Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 6

Beatrize74 skrev 2007-12-10 12:37:34 följande:
    Ja, jag har världens godaste, men det är under förutsättning att hon gillar oliver och vin och pesto???
    Hihi och att DU gillar det också förstås. Hehe
  • Beatrize74
    nublu skrev 2007-12-10 12:40:27 följande:
    Bea: Huga, det räcker med den smuts som SYNS på våra mörkblåa soffor för att jag ska bli äcklad. Men det är ett jättejobb att dra av alla överdrag (12 st) och armstöd o dyl går ju inte att stoppa i tvättmaskinen ändå. Vill ha Ektorp nu!
    Förstår det. Vår var mörkt vinröd, men slukade smutsen så den blev inte så solkig, även fast den förstås var smutsig ändå.

Suveränt med extra överdrag till Ektorp nu...hela tiden rena. Och det går ju också att vända på kuddarna om man skulle få en permanent fläck som vin, blod eller något annat. Om man drar av tyget från själva kudden och kränger på det åt andra hållet. Det känns så lyxigt.

Tycker du ska slå till!
  • Beatrize74
    Salviakyckling i vin (4 personer Tid: 20 minuter!!!)

4 kycklingbröst
    2 msk olivolja
    25 g smör
    2 vitlöksklyftor
    salt
    peppar
    2 dl vitt vin
    10 salviablad
    6 soltorkade tomater, blötlagda och strimlade
    1 dl små svarta oliver

Tillbehör
    Ris
    0,5 dl pesto

Gör så här:
    1. Dela kycklingbrösten på längden i två skivor, lossa den lilla innerfilén och ta bort senan. Hetta upp olja och smör i en stekpanna, lägg i krossad vitlök och bryn köttet på båda sidor.

2. Salta, peppra och slå på vinet. Lägg i salvia, tomater och oliver. Låt puttra i 5 min. Servera med ris och pesto.

Jag lovar, det är en "HIT". Vår familjs favoritrecept. Barnen och maken och jag äter som om vi inte sett mat tidigare och det är en given favorit hos gäster.

Och 20 minuter!!! Det är så lyxigt kort tid för så god mat.
  • Beatrize74
    lasseliten skrev 2007-12-10 12:50:26 följande:
    Bea - men du, jag tror det var bland det snällaste någon har sagt till mig! ...och jag har snälla vänner och en gullig man...men det där värmde verkligen! TACK!
  • Beatrize74

Fluffiga moln - har han blåsor i munnen som det blöder ur, eller på vilket sätt blöder han? Från tänder som är på väg upp?

Låter ju allvarligt att det kommer igen och igen.

• Beatrize74
    Adamama skrev 2007-12-10 13:33:29 följande:
    Hjälp!!Har låtit mig övertalas av mannen att vi (trots mina tidigare försök att köra naket) ska ha gardiner i vardagsrummet. Vi ska ha julfest här nästa vecka och han vill prompt att vi ska fixa det innan. Jag sa OK, men bara om vi köpte vita. Så idag ska vi till IKEA - vad ska vi köpa?? I de fönster i övriga huset vi har gardiner har vi enkla panelgardiner i linne, men i ett vardagsrum passar det nog bättre med lite tjockare. Är lite tveksam till hissgardiner...Vill helst inte behöva göra mer än fålla, eftersom det är lite tidspress. Hjälp mig! 
    Jag klämde på ett par igår när jag stressade runt efter Wilma. De var tjockare och riktigt härliga. Blev frestad att köpa dem, men kommer absolut inte ihåg vad de hette. Vita...lite tjockare, riktigt gedigna...och priset var närmare trehundra tror jag. Jättevackra var de i alla fall!
  • Beatrize74

Blandar ihop det tror det var "Alvine slinga" för 449 kronor som jag tummade på. Det är i alla fall den som närmast liknar den när jag kikar på nätet.

• Beatrize74

Jag är så trött så jag svimmar...och jag är nästan helt allvarlig.

Hur du Juliah orkar piffa, puffa och fuffa med dina två så är för mig helt obegripligt. Jag känner att jag knappt hinner med barnen och ändå är hemmet eftersatt.

