Litheo skrev 2007-12-11 15:50:42 följande:
Men snälla, kvinnor o män ÄR ju olika. Vi är 2 olika kön. Våra hjärnor är olika, varför ska det vara så svårt att förstå att vi aldrig kommer kunna bli lika? Era män kanske sitter o syr gardiner medan ni byter däcken på bilen.. det är väll upp till er men oj vad jag skulle känna mig okvinnlig då!!!!!Om era män skulle få en kommentar att de ser ut eller beter sig som en kvinna, tror ni de skulle känna sig stolta då!!!! Män vill ju vara manliga och vi kvinnor är ju tillsammans med män just för att de är män och inte kvinnor!
Oj! Om du tänker så där så måste jag säga att jag tycker lite synd om dig. Tycker du att det är något bra och önskvärt att använda kvinnligt resp manligt som skällsord, som definitioner på bra och dåligt? Vad sjutton spelar det för roll vad som är manligt eller kvinnligt om man mår bra av att göra det, se ut så och så vidare? Är det något vi borde sträva efter, att ha etiketter på kläder, beteenden eller åsikter? MÅSTE vi ha det så? Varför?!
Jag vill i alla fall inte alls vara "kvinnlig". Jag vill vara en bra mamma, en bra partner, en bra vän, en bra medmänniska. Det är för jag är den jag är som min kille gillar mig. Inte för jag är kvinna. I sånt fall kunde han lika gärna välja nån annan av de 2.5 miljarderna och bli lika lycklig. Men så är det inte.
Förut tog jag illa vid mig när nån försökte trycka ner mig genom att kalla det jag gjorde eller hur jag såg ut för "okvinnligt" (ja, det har tyvärr hänt fler gånger). Idag gör jag det inte, för jag vet så
otroligt mycket bättre nu, tack och lov. Det finns inget fel i det jag gör eller hur jag tänker bara för att nån anser det vara okvinnligt. Jag gör det JAG finner bäst för mig själv. Har nån problem med det, så är det deras problem. Inte mitt. Tänker inte ge mig för deras vilja att trycka ner mig eller göra mig illa med några gamla inskränkta föreställningar. Det är de själva som är pinsamma bara. Jag har inget att skämmas för.