• sommarblomma1

    Lista band i färger för olika ändamål

    Hjälp mig att göra listan komplett!

    Listan bygger på följande struktur:
    Färg - ändamål - vart kan man skänka pengar?


    Rosa bandet - bröstcancer - bröstcancerfondenRöda bandet - AIDS - UnicefVita bandet - kvinnomisshandel (även fattigdom) - UnifemGröna bandet - kvinnor med gynekologisk cancer - GynsamsJag vet även blå för prostatacancer, men vart skänker man pengarna?

    Lila verkar stå för trafficking och fibromyalgi, men vart skänker man pengarna för dels trafficking och dels fibromyalgi?

    Fler färger? med vilka ändamål och vart vänder man sig?
  • Svar på tråden Lista band i färger för olika ändamål
  • Fikonrumpa

    Tycker allt det här med band e skitrörigt Hade varit kanon om det inte blev en salig röra Dels har vi färgerna som har flera diagnoser Lila är som sagt fibromyalgi men även Epelepsi, ADHD och Alzheimers och våld i hemmet Vit har alzheimers (men även Lila som Fobromyalgi) Blå är ME/CFS (neurologisk sjukdom) men även prostatacancer och barnmisshandel. Rött drogmissbruk och hiv-aids Och de som har massor. Grön verkar vara mkt olika. På engelska wiki stod tom för varierande sjukdomari. Underlivscancer (halva autismbandet kan vara grönt och andra pusselbitar (som är symbolen för autism. men hitta denna en.m.wikipedia.org/wiki/Green_ribbon Sen hitta jag denna Bärnsten Blindtarmscancer Svart Melanom Svart och rosa Benmärgsdonator Blått och silver Lever med cancer Blått och vitt Tonåring och cancer Brun Kolon/rektalcancer Mörk blå Koloncancer Guld Barncancer/cancer i barndomen Grått Cancer i hjärnan Grön Cancer i njuren Elfenben-burgund-elfenben randig Cancer i svalg, huvud och nacke. Lavendelblå Cancer förståelse/cancer medvetande Ljus rosa och blå Manlig bröstcancer Ljusblått Prostatacancer Lime grönt Lymfom, Non-Hodgkins lymfom Limegrönt och akvamarin Vuxen stamcellsdonator Orange Leukemi eller hudcancer Orkidée (violett) testikelcancer Persika Livmoderhalscancer Pärlvit Lungcancer Vintergröna Cancer i mage, esofagus Purpur Bukspottkörtelcancer, Sköldkörtelcancer, Röd-vit-röd randig leukemi och lymfom "teal" och rosa Ärftlig bröstcancer, kombination av gynekologisk och bröstcancer Vit Ben och benmärgscancer Gul Sarcoma, läppcancer, cancer i urinblåsa, lever. Länk var man kan köpa diverse cancerattiraljer. Jag har inte själv köpt något från dem och kan inte lämna några som helst garantier. Jag har med länken endast därför att den innehåller ovanstående sammanställning. En annan länk här till en välgörenhetsorganisation.

  • Fikonrumpa

    Sorry att inlägget blev som det blev. Av någon anledning så har mellanslag och radbyten och guf vet allt försvunnit och vet inte hur och om jag kan ändra det.

  • Fikonrumpa

    www.firemountaingems.com/encyclobeadia/beading_resources.asp en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_awareness_ribbons Två superbra listor där man kan se precist hur komplext det är. Väldigt mkt under varje färg. En fråga som rör ämnet men ändå inte. Någon som vet vart man kan köpa såna o stor volym. Är lite halvt passiv medlem i en förening och känns som att man borde sälja dessa banden för att hjälpa till att få upp folks ögon för det. Tänkte värt att chansa i att fråga här. Annars får jag jaga vidare

  • Zarutt

    Lila bandet är även Epilepsi.
    Sen tror jag att gula bandet även står för endometrios. 

  • Ängla mamma

    Det grå bandet står oxå för hjärntumör. Min lillebror kollade upp färgerna, alla typer av canser har en egen färg.

Svar på tråden Lista band i färger för olika ändamål