Det syns så tydligt när vi inte varit hemma på en helg...det är liksom då vi städar undan de där som i vardagsflänget kan göra att det ser lite stökigt ut. Nu är vardagsflänget OCH helgstöket OCH vardagsstöket för den här veckan sparat då vi inte haft tid på kvällarna.

Och det är så mycket jag skulle behöva göra tills i morgon.

Ta ur badkläder.
    Lägga undan tvätthögar.
    Plocka ur diskmaskinen.
    Ställa i ny odiskad disk.
    Plocka upp smutskläder från badrummet.
    Röja i ordning lite bland alla saker som står överallt (maken ska bära upp en fåtölj från vardagsrummet och ta ner ett piedestalbord) - och så pynta i ordning - allt står överallt nu.

Jag har alltså inte ens nämnt att börja julpynta än, göra lussekatter och baka pepparkakor etc.

Jag har så dåligt samvete gentemot barnen. Lovade att bygga lego tillsammans med dem, men vi hann helt enkelt inte med.

Och maken med sitt höga blodtryck känner en tryckande smärta mot bröstet. VILA älskling!

Och jag är så trött så jag nästan skiter i om badkläderna surnar och om svärmor hittar barnens kläder på badrumsgolvet eller får ta hand om disken i morgonkväll.

Näe...jag får verkligen inte tidsekvationen att gå ihop. Det är bara för mig att börja acceptera det. Att jag vill mer än jag hinner med och orkar. Jag som hade velat få det så fint tills i morgon kväll då svämor och svärfar ska vara barnvakter då jag ska på vinprovning och maken på julbord. De vet inte om att vi köpt nya möbler till vardagsrummet och det är ju självklart så att man hade velat att det inte stod möbler och saker överallt när de såg det för första gången.

Ska vila på soffan en stund till "Äntligen hemma" eller typ "Äntligen skrämma" då det har varit  så hemska inslag på sistone. Och den underbara tyskan är ju inte heller kvar. "Och da ar de bara ta lite zzzzitchoooonvatten så lüser den smuts opp sig"

• Beatrize74

Fru Puffen - wow..vad fint och inbjudande det blir direkt med lite grönt. Tycker soffan var fin som den var faktiskt, även fast vitt förstås aldrig är fel.

Lynn - åhhh...kramas tillbaka. Tänk att man har så ont om tid hela tiden. Ändå är barnen viktigast, egentligen. Ibland tänker jag att det inte vore så dumt att bo i storhushåll. Att ha mamma och pappa boendes hemma och syskonen och deras fruar/makar. Barnvakt, matlagning, städning och renovering skulle alterneras.
    Och så i nästa stund tänker man...neeeeeej....aldrig i livet att man varken vill det eller skulle fixa det. Men ändå...tänk hur det var förr när man bodde i långhus och det alltid fanns folk omkring en.

...

Tack tjejer för era rara kommentarer om min orkeslöshet. Vet ni...man får jäkla mycket energi av att få gnälla lite.

Jag slog mig ner i soffan som ni sade och tittade på "Äntligen hemma". (Härligt att se Nacka byggnadsvård och det första och andra piffade badrummet var jättefint.)
    Jag återfick lite energi och lagom efter halva programmet så började jag dammsuga, plocka och dona. Jag har flyttat runt möblerna i vardagsrummet. Jag blev ganska nöjd, men maken känner sig inte lika nöjd. Vi låter dem stå så och så får vi se sedan. Skulle ha tagit kort och visat er tänkte jag och också höra vad ni tycker om placeringen av sofforna och fåtöljen och fotpallen, men batterierna dog i kameran.

Nu är det i alla fall lagom piffat tills svärisarna kommer imorgon. Jag vet redan att svärmors första kommentar är "Vitt? Men det är ju inte praktiskt!!??" Det är svärmors ledord i inredning - praktiskt. Och jag tycker alltid som mest om det som INTE är praktiskt. Näe...dammsamlande, smutsutsatt, skrymmande, svårtvättat och otympligt ska det vara!

(Och maken plockade ur diskmaskinen och plockade i den och hängde upp badkläderna) Plus att han förstås gjort mycket mer ikväll. Han kan han...allt som oftast.

Nu är det sovdags. En lång dag imorgon som avslutas med vinprovning - och jag står för vininköpet. (Har inte hunnit köpa än heller...)

Sussa sött...kram

Svar på tråden Vita hem del 6