Lynn84 skrev 2008-02-05 11:17:42 följande:
MILJONER VIKTIGA FRÅGOR!Jag minns inte om jag skrev om mina frågor i helgen. Har försökt läsa bakåt men hittar
inte.Vi håller ju på att måla hallen som är helt klädd med v-spont. Den var tidigare grön i en ganska blank färg. Dem har garanterat inte målat med vattenbaserad utan med en lackfärg.Köpte färg från ett märke som heter Yunik. Vit så klart - sidenmatt.Resultatet blir INTE fint!Funderade först på om vi behövde köra med målartvätt på väggarna men gjorde aldrig det. Målade ett lager med häftgrund och sen har vi använt väggfärgen. Den är verkligen matt - vilket jag ville ha, men man ser vart enda penseldrag. Den "smälter" liksom inte samman alls. I början av målningen var jag nog rätt snål med färg på penseln för jag ville vara noggran och få ett bra resultat, sen insåg jag att det nog var bättre med mer färg...tyvärr är resultatet likadant. Inte så särskillt fint.Hur gör ni andra? Penslar? Rollar? Fick tips om att använda skumgummi roller för det skulle ge ett finare resultat än vanliga rollers. Kör ni hel matt färg när ni målar?Tror jag ska byta märke helt enkelt. Kan säkert bli bättre då. Det stod på burken att färgen blev "kritig" i resultatet. Förstår ni hur jag menar då?Brukar ni köra samma vita på lister som på väggarn?Har börjat måla om ett köksbord. Ska slipa lite på det nu för att få en finare grund i målningen jag redan gjort. + att en del dammkorn lagt sig i färgen Målar med Nordsjö - filmjölk. Inte helt matt för det fanns inte men resultatet blir bra mkt bättre än på väggarna i hallen. Ni som målat matbord, har ni lagt någon lack överst för att få ett bra skydd? Vill ju inte ha jätte glansigt bord, finns det andra alternativ???Jag vet att det är många frågor men jag skulle bli evigt tacksam för svar. Känner mig helt förvirrad - jag borde kunna detta. Vill ju ha perfekt resultat.....
Jag har fått tipset att måla med oljebaserad färg om man har möjlighet, eftersom det flyter ut mycket jämnare och ger ett bättre resultat... Vet inte om du har möjlighet till det...?