• Stora Gosan

EDA+krysta

Hej! Någon som vet hur man krystar om man har EDA? Endel säger att det tar längre tid att krysta om man har tagit EDA, kan man "fusköva" på tekniken innan förlossningen, eller har någon tips om hur man skall tänka när man skall krysta med bedövning?

Vill helst ha svar från de som tror på EDA under förlossningen, och talar om dess fördelar

• Svar på tråden EDA+krysta
  • taksi

Jo, det kändes ju för jag var tvungen att ta till forcerad krystning också och fortsatte att krysta mellan värkarna. Hon var ju TVUNGEN att komma ut omedelbums! Fast jag fick ha kvar EDA:n nrä dom sydde + en lokalbedövning. Tyckte det gjorde ont i alla fall, men har en kompis som syddes utan och hon tyckte att det gjorde ondare än värkarna, så jag kände mig väldigt nöjd över att ha med EDA:n hela tiden. Var otroligt bra bedövad verkligen!

Såg att du frågade en annan, men jag kan säga att mina krystvärkar kändes mest som om jag var väldigt bajsnödig samtidigt som värken kom. Hade svårt att känna när dom började och slutade, mest kände jag av värktoppen.

Jag hade också pinvärkar, dom tyckte jag kändes mycket värre än dom värkar som faktiskt ledde nån vart. Alltså inte psykologiskt, utan den kroppsliga smärtan kändes värre och jag trodde ju att dom gjorde skillnad...

• Marlene B
    Stora Gosan skrev 2007-10-24 22:22:13 följande:
    ok...kan man krysta för mycket? Kan det vara farligt så man spricker mer? Är det inte bara att "trycka" allt vad man har, som att vara typ jätteförstoppad?
    Jag krystade allt vad jag kunde trots att BM sa att jag inte hade några krystvärkar.
  • Stora Gosan

Låter toppen!! Hur krystade du? Tryckte du bara, ungefär som när man skall lyfta tunga vikter?

CloudBerry skrev 2007-10-24 22:25:30 följande:
    Fick inga krystvärkar alls då bedövningen tog för bra och värkstimulenade inte hjälpte.Krystade i 15 minuter sedan var hon ute.
  • taksi

Om man krystar för mycket så kan man spricka mer helt klart. Så jag har skrivit in i min förlossningsplan den här gången att jag vill ha hjälp att krysta lagom och att sluta när värkarna slutar om jag inte käner det själv pga bra bedövning. Förutsatt att inte bebisens mående kräver forcerad krystnign så klart.

• Cheera

Pinvärkarna...ja, vad ska man säga. Det kändes som om att någon satt fast mig i ett skruvstäd och tvinnade åt allt vad dom kunde. Visste inte alls vart jag skulle ta vägen. Magen och ryggen brann som eld och ja...ont gjorde det så in i norden!
    Men inget hände där nere. Allt som hänt under två dygn var att jag öppnat mig inte ens 2 cm.

Krystvärkarna kändes som om att jag hade ett behov av att göra nr2, typ. Kan jag säga att det var behagliga värkar utan att låta konstig? Och att jag liksom kände att jag vela trycka NER nånting. Antar att det var EDA:n som gjorde att krystvärkarna inte kändes så mycket.

Planerar att få EDA denna gång också. Men att den funkade sist behöver ju inte betyda att den funkar denna gång, tyvärr.

• Stora Gosan

Tack för att ni alla svarar!! Jätteintressant!!
    Vad exakt är pinvärkar? Får alla det?

taksi skrev 2007-10-24 22:25:55 följande:
    Jo, det kändes ju för jag var tvungen att ta till forcerad krystning också och fortsatte att krysta mellan värkarna. Hon var ju TVUNGEN att komma ut omedelbums! Fast jag fick ha kvar EDA:n nrä dom sydde + en lokalbedövning. Tyckte det gjorde ont i alla fall, men har en kompis som syddes utan och hon tyckte att det gjorde ondare än värkarna, så jag kände mig väldigt nöjd över att ha med EDA:n hela tiden. Var otroligt bra bedövad verkligen!
    Såg att du frågade en annan, men jag kan säga att mina krystvärkar kändes mest som om jag var väldigt bajsnödig samtidigt som värken kom. Hade svårt att känna när dom började och slutade, mest kände jag av värktoppen.
    Jag hade också pinvärkar, dom tyckte jag kändes mycket värre än dom värkar som faktiskt ledde nån vart. Alltså inte psykologiskt, utan den kroppsliga smärtan kändes värre och jag trodde ju att dom gjorde skillnad...
  • Cheera

Som jag förstått det så är pinvärkar, värkar som inte leder nånvart eller nåt sånt.

• taksi

Glömde att säga att det känns som förlossningsvärkar eller värre, men gör ingen som helst nytta. Dom luras och gör bara ont och gör att man blir rätt slutkörd helt enkelt. Kroppen och livmodern kan bli trött av det och då riskerar man att bli värksvag, så att dom riktiga förlossnignsvärkarna inte orkar dra igång. Oftast sätter man igång det hela med värkstimulerande dropp då. Dom värkarna gjorde ondast för mig och inte hände nåt då heller. Först nrä jag fick EDA så att ajg fick slappna av och sova lite så drog det igång, då kroppen orkade med igen. Så var det för mig.

• Stora Gosan

Tack för info, varför gör kroppen så mot sig själv? Usch, sitta fast i ett skruvstäd...fy vad hemskt..
    Varför tror du inte EDA:n kommer att hjälpa denna gång? Du menar om den tar snett?

Cheera skrev 2007-10-24 22:31:16 följande:
    Pinvärkarna...ja, vad ska man säga. Det kändes som om att någon satt fast mig i ett skruvstäd och tvinnade åt allt vad dom kunde. Visste inte alls vart jag skulle ta vägen. Magen och ryggen brann som eld och ja...ont gjorde det så in i norden!Men inget hände där nere. Allt som hänt under två dygn var att jag öppnat mig inte ens 2 cm.Krystvärkarna kändes som om att jag hade ett behov av att göra nr2, typ. Kan jag säga att det var behagliga värkar utan att låta konstig? Och att jag liksom kände att jag vela trycka NER nånting. Antar att det var EDA:n som gjorde att krystvärkarna inte kändes så mycket.Planerar att få EDA denna gång också. Men att den funkade sist behöver ju inte betyda att den funkar denna gång, tyvärr.
Svar på tråden EDA+krysta