• Sara Li

Varför vitt i stället för träfärgat?

Jag tycker det är jättefint när tak, golv och lister är träfärgade. Det verkar som om de flesta inte tycker som jag, utan istället vill bo i ett hem som närmast kan liknas vid ett sjukhus färgmässigt? Man ser på TV hur de målar fina naturfärgade tak med vitt, vitt, vitt... varför vill nästan ingen ha naturligt färgade detaljer i sina hem?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?
  • Sara Li
    Crazy Baby skrev 2007-10-17 16:03:02 följande:
    Jag tycker inte om träpanel av den anledningen att jag inte tycker om känslan av att bo i en bastu eller i en liten fjällstuga! Vi har vitlaserast vårat tak så vi se ådringen igenom, för helvitt känns för sterilt!
    Hellre fjällstuga än sjukhus.
  • Tutilure

Usch, jag avskyr furu, det är för mycket bastu och sommartorp över det hela, därför målar jag det hellre vitt.
    Vissa träslag kan vara helt okej, som t. e.x björk eller ek, men furu, blä!

Om man målar fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Tutilure
    Sara Li skrev 2007-10-17 16:05:32 följande:
    Vadå sjukhus? Jag har mycket vitt och inte påminner det om ett sjukhus.
  • Thursday

Sara Li skrev 2007-10-17 16:05:32 följande:

Nåja, jag har då aldrig sett ett sjukhus som hade vitmålad bröstpanel...
  • Sara Li
    Tutilure skrev 2007-10-17 16:07:20 följande:
    Vadå sjukhus? Jag har mycket vitt och inte påminner det om ett sjukhus.
    Thursday skrev 2007-10-17 16:08:19 följande:
    Nåja, jag har då aldrig sett ett sjukhus som hade vitmålad bröstpanel...
    Det var mest menat som ett skämt
  • annca

Håller med om att furu är väl mycket 70-tal, (skulel gärna byta vår furutrapp mot något roligare), men om man laserar den i stället för att täckmåla behåller man den vackra träådringen men får ändå något mer levande är "plastvitt".

Tutilure skrev 2007-10-17 16:05:47 följande:
    Usch, jag avskyr furu, det är för mycket bastu och sommartorp över det hela, därför målar jag det hellre vitt.Vissa träslag kan vara helt okej, som t. e.x björk eller ek, men furu, blä!
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Tutilure
    Thursday skrev 2007-10-17 16:08:19 följande:
    åja, jag har då aldrig sett ett sjukhus som hade vitmålad bröstpanel...
    Nej, precis.

Det blir ljust och fräscht med ljusa färger. Träpanel i taket t.ex. sväljer allt ljus och det blir bara murrigt och man upplever det som om taket är väldigt lågt.
  • Sara Li

Det verkar som om många anser att träfärgat = furu. Men det finns bok, björk, körsbär, teak, valnöt... ja en massa andra träslag. Jag gillar inte heller gulnad furu, men bok är otroligt fint tycker jag.

• Tutilure
    annca skrev 2007-10-17 16:09:57 följande:
    Håller med om att furu är väl mycket 70-tal, (skulel gärna byta vår furutrapp mot något roligare), men om man laserar den i stället för att täckmåla behåller man den vackra träådringen men får ändå något mer levande är "plastvitt".
    Ja, lasera är också fint.
  • Sara Li
    Tutilure skrev 2007-10-17 16:11:39 följande:
    Nej, precis. Det blir ljust och fräscht med ljusa färger. Träpanel i taket t.ex. sväljer allt ljus och det blir bara murrigt och man upplever det som om taket är väldigt lågt.
    Här är det då inte murrigt. Vi har förresten bara trätak i hallen och köket, i övriga rum är det vita tak, men de är i och för sig inte i trä.
Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?