Inlägg från: Septemberpyret |Visa alla inlägg
  • Septemberpyret

Vita hem del 6

God kväll i tråden!
    Nu har jag lagt in ritningarna på vår planerade tillbyggnad i mitt galleri! Jag skulle bli jätteglad om ni har lust att tycka till...?! Skrattande Nya delen är till vänster på fasadritningen och till höger på planritningen...!

• Septemberpyret
    mimmi006 skrev 2008-01-31 20:50:08 följande:
    Det ser jättefint ut!! Jag har lite svårt att hänga med, jag vet ju inte riktigt hur det ser ut nu... gillade den halvöppna planlösningen där nere...
    Jag förklarar lite; Man kommer in i hallen nere och har en inbyggd garderob till vänster. Sen kliver man in i gamla köket där en den nu blivit badrum. I vardagsrummet blir delen bakom garderoben en liten arbetshörna, resten av vardagsrummet blir soff hörna med kamin. Köket är väl inte så mycket att säga om... När man kommer upp för trappen är det ett tv-rum direkt och innanför blir det 2 barnrum. Sen ligger vårt sovrum i nya delen, där det blir ryggås tak (jippiee!) och ett litet badrum och garderob...! På övervåningen blir det en del snedtak och små gömmor vilket jag gillar, jag skulle egentligen vilja få till lite sneda vinklar nere också men har inte lyckats! Har nån nåt bra förslag...? Skrattande
  • Septemberpyret
    juliah skrev 2008-02-05 08:24:19 följande:
    Septemberpyret, åå så fint! Ett sådant i sthlm:s området skulle sitta fint.

Hittade det här också, antar att Älvsborg är för långt bort...!? Vad mycket fint det finns, önskar att vår utbyggnad vore klar så att jag fick shoppa...! http://www.blocket.se/vi/14696007.htm?ca=17_s

