Biverkningar av pneumokockvaccin???
Jag vill vaccinera min nästan ettårige son mot pneumokocker, men blir orolig när jag läser biverkningslistan i Fass. Ni som vaccinerat era barn - vilka biverkningar har de fått?
Jag vill vaccinera min nästan ettårige son mot pneumokocker, men blir orolig när jag läser biverkningslistan i Fass. Ni som vaccinerat era barn - vilka biverkningar har de fått?
Min son, som var åtta månader när han fick sprutan, var klart mycket gnälligare och oroligare än vanligt i flera dagar efteråt och hade svårare att sova på natten. Ett område på ca 3-4 cm i diameter svullnade upp och blev rött där han fick sprutan. Blev ett ordentligt blåmärke efteråt. Men inte någon hög feber eller så.
Vår 3.5 mån kille fick vaccinationen för ett par veckor sedan. Inga som helst biverkninar. Han fick den första vaccinationen pentavac i ena låret och bara skrattade efteråt men när han fick den andra vaccinationen (pneumococcvaccinationen)i andra låret skrek han. Han var lite gnällig efteråt och somnade på vägen hem från BVC. Men än så länge har vi inte märkt några biverkningar.
Fick han båda sprutorna på samma dag???????
Min dotter fick båda vaccinationerna samtidigt
Vad konstigt...??
Till mig sa det att man absolut inte kunde göra det och att man var tvungen att vänta två veckor imellan...
Lite skrämmande att man kan få så olika besked????
Min son har fått två av tre sprutor och har inte haft några som helst biverkningar.
Josieposie; Jag har fått höra från flera håll att man antingen ska ta båda sprutorna samma dag, eller med minst en veckas mellanrum. I de landsting som ger pneumokockvaccin brukar man tydligen ge dem samtidigt, eftersom det är samma intervaller.
Tack för alla svar!
Min kille fick två vaccinationer samma dag. Men båda vaccinationerna var inte pneumococcvacc utan ena var pentavac ( difteri, polio, stelkramp, pertussis) och den andra var prevenar (pneumococvaccination).
Mina barn har fått influensavaccinet och prevenar samtidigt.
Men 1årssprutan vågade inte bvc ge samtidigt, men enligt barnmottagningen kunde man göra det.
Min son har fått Prevenar 4 ggr och inte reagerat mot detta. Den senaste gången fick han även 1-årssprutan - klart han blir ledsen när han känner sticket men ingen reaktion efteråt. Min BVC-sköterska brukar rekommendera lite Alvedon i förebyggande.