• tomcar1

Laktosintolerans ?

Hej !
    Jag undrar hur ni som har laktosintolerans blir i magen, när ni får i er mjölkprodukter ? Min mage strular och jag har ofta jätteont, mycket gaser och kräks. Avföringen är lös, då de mest märtsamma perioderna kommer, annars är den okej. Har pratat med dietist som säger att det kan vara det, men att det inte är säkert då jag har andra bekymmer med magen pga min grundsjukdom cystisk fibros. Det enklaste sättet att testa menade dietisten på, är att köpa laktosfria produkter och testa om det blir bättre. Hur har ni fått diagnos ? Utesluter ni all laktos eller kan ni äta de produkter som är reducerade på laktos ?
    Vad tycker ni, låter det som en "laktosmage" ?
    /tomcar1

• Svar på tråden Laktosintolerans ?
  • Mamma och Mor
    tomcar1 skrev 2007-11-20 18:30:05 följande:
    Hej !Både jag och min man är mycket bättre i magen efter införandet av laktosfritt. Mycket mindre bubbliga i magen och lite minde ont ! Härligt säger jag bara. Var kan man hitta recept med laktosfritt i ?/tomcar1
    Nu har jag levt laktoslågt/laktosfritt länge, men själv så tycker jag att det bara är att ta vanliga recept och byta ut vanlig mjölk/mjölkprodukt mot något laktos- eller mjölkfritt :)
    ~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Pigelinen

JAg gick utredning för snart två år sedan och då började jag (på läkarens inrådan) att utesluta ALL mjölk ur min kost och här var det viktigt at inte fuska, minsta lilla skulle jag undvika. Så åt jag i två veckor och det var jättejobbigt, hade ingen anning om att mjölk kunde finnas i medvurs osv... sen tog jag blodprover och efter det tillsammans med att jag blev helt bra i min mage fick jag diagnosen laktosintollerant. Nu äter jag låglaktos/ laktosfritt men äter mjölk i typ korv och sånt som det är lite i. Kan äta Milda och sånt där de mesta är från växtriket men inte breggot osv.

Om jag skulle fuska skulle jag nu bli jättedålig och tål inget fusk nu. Innan gick det men nu är jag så van vid laktosfritt så mjölk = diarre och adressändrign till toan samt oerhörd smärta och uppblåst mage.

När vi ska bort så har jag alltid med mig mina laktostabletter (finns receptfritt på apoteket) som gör att jag kan äta mjölkprodukter. Dessa tabletter funkar si så där för mig, doseringen är viktig så jag kan tex sällan äta en tre rätersmiddag där mjölk ingår i alla rätter. Då får jag välja vilka jag vill ha, men det funkar bra för mig.

Sprayar
  • Frangipani

man kan som vuxen testa om man är laktosintolerans genom en laktosbelastning. Vet inte hur man gör detta men min svåger som trott länge att han vart laktosintolerans gjorde detta testet på sahlgrenska i GBG och det visade att han inte var det. Sök på laktosbelastning! Hoppas du blir bättre.

• MuminMy
    tomcar1 skrev 2007-11-20 18:30:05 följande:
    Hej !Både jag och min man är mycket bättre i magen efter införandet av laktosfritt. Mycket mindre bubbliga i magen och lite minde ont ! Härligt säger jag bara. Var kan man hitta recept med laktosfritt i ?/tomcar1
    Jag gillar verkligen Valios laktosfria produkter, de har nästan allt man kan önska i sitt sortiment och de går att använda precis som vanligt. Även skånemejerier har bra produkter. Arlas hoppar jag gärna över.

Sedan är det faktiskt mest halvfabrikat man får se upp med... läs innehållsförteckningarna så blir du snart haj på vad som innehåller vad
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • tomcar1

Hej igen !
    Har fortfarande svårt med detta med att lusläsa innehållsförteckningen.

Grymt sa grisen...Till mig sa man att blodprov kan man ta för att testa laktosintolerans, men bara om man har haft det sedan tidig ålder. Ej i vuxen ålder. Ljuger man för mig ?
    Ska på gastroskopi för säkerhets skull : ( den 30/11, så får vi se om de hittar något.
    /tomcar1

