• evaviola

Varför använder ni inte kondom?

Måååånga trådar handlar om alla biverkningar man har av diverse p-medel, man mår dåligt av p-piller, p-spruta, p-stav, spiral mm.

Men ändå så tvingar ni er att må dåligt år ut o år in, för att ni inte gillar att använda kondom i fast förhållande.

Nu undrar jag, vad är det som är så jobbigt/svårt/avtändande med att använda kondom?

• Svar på tråden Varför använder ni inte kondom?
  • kidA

jag vet ärligt inte vad det är. men jag blir SNUSTORR om vi försöker ha sex med kondom. det funkar liksom inte. blir jättefriktion och jag får typ sår. så vi kan inte ha sex m kondom.

kolla in: kboys.se / agge.se
  • Anonym (torris)

jag skiter i vilket om vi har kondom el inte, de e ju bara det att ingen bryr sig.. i vårt förhålladne dvs,.. tänker bara inte på de. Och använder vi kondom som vi gjorde dom 2 första ggrna så vart jag snustorr...

• Anonym (helst utan)
    LuMa skrev 2007-10-29 10:21:11 följande:
    Och när tjejer tycker det då?
    Det undrar jag med... Jag är tjej och har helst sex utan kondom (ja, vi har testat alla möjliga sorter, allt ifrån klassikerna från RFSU till diverse utländska märken) men jag vill ändå ha den där riktiga, "skinniga" ( ) och jättenära känslan. Går inte att förklara bättre, men förhoppningsvis förstår ni ändå
  • Anonym (++)

Jag tycker att lever man i ett fast förhållande och har ett skit bra sex liv så är kondom lite avtändande.

Början man kela i soffan så ska man hämta kondom mitt i allt...

Jag har kopparspiral. Fungerar bra.

• Anonym (barnlös)

Det är ju grymt skönt att använda komdom... man slipper det där kladdet efteråt... inte byta trosor ca 4 gånger innan man ger sig iväg. =)
    Najs!!!!

• Anonym

jag vill kunna ha spontant sex.. tyckerkondom är lite avtändande och trist.. tyvärr..
    så vi kör säkra perioder och avbrutet och det har fungerat bra i över 7 år.

• Anonym (:-))
    Anonym skrev 2007-10-29 11:22:09 följande:
    så vi kör säkra perioder och avbrutet och det har fungerat bra i över 7 år.
    Det provade vi med och jag blev gravid direkt så det vågar vi inte chansa med.
  • evaviola
    kidA skrev 2007-10-29 10:46:47 följande:
    jag vet ärligt inte vad det är. men jag blir SNUSTORR om vi försöker ha sex med kondom. det funkar liksom inte. blir jättefriktion och jag får typ sår. så vi kan inte ha sex m kondom.
    Provat med glidmedel?
  • Anonym (yees)
    evaviola skrev 2007-10-29 09:03:36 följande:
    Anonym (yees) skrev 2007-10-29 09:02:42 följande:
    mmmm, standardsvaret kom fortare än jag trodde.
    Ja men det är ju sant. Varför ska man analysera och ifrågasätta någonting som är så induviduellt? Låt folk tycka och känna vad dom vill.
  • K J N

Har man problem med hormonbaserade preventivmedel så finns alltid pessar som ett bättre och billigare alternativ till kondomer.

Själv har jag aldrig någonsin använt kondom och tror inte att jag heller skulle göra det.

• evaviola

Jennie med ie skrev 2007-10-29 12:11:57 följande:

Varför använder ni inte kondom?
    - För att pessar passar mig/oss betydligt bättre.
    Vad bra att ni hittat ett bra alternativ till hormonmedel.

