäller just ett specifikt preparat. Den läkaren jag har kontakt med har inte kunnat hjälpa mig med detta, därav min fråga.

Jag tror de flesta resonerar så att ju färre läkemedel under graviditeten, desto bättre - och det gör jag också. Jag tycker man ska vara _mycket_ restriktiv med läkemedel under graviditet. Dessvärre kan man hamna i situationer i livet, t.ex. p.g.a. sviter efter olyckor, där man inte klarar av det utan läkemedel.

Ni som också har så ont, vet säkert vad jag pratar om...
    *Kram* på er alla som känner igen er.

Svar på tråden Dexofen/Citodon - hur ofta vågar ni ta?