• Stora Gosan

EDA+krysta

Hej! Någon som vet hur man krystar om man har EDA? Endel säger att det tar längre tid att krysta om man har tagit EDA, kan man "fusköva" på tekniken innan förlossningen, eller har någon tips om hur man skall tänka när man skall krysta med bedövning?

Vill helst ha svar från de som tror på EDA under förlossningen, och talar om dess fördelar

• Svar på tråden EDA+krysta
  • Jeanette1986

Stora Gosan skrev 2007-10-27 00:12:17 följande:

Eller, nu tror jag jag får ihop det...Du hade EDA som hjälpte under öppningsskedet, men den gick ur inför krystningsskedet...?Stora Gosan skrev 2007-10-27 00:10:49 följande:
    sorry att jag va otydlig :P jag hann ha edan ganska länge, 10h innan sonen föddes och han låg som sagt med pannan först så de tog lång tid för mig att öppna mig och för honom att glida neråt, förmodligen därför jag fick så ont igen. men edan hjälpte iaf 5h tror jag, då va det jätteskönt. hoppas att det jag skrev blev lite tydligare...
  • mamman i skogen

Jag hade eda forsta forlossningen och det var inget for mig kande inte nar jag skulle krysta varkarna stimuleras  med dropp och jag inte fick ngn paus mellan utan det gjorde bara djavuskt ont krystade  i 5 timmar och slutade med sug klocka. De flesta funkar det ju utmarkt for tyvarr inte for mig. Eda gor ju hela forloppet langsammare men har man fruktansvart ont sa ar det till stor hjalp.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Stora Gosan

Ok...tänkte mest på positiva svar, för jag behöver det. Har förlossningsskräck så man vill ju in´te höra att det gör djävulskt ont fastän man tar EDA...

mamman i skogen skrev 2007-10-30 11:29:31 följande:
    Jag hade eda forsta forlossningen och det var inget for mig kande inte nar jag skulle krysta varkarna stimuleras  med dropp och jag inte fick ngn paus mellan utan det gjorde bara djavuskt ont krystade  i 5 timmar och slutade med sug klocka. De flesta funkar det ju utmarkt for tyvarr inte for mig. Eda gor ju hela forloppet langsammare men har man fruktansvart ont sa ar det till stor hjalp.
  • mamman i skogen

Eda tar inte bort smartan nar man krystar da kan man fa annan bedovning men eda tar bort smartan i oppningskedet. Eda funkar superbra for de allra flesta men kan vara svart att kanna sina krystvarkar jag hade en ovanligt lang krystning och det hander inte i normala fall.
    Det kommer att ga bra och bmsk kommer att hjalpa dig genom det.
    Basta smartlindringen jag fick nar jag krystade var att bmsk holl emot med varma handukar nar jag krystade det var super. Anvande lustgas ocksa for att ta udden av smartan och det hjalpte jattebra ocksa

• mamman i skogen

Ska fortydliga att jag inte hade ngn annan smartlindring under krystningen forsta forlossningen nar jag hade eda vilket jag onskar att jag hade haft. Prata med bmsk direkt nar du kommer in om det sa kan hon ge forslag pa vad man kan fa.

• Stora Gosan

Ok. Du menar att man skall ta typ bäckenbottenbedövning under krystandet? Har funderat på det..Men jag har fattat det som att EDA:N hjälper mot krystnings-ontet oxå i vissa fall?

mamman i skogen skrev 2007-10-30 11:52:13 följande:
    Ska fortydliga att jag inte hade ngn annan smartlindring under krystningen forsta forlossningen nar jag hade eda vilket jag onskar att jag hade haft. Prata med bmsk direkt nar du kommer in om det sa kan hon ge forslag pa vad man kan fa.
  • Fru Antonsson

Jag tog EDA. Jag ska ta EDA denna gång oxå om jag hinner. Fast jag är sprut rädd så gick det bra men det gjorde ju ont. Jag tyckte det känndes (ursäkta språket) att det var som man satt och bajsade. Kännde inte mycket.

• Stora Gosan

Fler såna inlägg!! Kände du inte själva "svidandet" i slidan när huvudet kom ut? Var det sprutan som gjorde ont?
    Fru Antonsson skrev 2007-10-30 12:04:02 följande:

Jag tog EDA. Jag ska ta EDA denna gång oxå om jag hinner. Fast jag är sprut rädd så gick det bra men det gjorde ju ont. Jag tyckte det känndes (ursäkta språket) att det var som man satt och bajsade. Kännde inte mycket.
  • Stora Gosan

Förresten, om jag hinner? Är det för att Narkosläkaren inte alltid är på plats?
    Fru Antonsson skrev 2007-10-30 12:04:02 följande:

• mamman i skogen

Edan kan ta bort smartan fran varkarna men inte den svidande brannande kanslan nar huvudet kommer.
    Min andra forlossning utan eda sa forsvann smartan av varkarna nar de overgick i krystvarkar da gor det ont nar barnets huvud tanjer ut vavnaden och den smartan kan inte eda ta bort.
    Lustgasen, varma handukar  och andning var kanon. Sa fort jag tappade fokus pa andningen sa kom smartan. Bmsk ar duktiga pa att hjalpa till med att fa en att fokusera pa andningen. De hjalper ocksa till om man behover andas genom en krystvark istallet for att krysta for att minska risken for att spricka.

Var jatteradd infor forlossningen men laste pa ordentligt och pratade igenom med aurora bmsk innan och med bmsk som forloste mig under oppnings skedet sa hon hjalpte till att peppa och forklara allt som hande.  

Svar på tråden EDA+krysta