• Sara Li

Varför vitt i stället för träfärgat?

Jag tycker det är jättefint när tak, golv och lister är träfärgade. Det verkar som om de flesta inte tycker som jag, utan istället vill bo i ett hem som närmast kan liknas vid ett sjukhus färgmässigt? Man ser på TV hur de målar fina naturfärgade tak med vitt, vitt, vitt... varför vill nästan ingen ha naturligt färgade detaljer i sina hem?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?
  • Thursday

Sara Li skrev 2007-10-17 16:12:16 följande:

Det verkar som om många anser att träfärgat = furu. Men det finns bok, björk, körsbär, teak, valnöt... ja en massa andra träslag. Jag gillar inte heller gulnad furu, men bok är otroligt fint tycker jag.
    Absolut, men nu har jag aldrig sett ett hus med innertak i annat träslag än furu, och sällan hört om någon som målat ekparketten vit heller. Utan när man målar vitt så är det i princip alltid furu som målas vit. Eller?
  • Tutilure
    Sara Li skrev 2007-10-17 16:12:16 följande:
    Det verkar som om många anser att träfärgat = furu. Men det finns bok, björk, körsbär, teak, valnöt... ja en massa andra träslag. Jag gillar inte heller gulnad furu, men bok är otroligt fint tycker jag.
    Många gånger är det ju furu som finns i hem, iaf sånt som man har i tak, i trappor m.m.
    Därför associerar man träfärgat med furu.

Men som jag skrev tidigare så finns det fina träslag också. Mina favoriter är björk och ek.
    Om man målar fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Flissi

Om 10 år är furun säkert jättemodern igen.
    Då sliter vi vårt hår & köper upp hela Byggaffärens lager med slipmaskiner & sandpapper.
    Då ska den vita övermålade furumonstertrappan bli naturlig igen.

Ja vi får väl se.
    Jsut nu & förhoppningsvis även om 10år tycker jag vitt är finare än furu.
    Dagen då allt ska slipas tillbaka till ursprungsskick bygger jag ett nytt hus!

• madebyinferno

Och här sitter jag och försöker övertala maken att måla vårat furutak på övervåningen vitt och ha den synliga takstolarna mörklaserade men det går tyvärr inge vidare

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • Bling1975

Skulle aldrig kunna ha ett mörkt tak, har som tur är inga trätak heller i huset. Det känns som om det blir ett lock på hela rummet. Högt i tak och vitt.

Däremot så har vi behållt våra originaldörrar i teak i hela huset. Sedan har vi ekparkett i alla rum och en hel del möbler i teak. Om man skulle ha mer trä så skulle det bli för mycket och helt platt och det är verkligen inte snyggt.

Gjorde misstaget i en tidigare lägenhet att lägga ekparkett i köket och sedan ha ekluckor på alla skåp inkl inbyggd kyl och frys. Det blir inte bra, man ser inte var golvet slutar och inredningen börjar.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Tutilure
    Flissi skrev 2007-10-17 16:16:47 följande:
    Om 10 år är furun säkert jättemodern igen. Då sliter vi vårt hår & köper upp hela Byggaffärens lager med slipmaskiner & sandpapper. Då ska den vita övermålade furumonstertrappan bli naturlig igen. Ja vi får väl se. Jsut nu & förhoppningsvis även om 10år tycker jag vitt är finare än furu. Dagen då allt ska slipas tillbaka till ursprungsskick bygger jag ett nytt hus!
    Det kommer den säkert att vara, men jag kommer aldrig tycka att furu är snyggt. Har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det. Är inte så lättpåverkad av vad som är mode och inne, jag köper/inreder med det som jag tycker är snyggt.
  • Tutilure
    Bling1975 skrev 2007-10-18 00:12:31 följande:
    Skulle aldrig kunna ha ett mörkt tak, har som tur är inga trätak heller i huset. Det känns som om det blir ett lock på hela rummet. Högt i tak och vitt. Däremot så har vi behållt våra originaldörrar i teak i hela huset. Sedan har vi ekparkett i alla rum och en hel del möbler i teak. Om man skulle ha mer trä så skulle det bli för mycket och helt platt och det är verkligen inte snyggt.Gjorde misstaget i en tidigare lägenhet att lägga ekparkett i köket och sedan ha ekluckor på alla skåp inkl inbyggd kyl och frys. Det blir inte bra, man ser inte var golvet slutar och inredningen börjar.
    Precis vad jag tycker också. Lock på hela rummet var en bra beskrivning.
  • chacha

vi har vitlaserat panel i vårt badrum vi bygger istället för att lacka vitt helt och hållet.... jag gillar inte heller gulnad furu....

• kobra

nä, furu går bort..vitt ska de va

• AnneSophie
    Sara Li skrev 2007-10-17 15:54:44 följande:
    Jag tycker det är jättefint när tak, golv och lister är träfärgade. Det verkar som om de flesta inte tycker som jag, utan istället vill bo i ett hem som närmast kan liknas vid ett sjukhus färgmässigt? Man ser på TV hur de målar fina naturfärgade tak med vitt, vitt, vitt... varför vill nästan ingen ha naturligt färgade detaljer i sina hem?
    Detaljer är fint. Gulnad furu är fult.
    Jag håller på, som vissa säkerligen redan noterat , på att utrota all ljusslukande gul furu i vårt hus.
    Resultatet är inte vitt som ett sjukhus. Inte alls. Det blir därimot ljust och fräscht. Gul furu ger ett sunkigt ofräscht och mörkt intryck.
    Lasering är ett alternativ, men jag har svårt för furuns prickighet.

Mitt favoritträslag är björk, sen ek.  
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?