• Septemberpyret
    mimmamum skrev 2008-02-05 08:32:53 följande:
    Ja, jag vet att valet är rätt, det blir för mycket pengar och jobb! Vi funderar på att bygga istället *snabba svängningar* Det här skulle jag gilla: www.brahus.se/sundborn.asp men det blir nog för dyrt och dessutom får man inte bygga tvåplans där vi vill bo så det lutar åt detta: www.brahus.se/lind.asp tänk er falurött och vita knutar istället. Ett lagom hus!
    Jättefint, jag gillar 1-planshus = smidigt! Vad härligt att få bygga helt nytt! Sundborn har likadana fönster som vi ska ha i vår utbyggnad, tycker de är så fina! Skrattande
  • Septemberpyret
    Kajsa M skrev 2008-02-05 08:54:12 följande:
    mimmamumså tråkigt! Lider med er!Men det måste kännas rätt i magen när man köper hus. och lugn! Det kommer! Jag vet hur länge vi letade och letade och sprang på visningar. Plötsligt dök drömtomten upp och vi hade tur och fick den. Så vi byggde i stället. Kan fortfarande längta efter ett gammalt sekelskifteshus, men nu har jag ett hus i alla fall och det är rättså skönt med nytt måste jag ändå säga.SeptemberpyretDet skåpet har jag kollat på också. tycker det är lite för dyrt att åka ända till eksjö bara för att hämta det när det kostar 1700. Annars hade det varit mitt för länge sen.Himmelbits skåptips var av intresse här. Billigt och nära. Kanske skulle maila?
    Du kanske kan pruta, de har ju ändå funnits ute en stund...?Är allt bra med dig, jobbar du idag? Glad
  • Septemberpyret
    Kajsa M skrev 2008-02-05 09:01:19 följande:
    Ja det kan ju finnas prutmån! Kanske skulle försöka! Allt är bra, sitter på jobbet och rättar matte-böcker. Har hål till 10. Men var här redan 7.45. Så jag hinner allt läsa lite här också! Hur är det själv? Hemma idag?
    Om du skulle få skåpet och sen ångra dig så kan jag offra mig och ta det...! Flört Allt är bra med mig, har skadat ryggen lite så jag är hemma nu på förmiddagen och ska iväg till jobbet sen!
  • Septemberpyret
    Juleja skrev 2008-02-05 10:26:01 följande:
    Hur funkar det att måla ikeas fanerade möbler, ni som vet? Min sambo har ett stooort skrivbord i ekfaner, som jag tänkte vi kunde måla vitt. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10111489Hur tålig är faneren, om man slipar lite på det innan man målar på med grundfärg? Tänkte köra nåt varv med grundfärg och sen med täckfärg, vattenburet - gravid som jag är...Jag känner mig kluven, skulle vilja ha ett fint, mindre, lite äldre skrivbord, men samtidigt bor vi i en trea och hans skrivbord har en mycket praktisk glasskiva ovanpå. Perfekt yta att pyssla på, för de kommande ungarna och för mig såklart. Vi har inget stort köksbord så det får nog hänga med ett tag, det här skrivbordet.
    Jag har målat fanerade möbler och det funkar jättebra! Om det kommer att vara jättemycket slitage p åskivan är ett tips att måla med golvfärg som tål lite mer... Glad 
  • Septemberpyret
    Juleja skrev 2008-02-05 10:36:35 följande:
    Tack för tipset! Det får nog bli golvfärg då! Framförallt när jag ska ge mig på matbordet så småningom. Och så ett par varv med klarlack ovanpå tror jag, så håller det för bankande med bestick i framtiden...
    Det låter som ett smart drag...!
  • Septemberpyret
    Lynn84 skrev 2008-02-05 11:17:42 följande:
    MILJONER VIKTIGA FRÅGOR!Jag minns inte om jag skrev om mina frågor i helgen. Har försökt läsa bakåt men hittar inte.Vi håller ju på att måla hallen som är helt klädd med v-spont. Den var tidigare grön i en ganska blank färg. Dem har garanterat inte målat med vattenbaserad utan med en lackfärg.Köpte färg från ett märke som heter Yunik. Vit så klart - sidenmatt.Resultatet blir INTE fint!Funderade först på om vi behövde köra med målartvätt på väggarna men gjorde aldrig det. Målade ett lager med häftgrund och sen har vi använt väggfärgen. Den är verkligen matt - vilket jag ville ha, men man ser vart enda penseldrag. Den "smälter" liksom inte samman alls. I början av målningen var jag nog rätt snål med färg på penseln för jag ville vara noggran och få ett bra resultat, sen insåg jag att det nog var bättre med mer färg...tyvärr är resultatet likadant. Inte så särskillt fint.Hur gör ni andra? Penslar? Rollar? Fick tips om att använda skumgummi roller för det skulle ge ett finare resultat än vanliga rollers. Kör ni hel matt färg när ni målar?Tror jag ska byta märke helt enkelt. Kan säkert bli bättre då. Det stod på burken att färgen blev "kritig" i resultatet. Förstår ni hur jag menar då?Brukar ni köra samma vita på lister som på väggarn?Har börjat måla om ett köksbord. Ska slipa lite på det nu för att få en finare grund i målningen jag redan gjort. + att en del dammkorn lagt sig i färgen Målar med Nordsjö - filmjölk. Inte helt matt för det fanns inte men resultatet blir bra mkt bättre än på väggarna i hallen. Ni som målat matbord, har ni lagt någon lack överst för att få ett bra skydd? Vill ju inte ha jätte glansigt bord, finns det andra alternativ???Jag vet att det är många frågor men jag skulle bli evigt tacksam för svar. Känner mig helt förvirrad - jag borde kunna detta. Vill ju ha perfekt resultat.....
    Jag har fått tipset att måla med oljebaserad färg om man har möjlighet, eftersom det flyter ut mycket jämnare och ger ett bättre resultat... Vet inte om du har möjlighet till det...?
  • Septemberpyret
    juliah skrev 2008-02-05 11:49:32 följande:
    Bjussar på hemgjorda semlor idag som jag och Noell bakat efter Lantlivsrecept!
    Åhh, vad mysigt! Hoppas att de smakar! Glad
Svar på tråden Vita hem del 6