Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 6

Har tjuvläst lite under kvällen, men inte fallit för frestelsen att sätta mig ner någon längre stund och kommentera eller skriva något. För att jag överhuvudtaget ska få något gjort så måste jag hålla mig lite lugn på FL-sidan har jag märkt.

Ikväll har det inte blivit några stora gester när det gäller vardagsrummet, men jag har trixat med några fotografier på familjen på datorn, skrivit ut och satt in i äldre ramar som jag länge haft liggande. Det ger en annan "tyngd" till rummet att ha en ram som funnits med ett tag, gentemot nya vita träramar känner jag.

Nu ska jag däremot gå och lägga mig. Jag har slarvat lite med att gå och lägga mig nu i veckan för att ens hinna med det nödvändigaste, men man blir ju trött på köpet. Dags att komma på köl igen. Imorgon är det kortare arbetsdag och sedan utvecklingssamtal för sonen på förskolan. Alltid kul att gå på utvecklingssamtal som förälder istället för att hålla i dem själv. (fast det är svårt att inte reflektera över formen på samtalet under samtalets gång och inte bara på innehållet) :-S

Natti natti tjejer...glögga lugnt.

• Beatrize74

Godmorgon...är ni så många som hunnit kika in här redan? Skönt, då känner man sig inte ensam. Huset är tyst - än så länge, men snart börjar väl resten av familjen att kvickna till.

Nu på förmiddagen ska barnen till sin farmor och farfar. De ska sova över där tills imorgon och de LÄNGTAR efter det. Det ger lite tid till pyssel och pynt för mig och maken och framförallt till julklappsinköp.

Vad ska ni göra idag?

• Beatrize74

Kikar in på morgonkvisten. Maken sover fortfarande och det är honom väl unt. Vi har lite barnfri tid nu när barnen sover hos sin farmor och farfar och det känns lyxigt att kunna få sova så lång tid man vill på morgonen.

Själv har jag varit uppe en bra stund. Läst senaste AiH i lugn och ro, druckit glöggte och lyssnat på julmusik. Sedan har jag suttit och tjuvsmakat på knäck och ischoklad som jag gjorde i går. Supergott...ska ge bort den mesta ischokladen till makens arbetskamrater, de som blir över delar jag och barnen på då maken inte tycker om. Och knäcken gjorde jag mjuk som kola så även småttingarna kan smaka.

Det enda som "stör" i julmyset är att vi har kvar den stora otympliga mediamöblen och vitrinskåpet mitt på vardagsrumsgolvet. Vi försöker få dem sålda på Blocket och tack och lov var det några som har visat intresse för åtminstone vitrinskåpet nu den senaste dagen. Då får vi kanske plats med garnen i alla fall!

Tror inte vi kan sikta in oss på att bli av med hela mediamöbeln före jul då det är så mycket mer pengar det handlar om för den som ska köpa. Synd! Vi har till och med gått ner ungefär hälften i pris för att "bli av med den". Skulle vara så skönt att få utrymmet igen.

Nu är det dags att äta en sen "adventfrukost" med nybakat vörtbröd, julte och pepparkakor.

(Ni är så goa som frågar om bilder från vardagsrummet...jag tänkte ta igårkväll, men då började maken fippla ut lite av mediautrustningen på vardagsrumsbordet så det är elektronik högt och lågt, men när han är klar senare idag blir det garanterat bilder)

Ha en underbar tredje advent allihop!

• Beatrize74

Vad gör ni med alla "julgrupper" ni får? Maken får flera stycken varje år. Jag sliter ut hiskeliga styrolittomtar, ilsket rödgrönguldiga plastrosetter och pinnar med gröna glittriga stjänor och dylikt. Sedan planterar jag ut dem ur sina rödgröna näverkorgar och försöker få någon styrsel på dem, men det blir ändå plottrigt eftersom han får så många.

(Jag ska inte klaga, det låter ju hemskt att jag gör det, det är självklart roligt att få många fina hyacinter, gröna växter och julstjärnor etc., fast det är ju lila hyacinter och annat. Vad ska man kunna hitta på för skoj tro?

Hur gör ni som också har företag som ni på något sätt får olika julgrupper ifrån? Behöver lite nya tips känner jag och vill förbereda mig lite det här året.

• Beatrize74

Här är en av fyra f.d "gula bilder" Fluffis! Jag hoppas du inte blir besviken på de andra korten, men de var lite svårare att ljusa upp utan att de blev för korniga. De finns ändå att ta från mitt galleri under "Övrigt", jag har dem där tills du skriver en vink om att du fört över dem till ditt eget galleri.

Du har sånt vackert hem så det var en fröjd att fixa och trixa med dina fina fotografier.
  • Beatrize74

Miamariah - var det du som fundrade över glöggteet måntro? Jag läste kommentaren, men blev lite "avbruten" och nu var ju de typ trettio sidor sedan frågan kom. Hihi...

En väninna till mig köpte det på NK i Stockholm. Det är just de där vanligaste glöggkryddorna om brukar vara i glögg, alltså lite doft av nejlikor, kanel, ev. lite kardemumma etc. som är utblandat i rött te. Så gott!!!

• Beatrize74
    Truffles skrev 2007-12-17 15:53:13 följande:
    OM jag fick bestämma så skulle jag klä granen själv. Nu får jag inte det, jag är helt enkelt den som är portad, av maken, då han anser att julen är till för barnen och inte för mig, därför anser han att barnen ska få klä granen som de vill med ALLT pyssel de någonsin gjort på dagis och i skolan. Han anser tydligen att jag är irriterande som går och flyttar på "allt" ungarna hänger upp, därför tycker han att det är bättre när jag håller mig borta...
    Sund inställning han har...faktiskt.

Jag och lillebror fick vara med och pynta med allt vi någonsin skapat och som vi ville ha med. Vi hade världens vackraste gran tyckte vi och ingen flyttade någonsin på något och visade att det var "fel" rent estetsiskt det jag hade skapat eller hängt upp. Vi fick helt skapa vår egen gran där allas val av grenar och pynt hade lika värde.

Vi hade nog inte känt oss uppskattade alls om det vi mödosamt klippt, limmat och vikt inte var värt något eller inte fick hänga där vi ville utan typ på baksidan av granen eller att det inte skulle vara med alls.
Svar på tråden Vita hem del 6