• Stora Gosan

EDA+krysta

Hej! Någon som vet hur man krystar om man har EDA? Endel säger att det tar längre tid att krysta om man har tagit EDA, kan man "fusköva" på tekniken innan förlossningen, eller har någon tips om hur man skall tänka när man skall krysta med bedövning?

Vill helst ha svar från de som tror på EDA under förlossningen, och talar om dess fördelar

• Svar på tråden EDA+krysta
  • Marlene B
    Stora Gosan skrev 2007-10-24 22:28:15 följande:
    Låter toppen!! Hur krystade du? Tryckte du bara, ungefär som när man skall lyfta tunga vikter?
    Jag tog i allt vad som gick, hon skulle bara ut fort kände jag, ..svårt att förklara på ett vettigt sätt
  • Stora Gosan

Oj...hann du bli mycket trött innan de gav dig edan? Varför blev det bråttom? Kunde ditt barn inte få syre?

taksi skrev 2007-10-24 22:35:18 följande:
    Glömde att säga att det känns som förlossningsvärkar eller värre, men gör ingen som helst nytta. Dom luras och gör bara ont och gör att man blir rätt slutkörd helt enkelt. Kroppen och livmodern kan bli trött av det och då riskerar man att bli värksvag, så att dom riktiga förlossnignsvärkarna inte orkar dra igång. Oftast sätter man igång det hela med värkstimulerande dropp då. Dom värkarna gjorde ondast för mig och inte hände nåt då heller. Först nrä jag fick EDA så att ajg fick slappna av och sova lite så drog det igång, då kroppen orkade med igen. Så var det för mig.
  • Stora Gosan

Jag vill ha det som dig!!!

CloudBerry skrev 2007-10-24 22:35:35 följande:
    Jag tog i allt vad som gick, hon skulle bara ut fort kände jag, ..svårt att förklara på ett vettigt sätt
  • Cheera

Jag hoppas att EDA.n ska funka denna gången också. Men man kan ju inte alltid räkna med att det blir som sist. Allt beror ju på kroppens sinnesstämning, narkosläkaren och så.
    Han som satte EDA:n på mig var jätteduktig även om han hade lite svårt att få dit den

• taksi

Nej, alltså bebisen var visserligen stressad redan då. Jag var supertrött men pga mina förvärkar i eviga tider innan förlossningen (alltså mängder av veckor) så att jag inte hade sovit på nätterna. Men när jag kände att värkarna blev för jobbiga fick jag EDA direkt. Sen mådde jag och bebisen jättebra, fast dom kunde inte dra på värkstimulerande eftersom hon blev för stressad av det. Först när jag skulle krysta blev det syrebrist, kanske att navelsträngen kom i kläm? Det gick fort då i alla fall.
    Och jag håller med CloudBerry: bebisen skulle bara ut!

• Stora Gosan

Fy, vad man får vara med om..Inte nog med att man stressar själv...stackars barnet blir stressat oxå. Tänk om inte du varit så duktig och krystat så bra och mycket..då hade det varit klippt..Varför ser de inte det innan och gör kejsarsnitt på en föderska som är så nedgången? Jag blir upprörd..Att föda barn verkar oerhört inkonsekvent och riskfyllt...

taksi skrev 2007-10-24 22:45:07 följande:
    Nej, alltså bebisen var visserligen stressad redan då. Jag var supertrött men pga mina förvärkar i eviga tider innan förlossningen (alltså mängder av veckor) så att jag inte hade sovit på nätterna. Men när jag kände att värkarna blev för jobbiga fick jag EDA direkt. Sen mådde jag och bebisen jättebra, fast dom kunde inte dra på värkstimulerande eftersom hon blev för stressad av det. Först när jag skulle krysta blev det syrebrist, kanske att navelsträngen kom i kläm? Det gick fort då i alla fall. Och jag håller med CloudBerry: bebisen skulle bara ut!
  • Annis22

Jag hade eda första gången och då tog krystningen ca 2h. Det var nära att dom behövde ta till sugklocka, men det gick till slut. Den andra gången hade jag inte eda och krystningen tog 20 minuter. Vet dock inte om det berodde på avsaknad av eda eller att det gick lättare för att det var andra gången, men krystvärkarna var lättare att känna av den andra gången.

Håller även med flera andra ovan att krystvärkarna är verkligen inte det som är problemet. Känns mer som om man är bajsnödig. Det som gör ont är att det svider, men jag har inget minne av att krystskedet i sig var speciellt jobbigt.

Lycka till!!

• Cheera

Annis22:
    Ja men visst! *minnesbild* Kom på nu att det sved där nere när jag krystade. Frågade t.o.m BM om inte ena blygdläppen kommit i kläm för det sved så
    (Kan tillägga att hon kollade på mig som om att jag vore tokig )

• taksi

Stora Gosan: dom skulle just ta och lägga katetern inför snittet när dom såg att bebisen hade halkat ner så långt i förlossningskanalen precis då så att det bara var att krysta. Men när jag pratat med bm om förlossningen så tycker hon att det fick gå för långt också innan jag fick snitt (i och med att det inte gick att höja droppet).

• amasonas

jag har haft EDA bägge gångerna jag fött barn!

Hade inga problem att känna mina krystvärkar , krystade i 12 minuter första barnet & 5 minuter andra barnet, inga bristningar!

Älskar EDA!

Jamie030405 Anton060524 BF April-08
Svar på tråden EDA+krysta