• Twisted Angel
    MuminMy skrev 2007-11-20 21:05:49 följande:
    Jag gillar verkligen Valios laktosfria produkter, de har nästan allt man kan önska i sitt sortiment och de går att använda precis som vanligt. Även skånemejerier har bra produkter. Arlas hoppar jag gärna över. Sedan är det faktiskt mest halvfabrikat man får se upp med... läs innehållsförteckningarna så blir du snart haj på vad som innehåller vad
    Precis, man lär sig efterhand att kolla innehållsförteckningen... Det går som på automatik, hehe.
    tomcar1 skrev 2007-11-20 21:14:46 följande:
     Ska på gastroskopi för säkerhets skull : ( den 30/11, så får vi se om de hittar något./tomcar1
    Ska oxå få göra gastrokopi längre fram när jag får en tid. Men det är p.g.a. min magkatarr. Eller om det ens är det, vem vet. Vill helst inte kolla, för jag lär väl spy som en gris...  Fundersam Men kanske värt att kolla upp varför magen mår dåligt för jämnan!
  • tomcar1

Twisted angel...kan bara hålla med. Bättre kolla upp än att må dåligt, om de kan finna felet !
    /tomcar1

• Twisted Angel
    tomcar1 skrev 2007-11-21 13:50:52 följande:
    Twisted angel...kan bara hålla med. Bättre kolla upp än att må dåligt, om de kan finna felet !/tomcar1
    Jo precis... Har aldrig kollat upp magen förut med nåt så "stort" som gastrokopi, men hoppas man blir lite klokare sen, hehe.
  • mamma till tre busungar

Har inte läst alla svar i tråden så möjligt att någon redan svarat:

Laktos är en disackarid (lite större socker) som best¨r av två monosackarider (små socker: galaktos och glukos.).

I tarmen finns ett enzym som heter laktas som delar på laktosen till galaktos och glukos. Man kan inte ta upp ren laktos. Det absorberas som galaktos och glukos. När man har brist på enzymet laktas uppstår gasbildning och diarré.

Man skiljer på primär och sekundär laktosintolerans.

Primär = Du bär på genen för laktosintolerans. Du producerar för lite av enzymet laktas. Syns i blodprov.

Sekundär= Du är laktosintolerant men trots att du har en normal gen som kodar för produktion av enzymet laktas. Orsaken är då en annan ex.vis. skada på tarmslemhinnan till följd av annan sjukdom ex.vis. Crohns sjd, ulcerös colit, glutenintolerans eller helt enkelt tillfälligt pga av en vanlig magsjuka. Man har alltså ett bristfälligt upptag i sin tarm. Kankse din dietist tror att du har en sekundär laktosintiolerans till följd av din cystiska fibros. Gör man en laktosbelastning kommer den att visa laktosintolerans men det syns inte blodprov. Det är detta din dietist menar med att du kan vara laktosintolerant utan att det syns i blodprov.

Man kan diagnosticera så här:

Laktosbelastning: 50 g laktos. Motsvarande c:a en liter mjölk.
    Blodsockerstegring (ska stiga på ett visst sätt om man ej är laktosintolerant) noteras. Ritas som en kurva. Ev. symptom noteras.
    Uteblir blodsockerstegring är du laktosintolerant men man vet ej om det är primärt eller sekundärt.

Då kan man gå vidare med:

Galaktos-glukosbelastning:Du får på fastande mage dricka lösning innehållande 25 g glukos och 25 g galaktos. Det motsvarar 50 g laktos. Stiger blodsockret nu är det en primär laktosintolerans. Felet var laktasbrist, inte en i övrigt dåligt ffungerande tarm. Stiger sockret inte kan du inte ta upp galaktos och glukos heller = tarmslemhinnan absorberar dåligt = sekundär laktosintolerans.

Man kan även ta blodprov och då kan man se om man har en primär laktosintolerans men ej se en sekundär.

Hoppas det klarnade lite....

• tomcar1

Hej !
    Min läkare har ändrat sig nu utifrån det jag berättar om mina symtom och han tror att det kan vara laktosintolerans. Jag slarvade på en bussresa för två veckor sedan och åt lite tårta med grädde i och sås med grädde i och det blev en magvärk som inte var av denna värld. Slapp dock kräkningar den gången, fortsatte direkt vid hemkomst med låglaktos/laktosfritt och "nemas problemas". Jättefin i magen nu.
    jag undrar bara över en sak. Jag kan äta lite chokladrutor och dricka oboý-pulver utan magont. Kan det fortfarande vara laktosintolerans då ? Tycker att magen skulle reagera direkt ju.
    /tomcar1

• MuminMy

Jag vet faktiskt inte vad oboy innehåller men det är väl mest socker? Även om du är intolerant mot laktos kan du tåla mindre mängder (det gör de flesta av oss), då är det bra att tänka på att ju magrare produkt desto mer laktos

Jag kan t.ex. äta en kanelbulle eller en kula gräddglass (mjölkglass går inte) eller lite färskost (philadelphia typ) Men skulle inte fixa pannkakor,

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Laktosintolerans ?