mimmamum skrev 2007-11-08 07:47:01 följande:
Godmorgon!Adamama-såfint det blev i lilla köket! Måste vara en dröm att ha en sådan liten vrå!VeroniQa, grattis! Då har du varit i mina hemtrakter alltså! Jag jobbar i Mora!Surturft, jag håller tummarna!
Tack tack. Det är verkligen kalas med små vindar och garderober och skrymslen och vrår. Skrubbarna i vårt hus har hittills räddat många gnälliga eftermiddagar när man gett gossen en ficklampa och lekt koja eller nåt.
I många svaga stunder önskar jag ett nytt fräscht nybyggt hus med ickedragiga fönster och raka och släta väggar och icke-knarriga golv. Men sedan ångrar jag mig direkt igen!
Det jag skulle sakna i ett nytt hus är nog just dessa bonusutrymmen som sällan finns. Det känns mer uttänkt att här är mamma och pappas rum, här ska ett barn sova, här ska nästa barn sova, här ska matbordet stå. Det känns som om det vore svårare att vara kreativ i disponeringen av huset, om ni förstår vad jag menar.
I mitt föräldrahem (som också är av äldre snitt) och i vårt hus (byggt på 30-talet) är det få självklarheter - på gott och ont i och för sig. Det finns flera rum som skulle kunna vara vårt sovrum, barnrum detsamma, matplats finns det flera olika möjligheter till både i köket, i vardagsrummet och i det som vi nu använder som matrum. Jag kan tänka mig att vi kommer göra flera omlyttningsrokader i detta hus under åren för att passa oss just för stunden.
Nackdelarna med detta äldre hus är väl just standarden och eftersom det inte är uttänkt var TV ska stå, så finns där inget eluttag och det finns inget lamputtag i taket där man vill ha köksbordet och det är för smalt att ha en säng till höger om fönstret och så vidare. Sådant slipper man i ett nytt hus där någon tänkt till lite.
Hur tänker ni? Fördelar nytt hus kontra gammalt? Ni som har nytt, upplever ni det som styrt hur ni ska möblera och använda rummen, eller är det bara som jag tror.
Värsta Supermamman skrev 2007-11-08 08:54:48 följande:Godmorgon! Här hemma fortsätter magsjukan med förnyad kraft. Minstingen har fått diarré = två dagars karantän till.Tror ni man får skicka mellankillen till förskolan? Det var han som fick det först (i lördags) och nu diver han sina krassliga brorsor till vansinne. Han hade verkligen behövt komma hemmifrån och leka av sig.
Usch - hoppas de kryar på sig snart. Måste vara tokjobbigt för dig. Unna dig lite fryst smågodis i hemlighet.

Kickan07 skrev 2007-11-08 11:48:08 följande:
Anton-Får jag köpa boken vit jul av dig, snääälla? Den är säkert redan tingad men annars vill jag jättegärna det.Kajsa- Lexingtonhjärtat var så fint, var hittade du det?VSM- Ang magsjuka så är det så i vår kommun att man inte får lämna barn på förskolan om någon i familjen har det, tyvärr.Sunna- Ni hade det väldigt fint hemma hos er!Adamama- Jättemysigt kök till sonen. Färgen ni har i lekrummet (på väggarna) var så fin. Har du ncs nr el är det tapet?Juliah-Förstår dig helt med mössen. Synd att dosan inte funkar, hoppas dem uppfinner nåt mirakelmedel som utrotar de små kräken för gott !!
Du är inte den första som frågat om färgen, vilekt är lite komiskt eftersom det är den enda jag inte har nummer på.
Vi har en fondvägg i rummet (som är uppsatt sedan två dagar tillbaka, bild kommer) med tapet från Sandbergs - Kasper heter den tror jag, den ljusgröna med hus med tinnar och torn. Vi tog den rullen och försökte välja samma färg på de tre målade väggarna, som tapeten har. Fast ljusare, mindre mättad, men ändå samma färg om du fattar. Vad den färgen hade för nummer minns jag tyvärr inte, men det spelar inte någon roll för den blev helt fel - mintgrön liksom. Blä! Så vi åkte tillbaka med färgen och de fick blanda i mer gult, mer rött och lite mer vitt och så vidare tills vi var nöjda. Och det går ju inte att återskapa med ett NCS-nummer tyvärr.
Så mitt tips är att kolla tapeten om den finns i er färghandel och välja en ljusgrön som ligger nära den.