• Sara Li

Varför vitt i stället för träfärgat?

Jag tycker det är jättefint när tak, golv och lister är träfärgade. Det verkar som om de flesta inte tycker som jag, utan istället vill bo i ett hem som närmast kan liknas vid ett sjukhus färgmässigt? Man ser på TV hur de målar fina naturfärgade tak med vitt, vitt, vitt... varför vill nästan ingen ha naturligt färgade detaljer i sina hem?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?
  • Freiya

då gillar väl TS mitt kök och pysselrum :P tr' tr' tr'. tyckte att det va fint i början, men nu skulle jag vilja måla det vitt :P

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Freiya

trä ska det stå:P

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • madebyinferno

Laserat trä tycker jag ser ofärdig ut, som man grundmålat och inte gjort klart...
    Vi har det så i duschen och det ska vitmålas snarast känner jag!

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • Murloc

Sjukhus är väl mer grönt.

Sjukusgrönt har väl alla hört talas om?

• Murloc

Sjukhus annars.

*spankar sina fingrar*

• k girl

Murloc: Men det är ju på OP! För att neutralisera det röda, grönt är en komplementfärg till rött.

Jag tycker nog att det blir lite väl mycket bastukänsla om man har mycket panel i furu till exempel. Men i huset vi håller på att renovera har vi till exempel en trapp i fernissad furu som vi inte kommer att göra någonting åt, den är faktiskt jättefin. I övrigt är alla paneler målade och det kommer de att få fortsätta vara.

MEN - vitt kommer inte innanför dörrarna till detta hus! (ok, taken ska få fortsätta vara vitmålade). Däremot naturpigment som ockra, umbra, caput mortuum och terra och en och annan järnoxidförening som engelskt rött.

Har någon förresten varit och besökt Anders Zorns hem? Där är nästan alla tak laserade i brunt, eller i gammal furu. Det är faktiskt jättevackert med den färgsättning och inredning de hade.

• AnneSophie
    Murloc skrev 2007-10-18 09:37:13 följande:
    Sjukhus är väl mer grönt. Sjukusgrönt har väl alla hört talas om?
    De sjukhus som jag har besökt har varit målade i piffiga pastellfärger, som rosa/aprikos/mintgrönt. Gärna med en målad bård också.  
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • uniMog

jag har egentligen inget emot furu i rätt sammanhang men just i tak och bröstpanel blir det så mörkt och trist efter några år. Då laserar jag det hellre mörkbrunt eller vitt. (mörkbrunt tak har jag iof inte provat det låter mörkt haha)

Lister och fönster får gärna vara trärena och möbler är nästan helgerån att måla Såg ett fantastiskt gammals ekskåp från 1800-talet med utsnidade detaljer som ägaren målade täckvit... då grät jag nästan.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • AnneSophie
    Pejgan skrev 2007-10-18 10:19:01 följande:
    Såg ett fantastiskt gammals ekskåp från 1800-talet med utsnidade detaljer som ägaren målade täckvit... då grät jag nästan.
    Gråter
    Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Champagne

Jag jobbar på sjukhus och har aldrig upplevt att det skulle vara mer vitt där än på andra ställen? Vår nya akutmottagning har fått starka accentfärger på fondväggar i lila och orange. Riktigt 70-tal med andra ord .

Jag älskar vitt! Det enda som blir kvar i vårt hus efter att vi renoverat färdigt , är vårt köksmöblemang av furu. Det ska dock målas gråblått så småningom när barnen blivit större och behovet av att slipa bordet varje år inte längre är nödvändigt.

Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?