• Sara Li

Varför vitt i stället för träfärgat?

Jag tycker det är jättefint när tak, golv och lister är träfärgade. Det verkar som om de flesta inte tycker som jag, utan istället vill bo i ett hem som närmast kan liknas vid ett sjukhus färgmässigt? Man ser på TV hur de målar fina naturfärgade tak med vitt, vitt, vitt... varför vill nästan ingen ha naturligt färgade detaljer i sina hem?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?
  • Gmml

Jag tycker träfärgat ger bastukänsla.
    Mycket finare med vitt....och ljusare oxå ju!

• Murloc

Annesophie

Ja, men det stämmer. Det känns smått äckligt måste jag säga.

• k girl

Fast förr (typ före 1950) var ju sjukhus vita för att det sågs som hygieniskt. Ingen ohyra, man såg fläckar och så vidare. Än idag har läkare vita rockar. Så det kanske inte är så konstigt att folk associerar vitt till sjukhus?

• uniMog

vitt = sterilt = sjukhus. Vitt och stålgrå metall

What do they need such good eyesight for anyway?
  • celine

jag blir piggare av vita miljöer, funkar som ljusteraphi på ngt sätt.
    Men jag har gärna små detaljer i ngt färgglatt eller mörkare detaljer.

• annca

Fniss!
    Och jag fungerar precis tvärtom - blir skitdeprimerad av vitt!
    Det måste vara någon färg. Kan vara ljust, mne någon färg!

celine skrev 2007-10-19 16:29:03 följande:
    jag blir piggare av vita miljöer, funkar som ljusteraphi på ngt sätt.Men jag har gärna små detaljer i ngt färgglatt eller mörkare detaljer.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • ming

Jag stör mig inte på träfärgat just, utan jag stör mig mer på speciella träslag.
    Typ ett bord i ek eller valnöt är ju fint, men furu är inte lika fint. Mest för att det gulnar efter ett tag.
    Och jag hade inte tyckt att ek hade varit fint heller om det var för mycket, dvs alla möbler, golv, tak och panel i ek.

• oxytocin
    Sara Li skrev 2007-10-17 15:54:44 följande:
    Jag tycker det är jättefint när tak, golv och lister är träfärgade. Det verkar som om de flesta inte tycker som jag, utan istället vill bo i ett hem som närmast kan liknas vid ett sjukhus färgmässigt? Man ser på TV hur de målar fina naturfärgade tak med vitt, vitt, vitt... varför vill nästan ingen ha naturligt färgade detaljer i sina hem?
    Visst kan det vara snyggt med "träfärg" om det inte är gulnad furu med kvistar i... Eklister är fint. Men vi har valt vita lister eftersom det får rummet att kännas större. Och det är billigare än ek.
  • Sarah84

Beror väl på hur just hemmet är för örvigt, ligger huset ingömt så ksulle ja inte vilja de så inne.

• vill bli mamma meddetsamma

jag gillar vitt just därför att alla andra färger framträder så rent i kontrasten! trä är också fint, men mer i form av detaljer och möbler tycker jag!

• frulan

Alla tycker väl olika

Personligen tycker jag inte om träfärg.
    Vi laserade vårt tak och det gulnade efter ett tag och såg muggigt ut. Nu håller vi på att måla det vitt.
    Vi har snuttar som är omålade, laserade och vita. Tittar man och jämför är det vita klart fräschast. Tycker VI

De andra trämöbler/detaljer i vårt hus har vi betsat mörkbrunt. Då ser man fortfarande ådring och så men slipper träfärgen.
    Mycket är fortfarande vitlaserat men jag tycker verkligen att det ser trist ut efter några år. Det kanske beror på vilken lasering man använt m.m.

Det är väl bra att alla inte tycker lika samma

Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?