Men nu syftar ju tråden på alla dessa som mår dåligt pga hormoner, men som ÄNDÅ envisas med att använda det. Kanske inte framgick tillräckligt klart i ts. Får göra en tilläggskomentar tror jag
  • NovasMorsa
    evaviola skrev 2007-10-29 09:46:29 följande:
    Ja, men det är ju en helt annan sak. Klart du inte ska använda det om du inte tål det.
    oj! ja såg nu att mitt inlägg lät lite snäsigt och surt menar absolut inte det!
  • evaviola
    NovasMorsa skrev 2007-10-29 12:38:36 följande:
    oj! ja såg nu att mitt inlägg lät lite snäsigt och surt menar absolut inte det!
    nej, ingen fara! Jag tyckte absolut inte att det lät snäsigt.
  • Anonym (känslig)

Jag är väldigt känslig. Det måste kännas på ett visst sätt för att det ska vara skönt och allt annat är "oskönt".

Men kondom försvinner det som är skönt och jag blir torr och är då flera mil ifrån en orgasm.

OK- samlaget går att genomföra men hela vitsen är ju att det ska vara skönt. Det är INTE skönt med kondom. (för mig)

Om jag ställdes inför valet: Alltid kondom eller inget alls, så skulle det ta LÅÅÅÅÅNG tid innan jag tyckte det var värt det. Skulle lika gärna kunna "bli celibat"

• Anonym (kådisen)

Vi har faktiskt börjat med kådis nu efter andra barnet. Jag kan inte tänka mig att återgå till hormonellt p-medel och vi vill absolut inte ha en till graviditet just nu. Kådis funkar jättebra för oss. Det blir en ny dimension med fnissfaktor och namnet på fabrikatet har blivit en omskrivning för att ha sex. Tycker också att det är ett plus att som tjej slippa kladdet!
    Kondom behöver inte bli konstigt, krystat eller torrt. Glidmedel och en sjysst inställning fixar grejen. Inget blir roligare än man gör det.
    Tycker kondom har fått ett oförtjänt tråkrykte. Något som man bara rullar på vid engångsligg, på sin höjd.

• 1Moonlight1
    kidA skrev 2007-10-29 10:46:47 följande:
    Det är precis samma för mig, jag blir också snustorr.
  • evaviola

Anonym (kådisen) skrev 2007-10-29 13:26:02 följande:

Vi har faktiskt börjat med kådis nu efter andra barnet. Jag kan inte tänka mig att återgå till hormonellt p-medel och vi vill absolut inte ha en till graviditet just nu. Kådis funkar jättebra för oss. Det blir en ny dimension med fnissfaktor och namnet på fabrikatet har blivit en omskrivning för att ha sex. Tycker också att det är ett plus att som tjej slippa kladdet!Kondom behöver inte bli konstigt, krystat eller torrt. Glidmedel och en sjysst inställning fixar grejen. Inget blir roligare än man gör det.Tycker kondom har fått ett oförtjänt tråkrykte. Något som man bara rullar på vid engångsligg, på sin höjd.
    Kunde inte sagt det bättre själv!!!

Sambon har ALLTID varit emot användande av kondom innan. Jag åt p-piller innan. Vi ville ha barn och blev gravid. efter förlossningen så provade jag p-ring, men det var hemskt! Sambon BAD då om att jag skulle sluta med hormonmedel Blev defenetivt ingen sex, mitt humör var som en berg o dalbana, blev deppig mm.

Kondom fungerar skitbra för oss oxå.
  • Jennie med ie
    evaviola skrev 2007-10-29 12:29:34 följande:
    Vad bra att ni hittat ett bra alternativ till hormonmedel.Men nu syftar ju tråden på alla dessa som mår dåligt pga hormoner, men som ÄNDÅ envisas med att använda det. Kanske inte framgick tillräckligt klart i ts.
    Men skälen till att vi använder pessar istället är ofta samma som skälen till att andra använder t ex p-piller istöllet även om de inte är helt nöjda. Torrt/skav/ friktion eller vad man ska säga. Lukt/doft. Osv...
Svar på tråden Varför använder ni inte kondom?